Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strømkobling for tilhenger; kva skal kor?

Anbefalte innlegg

Driv og bygger om ein gammal campinghengar og måtte i den forbindelse bytte ut alt elektrisk.

Det gamle el-anlegget var borte så me kunne ikkje sjå der korleis det skal koblast.

Me lurer altså rett og slett på kva ledningar som skal koblast kor i den kontakten ein kobler til bilen!

den har jo 7 kontaktar; kva er baklys, blinklys høgre/venstre, ryggelys, jord osv..

Håper nokon kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at på tilhengere er det ikke noen stadarisering på fargekode.Kan du følge fargene helt il lyktene?Jeg ville funnet ut hvilken kabel som var gods på hengeren og koblet den til kontakten og deretter slått på f.eks h blink og prøvd kablene til den ble riktig osv.Gods på bilen er den kontakten til høyre for det sporet i bunnen av kontakten som gjør at den passer kun en vei.

Lenke til kommentar

Det finnes koblingskjema for dette på nettet. Jo fargene er standardisert, Vår 1978mod Knaus campingvogn har fargekoder etter ISO standarden for 7 pols strømkontakt, jeg byttet nettopp ut pluggen med en ny, gjorde det samme på Brenderup hengern vår for 2 år siden

akkurat samme fargene, trengte ikke å foreta meg noe ekstra var bare å følge fargekodene i anvisningen.

Lenke til kommentar

Hørtes bra ut.De jeg har koblet på har det vært alle mulig fargekoder påDa har gods vært både sort hvit og brun.Hvilken farge er standard gods på de du har koblet? Hvit eller brun eller sort? Hvit er den mest brukte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...