Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT ADSL2+ hastighet og router.

Anbefalte innlegg

ok, jeg sendte inn en mail ang hastigheten min for ei uke siden.

jeg forklarte at alle nesten tester jeg prøvde viste under 10 mbit (1 MB/s), ikke 2.5 MB/s (sånn ca) som jeg skal få med 20 mbit. jeg forklarte også det at sto 22000 kbps i router, og at det er 824m med linjeinntak til sentralen.

svaret jeg fikk var:

ADSL-løsningen vår bygger på en overføringsprotokoll som stjeler litt av båndbredden (eks. PPPoA og PPPoE). Dette gjør alle protokoller i en eller annen grad, og som regel merker du dette bedre jo høyere båndbredde du disponerer. I ADSL-løsninger er linjekvaliteten gjerne varierende, dette har også en del å si på båndbredden. Normalt mister du 2-8 prosent av båndbredden til de overliggende protokollene samt linjesvinn. NextGenTel har satt opp linjehastighet litt for å kompenserer for dette svinnet.

Den beste måten å sjekke at du faktisk får den linjehastigheten du skal ha, er ved å benytte de raskeste filoverføringsprotokollene Internett har å by på, nemlig FTP.

Få tak i en god FTP klient, for eksempel CuteFTP fra denne linken, http://www.globalscape.com/download/cuteftp.asp

Når klienten er lastet ned, konfigurerer du den til å bruke PASSV MODE, altså passiv modus. Lag så en ny forbindelse, eventuelt velg quick-connect, og knytt deg til følgende med anonym login: ftp.uio.no

Her går du inn i katalogene / - og laster ned filen som heter: find.gz. Denne FTP serveren gir normalt korrekte resultater.

Med en 2 mbit-linje (2000 kbit) skal du få opp i mot 220 - 250 KB/s.

Om du ønsker å vite litt mere om hastigheter og bredbånd kan du finne ytterligere informasjon her http://www.nextgentel.no/privat/artikler/hastigheter.php

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

De forklarer hermed at ADSL* løsningen deres stjeler 2-8 prosent av hastighet. Sist gang jeg sjekket, så var ikke 12 mbit 2-8% av 20 mbit (jeg har en reell hastighet på ca 8 mbit, 1 MB/s).

Jeg for derimot 2.5 MB/s fra ftp.uio.no, men siden jeg ikke får like god hastighet fra andre steder så kan jeg ikke se at denne serveren er en reell måte å teste hastighet på. Jeg sitter ikke å laster ned linux distroer hele tiden, liksom.

Jeg sendte også inn en mail om de kunne oppdatere firmwaren til routeren min (zyxelmøkka de har sendt ut), men fikk kopi av mailen jeg quoterte ovenfor.

Endret av BarteX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at linja di er målt til 20Mbit, og da er det egentlig du som skal være meget fornøyd. At ikke alt på internet greier denne hastigheten er ikke unormalt.

Man kan hvertfall ikke skylde på at NGT ikke leverer linje i hht specs.

Målt herfra greier jeg faktisk bare å oppnå full hastighet på TPtest mot en av de svenske serverne. De andre måler jeg ca 12-15Mbit mens jeg alltid måler 17Mbit mot f.eks UIO.

Skjønner at folk klager på hastigheten hvis de måler mot vanlige speedometer. Disse har ikke kapasitet til å måle 20Mbit. Når jeg måler mot itavisen blir resultatet ganske vilkårlig, veldig avhengig av filstørrelsen den velger å sende over...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
hwuio26bm.th.jpg

3 forskjellige nedlastinger samtidig her...

5913863[/snapback]

Hei Bartex.

Kanskje litt sent svar, men kjører du trådløst til din maskin?

Jeg har selv NGT ADSL2+ og mottar 25Mbit brutto inn på router etter at jeg bad NGT om å slå av støyfilteret sitt siden jeg ikke bor lenger unna enn 300m fra sentralen.

Når jeg koblet meg på det trådløse nettet (54Mbit) fikk jeg ikke mer enn mellom 7-10Mbit. Koblet meg direkte på modemet fra NGT med kabel og sitter nå med 22Mbit netto på maskinen.

Prøv dette hvis problemet fortsatt er tilstede.

Lenke til kommentar

Nå er jeg også dessverre en av dem som har klaget mye på grunn av denne hastigheten opp gjennom tidene fra ISP uten helt å realisert at man ofte misforstår det hele og klager uten av man har grunn til det .

På min 2160meter så syncer jeg nå rundt 15000/960 og man skal vel være rimelig fornøyd med dette . Dette gir meg hastigheter fra sunsite.uio.no på filen ls-lR.gz som denne :

"150 Opening ASCII mode data connection for ls-lR.gz (4594720 bytes)

226 Transfer complete.

ftp: 4612069 byte mottatt på 3,06sekunder 1506,23kB/sek."

Dette var en test tatt rett før midnatt for 3 dager siden , om jeg nå på værste tiden på døgnet når alle sitter på nettet tar samme testen gjennom ett commandovindu kan man f,eks oppnå alt fra 1000kB/sek til 1300kB/sek .

Nå kan det diskuteres i det vide og breie hvilke modem / routerkonfigurasjoner man sitter på sammen med den generelle hardwaren . Selv benytter jeg for tiden ett D-Link DSL-380T modem i bridge mot en DGL-4300 router med 1,7W firmware noe som gir stabile forhold her hos meg .

Man kan helt klart si at skårer man 2,5Mbit/sek fra uio så har man ikke noe å klage over på 850meter linje men får man ikke mere enn 1,1Mbit/sek på 1200meter så kan man muligens si at man ikke akkurat får maks men som sagt så påvirker linjekvaliteten like mye som linjelengden .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...