Gå til innhold

Zalman VF900 - minireview

jovaa

Anbefalte innlegg

Ok, gikk og henta den splitter nye GPU kjøleren til Zalman på Mamoz i dag. Etter et par uker med min 7900GT i hus var jeg møkk lei den bråkete stockvifta, og det var med stor forventnig jeg nappa ut skjemkortet og starta monteringa.

I vant Zalman stil gikk det som en lek, alt var greit forklart og etter 5 minutter var jeg klar.

Men først litt om kjølern. Den oser kvalitet. Finishen er rett og slett rå! Basen fungerer glatt som et speil. Synd at kameraet mitt tok kvelden i dag så det er dårlig med bilder, men finishen var enkelt å greit helt rå... Heatsinks til minnebrikker følger også med, og den blå fargen kler kortet godt. Layouten på vifta er slik at den kjøler hele kortet, og ikke bare GPU/RAM. Meget bra tenkt av Zalman. Viftekontroll følger også med hvis det er ønskelig å styre hastigheten på den manuelt.

Med en viss forventning monterte jeg kortet og lukka boksen, og trykke "power on" med en spent mine. Maskina starta, og jeg hørte: absolutt ingenting :D Måtte sjekke om vifta gikk, og det var faktum, så like etter runget hurraropene. :) Gikk inn i nvidia kontrollpanel og sjekka tempen som 10 minutt før var 41 grader etter en kaldstart. Nå stod det 34 grader. :D

Bare for å sjekke lydnivået, så skrudde jeg fanmate på max, og da hørte jeg en viss susing gjennom resten av "støyen" i maskina. Men med 34 grader på 40% så er jeg strålende fornøyd.

Enkelt å greit, anbefales på det sterkeste!

+ rå finish

+ enkel montering

+ gjennomtenkt layout

+ stille

+ kjøler meget bra

- ingen

10/10, enkelt å greit.

vf900_cu_c_p.jpg

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ure not alone

hentet den i dag, ikke så mye temp forskjell kun på ram da, asus 6800le nekter å bli så veldig varmt med 1.2 volt. nå hører jeg ingen vifter kun hd som knitrer, 6 vifter i kabinettet tilsammen.

ram idle 45- nå 37

gpu 8/3 300mhz @16/6 400mhz 49 celcius blir vel kansje max 58 grader.

lite temp forskjell da boxed vifta var veldig effektiv, ellers så hadde jeg en hel p3 heatsink på bakplata i tillegg, stakk av med noen grader den og.

kobber +vifte over 3000 rpm

var veldig lett å stelle i stand.

bruksanvisning som forteller veldig lett hva montering tilhører hvilket type kort.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

På 6600GT som er et rent PCI-e kort, så er det PCI-e > AGP bridge, den må ha kjøling i tillegg.

En annen ting man må tenke på med disse kortene, er at kjernen på kortet står langt opp på kortet og forholdsvis langt bak på kortet, dette er ikke særlig gunstig da kortet kan knekke av belastningen kjøleren påfører det.

Vurderer denne VF-900 når jeg blir lei min AC Silencer 5 Rev 2 jeg også :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg funderer på hvordan denne vil funke på mitt XFX 7800GT kort, har med orginal vifte 50 grader idle og 105 grader på max load. Håper virkelig denne vil hjelpe meg stort, spesielt på max load tempen. (kanskje jeg kan nå 500 mhz core uten artifacts og ;))

Mvh. Rise

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Argh! festet VF900 til mitt grafikkort. Den lagde ikke en lyd de første timene, men så plutselig startet den å lage en irriterende lyd. Man kan høre denne lyden i andre enden av rommet!

Jeg skrudde av pc'en og prøvde å rotere vifta så fort jeg kunne med hånda, da kom denne lyden. Nå er jeg sur!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...