Gå til innhold

Trenger hjelp til trådløst D-link kort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er problemet nesten løst.

Jeg kjører nå ubuntu 6.06 Dapper Drake Beta med Xfce4 (Olear ønsker sikkert at jeg skulle kjørt Slack ;) , men jeg hadde bare 1 cd igjen når jeg skulle brenne de fire Slackware-cd'ne så da ble det siste Ubuntu i stedet).

D-Link kortet er nå funnet av maskinen (ACX-driveren var installert som standard) og det lyser i den ene lampa i kortet som heter "Link".

Kortet har god kontakt med ruteren (86% signal mens jeg skriver dette).

MEN:I status står det Disconnected.

Og jeg får ikke kontakt med nettet når jeg åpner nettleseren.

I programmet Netwoork Tools finner jeg kortet som wlan0, men jeg kan ikke konfigurere den (selv ikke innlogget som root). Det står ingen info om den der. Ikke hardware adresse, status, link-hastighet osv.

I Device-manager finner jeg det trådløse D-Link kortet under PCI1225 >ACX 111 54Mbps Wireless Interface >WLAN Interface.

Når jeg merker første nivå, får jeg følgend einfo under arkfanen "Device":

Vendor: Texas Instruments

Device: PCI1225

Status: Status

Bus type: PCI

Device type: Unknown

Capabilities: Unknown

På andre nivå fær jeg opp følgende under akrfanen Device:

Device: ACX 111 54Mbps Wireless Interface

Bus type: PCI

Device type: Unknown

Capabilities: Unknown

og undr akrfanen PCI står det

Product: ACX 111 54Mbps Wireless Interface

OEM Vendor: D-Link System Inc.

OEM Product: DWL-G650+ AirplusG+ CardBus

På tredje nivå, under akrfanen Device får keg følgende tekst:

Vendor: Unknown

Device: Unknown

Bustype: PCI

Device type: net.80211

Capabilities: net, net.80211

Under programmet Networking kigger "Wireless connection (wlan0)" som aktiv.

Jeg har dobbelstsjekket WEP-nøkkelen som er Hexadecimal. Default gateway er "wlan0".

Det er to ting som er merkelig. I går, før jeg slo av maskinen, kunne jeg velge wlan0 som tilkobling på nettverks-ikonet (I Gnome). I dag finner den kun loopback-funskjonen.

Den andre tingen er at når jeg fant den i går og valgte wlan0, fikk jeg signalstyrke og allting (god styrke, over 80%), men den stod som "disconnected".

Jeg klarer altså ikke å ta ibruk det trådløse nettverkskortet selv om jeg har konfigurert det med det jeg kan og jeg ser at maskinen har funnet det.

Så vær så snill: Hjelp! ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd så mange frontend til trådløst, så jeg kan bare gi tips i kommandolinjen.

Finner du nettverk?

iwlist wlan0 scan

Får du koblet til manuellt?

iwconfig wlan0 essid foobar key XXXX

eller

iwconfig wlan0 essid foobar key s:****

Sjekk iwconfig etterpå.

Kjør da dhcpcd/dhclient for å få IP, eller gjør også det manuellt (ifconfig wlan0 XXXX gateway XXX).

Olear ønsker sikkert at jeg skulle kjørt Slack wink.gif , men jeg hadde bare 1 cd igjen når jeg skulle brenne de fire Slackware-cd'ne så da ble det siste Ubuntu i stedet

Neida, jeg vil bare at du skal finne en distro der maskinvaren din er støttet :)

BTW: Du trenger bare 1 CD til Slackware (noen burde kanskje lese guiden jeg linket til tidligere ;) ).

Lenke til kommentar
Finner du nettverk?

iwlist wlan0 scan

Tydeligvis ikke. Output'en jeg får er som følger:

wlan0   No scan results

Får du koblet til manuellt?

iwconfig wlan0 essid foobar key XXXX

Jeg skrev

sudo iwconfig wlan0 essid default  key XXXX

og alt jeg fikk var en ny linje uten noe input. Som du skjønner heter nettverket mitt default (Har ikke giddi å velge noe annet..).

iwconfig wlan0 essid foobar key s:****
Gir samme resultat som over. Kun ett linjeskift.

Sjekk iwconfig etterpå.
Gjorde det og fikk følgende output:

lo no wireless extensions.

wlan0 IEEE 802.11b+/g+ ESSID:"default" Nickname:"acx v0.3.21"

Mode:Managed Frequency:2.412 GHz Access Point: Not-Associated

Bit Rate:54 Mb/s Tx-Power=15 dBm Sensitivity=1/3

Retry min limit:7 RTS thr:off

Power Management:off

Link Quality:50/100 Signal level:30/100 Noise level:0/100

Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0

Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

eth0 no wireless extensions.

sit0 no wireless extensions.

Kjør da dhcpcd/dhclient for å få IP, eller gjør også det manuellt (ifconfig wlan0 XXXX gateway XXX).

dhcpcd fant den ikke, men dhclient ga følgende output:

administrator@ubuntu-laptop:~$ sudo dhclient

Password:

Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3

Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium.

All rights reserved.

For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

Listening on LPF/eth0/00:00:86:54:94:4c

Sending on LPF/eth0/00:00:86:54:94:4c

Listening on LPF/wlan0/00:0f:3d:59:68:b3

Sending on LPF/wlan0/00:0f:3d:59:68:b3

Sending on Socket/fallback

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3

DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5

DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 13

DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4

DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5

DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 11

DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 15

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 17

DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 13

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7

DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 17

No DHCPOFFERS received.

No working leases in persistent database - sleeping.

Her tenker jeg umiddelbart at subnet-masken er feil. Den skal være 255.255.255.0, eller tar jeg feil? Har teksten over ingenting med det å gjøre?

Jeg gikk i hvertfall inn og sjekket dette og det så rett ut i frontend.

Etter å ha kjørt dhclient, tenkte jeg å prøve å sette ip og gateway manuelt og fikk da følgende output:

administrator@ubuntu-laptop:~$ sudo ifconfig wlan0 192.168.0.105 gateway 192.168.0.1

Password:

gateway: Host name lookup failure

ifconfig: `--help' gives usage information

Når jeg deretter igjen kjørte

iwlist wlan0 scan

fikk jeg samme resultat som øverst.

Edit:Jeg prøvde med å kjøre både statisk ip som var manuelt konfigurert og dhcp uten at det gjorde noe forskjell.

Heldigvis hadde jeg lagret profilen for hjemmenettverket mitt så jeg kjørte den og da kunne jeg velge wlan0 som tilkobling i stedet for lo, men det gir fortsatt samme rsultat. Har også kjørt de ovenstående kommandoene etter dette og det ga også samme resultat.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er at det er tydelig at kort og maskin prater litt sammen. Ellers kunne jo ikke signal-styrken vises. Har også prøvd å bytte fra hexadecimal til ASCII på WEP-nøkkelen, men dette gjorde ingen forskjell og jeg er ganske sikker på at WEP-nøkkelen er satt opp som en 10-siffret hexadecimal kode.

:cry: Jeg vil på nett! :no::hrm::thumbdown:

Lenke til kommentar
Hvis du ikke får noe resultat med iwlist så fungerer ikke kortet slik det skal. Sikker på at du ikke trenger firmware?

6061066[/snapback]

Det er kun tre ting jeg er sikker på:

1. Skatten må betales.

2. Jeg kommer til å dø en dag.

3. At det er ingenting utenom de to ovennevnte tingene jeg er sikker på.

:!:

Med andre ord er det ikke usannsynlig at jeg trenger firmware'n. Jeg installerte ikke ACX-driveren denne gangen, den fulgte med som installerti Ubuntu-distroen.

Jeg skal gå tilbake til ACX-sidene og se hva som tår om firmware.

Lenke til kommentar

Kanskje det er dette som jeg trenger å gjøre noe med?

http://acx100.sourceforge.net/wiki/Firmware]

In Ubuntu dapper flight 4 there is an error, and have by default the 2.3.1.31 firmware, this version is not working at all, you must copy the firmware of the /lib/firmware/'uname -a'/acx/1.2.1.34 to the /lib/firmware/'uname -a'/acx/default and restart, after this, everything is working ok.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Ut i fra hva jeg kan se så har jeg firmware og den ligger pår ett sted (ref forrige post).

You need a Linux kernel of the 2.6 series (at least 2.6.10) for this driver!

Jeg har 2.6.15 kjerne.

Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Ut i fra hva jeg kan se så har jeg firmware og den ligger pår ett sted (ref forrige post).

You need a Linux kernel of the 2.6 series (at least 2.6.10) for this driver!

Jeg har 2.6.15 kjerne.

Hva gjør jeg da?

6063321[/snapback]

Jeg skal gjøre ett lite eksperiment. Jeg har ett trådløst Philips pcmsia-kort og jeg mener at jeg har ett annet D-Link kort liggende etts ted. Jeg skal rett og slett bytte kort og se om det gjør noe forskjell. Hvis jeg finner det andre D-Link kortet av samme modell og det funker, vet jeg jo at det er noe galt med det jeg har i nå.

Lenke til kommentar

Det trådløse philips-kortet hjalp i hvertfall ikke. Nå lyser det ikke i kortet en gang. Det gjorde det umiddelbart i D-Link kortet. Nå har jeg dessverre ikke det andre D-Link kortet her, så det får vente til jeg kommer hjem.

Kan i hvertfall konstatere at Philips-kortet ikke er støttet som standard. Kunne sikkert funnet noe, eventuelt brukt ndiswrapper, men gidder ikke det før jeg har fått testet ett annet D-Link kort til.

Lenke til kommentar

Ble litt mange poster (hint: edit).

Kernelen er bra nok den (over 2.6.10).

you must copy the firmware of the /lib/firmware/'uname -a'/acx/1.2.1.34 to the /lib/firmware/'uname -a'/acx/default and restart, after this, everything is working ok.

Dette fungerte?

Lenke til kommentar
Distribution list/Ubuntu

From ACX100/ACX111 wireless network driver project

Jump to: navigation, search

Just a stub to get started.

I myself am not an Ubuntu user, so please edit this page If you see fit.

According to this bug report as long as the kernel version installed is >=2.6.15-8.10 it will have the acx module installed.

Dette svarer på spm til Olear om firmware?

Lenke til kommentar
Ble litt mange poster (hint: edit).

Kernelen er bra nok den (over 2.6.10).

you must copy the firmware of the /lib/firmware/'uname -a'/acx/1.2.1.34 to the /lib/firmware/'uname -a'/acx/default and restart, after this, everything is working ok.

Dette fungerte?

6063477[/snapback]

Når jeg tittet i de to mappene så det ut til at de samme filene i var i begge mappene fra før. Når jeg nå leste den siden om igjen står det at dette gjelder flight 4, og etter hva jeg forstår så vil det si beta-versjon 6.04 eller noe lignende. Stemmer det? jeg kjører versjon 6.06 og antar at dette da er rettet opp siden filene er der de skal være (default-mappen).

Skal bruke Edit litt oftere! :yes:

Edit: Og her gjør jeg det. ;) . Det hele er litt forvirrende for meg. Vi startet med å se på oppdatering av firmware og så ender jeg opp med det jeg mener å huske er installeringen av hele driveren. Som nevnt før i denne tråden mener jeg å påstå at driveren er installert ut i fra hva jeg kan se og også at firmware er up to date. Når jeg likevel tenkte at jeg skulle prøve å legge til firmware på nytt og se om det hjalp, endte jeg opp med å installere modulen på nytt hvis jeg hadde fulgt instruksjonene. Noe må jo fungere siden kortet får strøm og dermed lyser i den ene dioden og at jeg i vindubehandleren kan se signalstyrken som forandrer seg med ett par prosent nå og da.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er det gennerelt vanskelig å sette opp trådløst nettverk i Ubuntu? I Slackware er det ikke så vanskelig iallefall.

6063856[/snapback]

Du får spørre Olear feks. ;)

Jeg vet ikke helt om det er kortet, maskinen eller distroen. Jeg teller på knappene om jeg skal kjøre i gang med å installere Slack i stedet for Ubuntu for å se om det hjelper. Det er bare at jeg har brukt litt tid til å tilpasse Xfce-desktop'en så jeg synes det vil være synd å måtte begynne på nytt igjen.

Jeg prøvde å installere Arch på en annen maskin, men ga opp ganske fort. Er litt redd for at jeg synes at Slack sin installasjonm er like "detaljert". Greide forsåvidt fint å installere Zenwalk da. Vet jo ikke hva som venter meg.

Edit: Jeg er vel en vaskeekte n00b... :!:

Jeg kan så godt som ingenting om oppsetting av linux via terminal. er jo vant til ett grafisk miljø (Les: WinXP) og selv om jeg skjønner bitte-litte grann, er det som regel vanskelig å vite hva jeg egentlig gjør når jeg skriver en kommando som noen har tipset meg om. Inbiller meg at det ville vært lettere å skjønne logikken når jeg vet hva jeg faktisk gjør og ikke bare skrive noe rart i en terminal..

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Det hele er litt forvirrende for meg. Vi startet med å se på oppdatering av firmware og så ender jeg opp med det jeg mener å huske er installeringen av hele driveren. Som nevnt før i denne tråden mener jeg å påstå at driveren er installert ut i fra hva jeg kan se og også at firmware er up to date. Når jeg likevel tenkte at jeg skulle prøve å legge til firmware på nytt og se om det hjalp, endte jeg opp med å installere modulen på nytt hvis jeg hadde fulgt instruksjonene. Noe må jo fungere siden kortet får strøm og dermed lyser i den ene dioden og at jeg i vindubehandleren kan se signalstyrken som forandrer seg med ett par prosent nå og da.

Driveren ser ut til å fungere, hvis ikke så har du ikke hatt wlan0. Problemet ser ut til å være firmware. En mulighet er å sjekke dmesg (skriv dmesg i terminal) og se om du finner noen feilmeldinger ang. kortet (står kanskje info om firmware er godtatt eller ikke).

Er det bare meg eller er det gennerelt vanskelig å sette opp trådløst nettverk i Ubuntu? I Slackware er det ikke så vanskelig iallefall.

6063856[/snapback]

Er ikke verre en i andre distroer.

Jeg vet ikke helt om det er kortet, maskinen eller distroen. Jeg teller på knappene om jeg skal kjøre i gang med å installere Slack i stedet for Ubuntu for å se om det hjelper. Det er bare at jeg har brukt litt tid til å tilpasse Xfce-desktop'en så jeg synes det vil være synd å måtte begynne på nytt igjen.

Konfigen kan du alltids ta med deg tll en annen distro, bare ta bakup av hjemmeområdet ditt.

Jeg prøvde å installere Arch på en annen maskin, men ga opp ganske fort. Er litt redd for at jeg synes at Slack sin installasjonm er like "detaljert". Greide forsåvidt fint å installere Zenwalk da. Vet jo ikke hva som venter meg.

Greier du å installere Ubuntu greier du å installere Slackware (les guiden jeg linket til tidligere).

Ikke gi opp Ubuntu helt enda, du finner iallefall kortet ;)

Lenke til kommentar
Driveren ser ut til å fungere, hvis ikke så har du ikke hatt wlan0. Problemet ser ut til å være firmware. En mulighet er å sjekke dmesg (skriv dmesg i terminal) og se om du finner noen feilmeldinger ang. kortet (står kanskje info om firmware er godtatt eller ikke).

6064023[/snapback]

Jeg fikk følgende output:

[  559.754683] acx: Loaded combined PCI/USB driver, firmware_ver=default
[  559.755016] acx: compiled to use 32bit I/O access. I/O timing issues might occur, such as non-working firmware upload. Report them
[  559.756214] PCI: Enabling device 0000:02:00.0 (0000 -> 0002)
[  559.756244] PCI: Setting latency timer of device 0000:02:00.0 to 64
[  559.756311] acx: found ACX111-based wireless network card at 0000:02:00.0, irq:10, phymem1:0x12020000, phymem2:0x12000000, mem1:0xc49ac000, mem1_size:8192, mem2:0xc4c00000, mem2_size:131072
[  560.928152] acx: firmware 'Rev 2.3.1.31' does not work well with this driver
[  560.928178] acx: form factor 0x01 ((mini-)PCI / CardBus), radio type 0x16 (Radia), EEPROM version 0x05, uploaded firmware 'Rev 2.3.1.31' (0x03010101)
[  560.928811] acx v0.3.21: net device wlan0, driver compiled against wireless extensions 19 and Linux 2.6.15-20-386
[  560.929748] usbcore: registered new driver acx_usb
[  561.079255] wlan0 (WE) : Driver using old /proc/net/wireless support, please fix driver !
[  562.875721] ADDRCONF(NETDEV_UP): wlan0: link is not ready

Edit:

Betyr

[  560.928152] acx: firmware 'Rev 2.3.1.31' does not work well with this driver
&
[  561.079255] wlan0 (WE) : Driver using old /proc/net/wireless support, please fix driver !
at jeg har gammel og feil firmware? Og at driveren er utdatert?

Jeg fant en mappe som het 2.3.1.34 under firmware-mappen. I følge wiki-siden er dette siste og best fungerende firmware-versjon. Mappen Default inneholdt de samme filene som 2.3.1.34 etter hva jeg kunne se.

Jeg prøvde også å installere driver og firmware på nytt, men når jeg kom til Make -C... osv fikk jeg melding i terminalen om at den ikke kjente til kommandoen make. Jeg skrev sudo først også.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...