Gå til innhold

Det er hakking i lyden når jeg hører musikk


Anbefalte innlegg

Når jeg skal høre på mp3-er, begynner musikken å hakke bare jeg gjør den minste lille ting i tillegg. F.eks. at jeg starter opp nettleseren samtidig som jeg hører musikk. Det hakker og skurrer så mye at det så å si er nyttesløst å høre musikk. Det skjer uansett om jeg bruker Winamp, foobar2000 eller WMP. Jeg nekter å tro at pc-en er for dårlig til at det skal gå an å spille musikk samtidig som man holder på med andre ting. Noen som tror de kan hjelpe med å løse problemet?

 

Maskinen er en Dell Dimension 3000:

Pentium 4 2800 MHz, 512 MB PC2700 DDR SDRAM, Samsung SP0802N (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133), Windows XP Home Edition SP2. Er ikke 100 % sikker på lydkortet, men dette står i Everest: Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du spanderer noen få hundre kroner på et eksternt lydkort får du både bedre lyd og du slipper hakking i lyden.

Jeg har selv prøvd å spille med innebygd lydkort på spill som Day of Defeat, og på eksplosjoner hakker og skurrer lyden. CPU'en min er en AMD 3700+, så krefter er det nok av.

 

Det gode gamle Audigy-kortet mitt gir bedre lyd enn det innebygde. Så pc'en din er ikke dårlig, men lydkortet bruker altså CPU'en, derfor hakker det.

Jeg tviler på at disken din er så mye fragmentert at det skaper problemer, men du kan jo defragmentere den hvis det er lenge siden du har gjort det.

Lenke til kommentar

Å påstå at et eksternt lydkort er svaret er her bare direkte dumt. Det skal jo ikke være noe problem å spille MP3 på det integrerte lydkortet!

 

Se hva prosessorutnyttelsen din ligger på når pc'en er idle via task manager, og prøv å oppdatere/bytte drivere til lydkortet.

 

Du kan også se under kontrollpanel --> lyder og lydenheter --> Avansert under høyttalerinnstillinger --> Ytelse. Prøv å juster opp/ned her.

 

Det du også kan sjekke er: Start-menyen --> kjør --> dxdiag --> og kjør "Test Directsound" og post resultatet her (om enkelte tester hakket/ikke hakket).

 

Sjekk også om du har siste versjon av direct X.

 

Som Lufen også sier, kan det være greit å sjekke om disken din kjører i PIO mode eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg ut om disken bruker DMA eller PIO?

 

Jeg tror jeg har de nyeste driverne til lydkortet (lastet ned fra Dell). Har siste versjon av DirectX (9.0c) og testet lyden i DXDiag. Samme problemet der, begynte å hakke hvis jeg f.eks. startet IE samtidig. I task manager så jeg at bruken av CPU da steg opp mot 100 %, i idle tilstand er den på 0 - 2 %. Beveger jeg musa raskt fram og tilbake over skjermen, varierer CPU-bruken fra 0 % til 50 %, ifølge task manager. Har prøvd å justere i kontrollpanel også, uten at det hjalp. Virker jo som noe ikke er helt som det skal ...

Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg ut om disken bruker DMA eller PIO?

5908769[/snapback]

 

Høyreklikk på My Computer på skrivebordet/bakgrunnen i Windows - Properties - Hardware (en tab) - Device Manager - IDE ATA/ATAPI controllers - høyreklikk på kontrolleren disken(e) er tilkoblet - Properties - I begge tabbene for Primary- og Secondary Channel finner du ut modus under Transfer mode.

Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg ut om disken bruker DMA eller PIO?

 

Jeg tror jeg har de nyeste driverne til lydkortet (lastet ned fra Dell). Har siste versjon av DirectX (9.0c) og testet lyden i DXDiag. Samme problemet der, begynte å hakke hvis jeg f.eks. startet IE samtidig. I task manager så jeg at bruken av CPU da steg opp mot 100 %, i idle tilstand er den på 0 - 2 %. Beveger jeg musa raskt fram og tilbake over skjermen, varierer CPU-bruken fra 0 % til 50 %, ifølge task manager. Har prøvd å justere i kontrollpanel også, uten at det hjalp. Virker jo som noe ikke er helt som det skal ...

5908769[/snapback]

 

 

Hmm... dette virket rart. At CPUbruken stiger i noen sekunder ved åpning av et program er ikke unormalt. Prøvd med bios-oppdatering?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hvordan finner jeg ut om disken bruker DMA eller PIO?

5908769[/snapback]

 

Høyreklikk på My Computer på skrivebordet/bakgrunnen i Windows - Properties - Hardware (en tab) - Device Manager - IDE ATA/ATAPI controllers - høyreklikk på kontrolleren disken(e) er tilkoblet - Properties - I begge tabbene for Primary- og Secondary Channel finner du ut modus under Transfer mode.

5917779[/snapback]

 

Her er et bilde av innstillingene:

http://home.no.net/bowelrip/images/idekanal.JPG

 

Ser det OK ut?

Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg ut om disken bruker DMA eller PIO?

 

Jeg tror jeg har de nyeste driverne til lydkortet (lastet ned fra Dell). Har siste versjon av DirectX (9.0c) og testet lyden i DXDiag. Samme problemet der, begynte å hakke hvis jeg f.eks. startet IE samtidig. I task manager så jeg at bruken av CPU da steg opp mot 100 %, i idle tilstand er den på 0 - 2 %. Beveger jeg musa raskt fram og tilbake over skjermen, varierer CPU-bruken fra 0 % til 50 %, ifølge task manager. Har prøvd å justere i kontrollpanel også, uten at det hjalp. Virker jo som noe ikke er helt som det skal ...

5908769[/snapback]

 

 

Hmm... dette virket rart. At CPUbruken stiger i noen sekunder ved åpning av et program er ikke unormalt. Prøvd med bios-oppdatering?

5927699[/snapback]

 

Har nå oppdatert til siste BIOS. Det hjalp ikke ...

Lenke til kommentar
Her er et bilde av innstillingene:

http://home.no.net/bowelrip/images/idekanal.JPG

 

Ser det OK ut?

6544277[/snapback]

Jeg ser en enhet som benytter PIO, og en Ultra DMA 2 (??) Er det CD/DVD-stasjonen som bruker PIO hos deg?

Forøvrig kjører den andre enheten på bare Ultra DMA 2, som gir usle 33.3 MBytes/s.

Min PATA-disk benytter Ultra DMA 5 som gir 100 MBytes/s, og DVD-stasjonen min bruker Ultra DMA 2 - ikke PIO.

PIO er fy fy.

 

Dersom det ikke har noe effekt å konfigurere tilgangmodus via det bildet du lenker til, kan du sjekke om du kan endre på dette i BIOS. Jeg har just tvunget pappa sin DVD-stasjon til å bruke UDMA2 framfor PIO i BIOS, så jeg er ganske sikker på at du også skal kunne gjøre dette.

Vil også prøve å få disken din til å benytte Ultra DMA 5 framfor alt annet (UDMA2/PIO etc).

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Her er et bilde av innstillingene:

http://home.no.net/bowelrip/images/idekanal.JPG

 

Ser det OK ut?

6544277[/snapback]

Jeg ser en enhet som benytter PIO, og en Ultra DMA 2 (??) Er det CD/DVD-stasjonen som bruker PIO hos deg?

Forøvrig kjører den andre enheten på bare Ultra DMA 2, som gir usle 33.3 MBytes/s.

Min PATA-disk benytter Ultra DMA 5 som gir 100 MBytes/s, og DVD-stasjonen min bruker Ultra DMA 2 - ikke PIO.

PIO er fy fy.

 

Dersom det ikke har noe effekt å konfigurere tilgangmodus via det bildet du lenker til, kan du sjekke om du kan endre på dette i BIOS. Jeg har just tvunget pappa sin DVD-stasjon til å bruke UDMA2 framfor PIO i BIOS, så jeg er ganske sikker på at du også skal kunne gjøre dette.

Vil også prøve å få disken din til å benytte Ultra DMA 5 framfor alt annet (UDMA2/PIO etc).

6544577[/snapback]

 

Jeg vet ikke hvem som er hvem ... Det går ikke an å skifte til noe annet enn "Bare PIO". Fant heller ingen innstillinger i BIOS hvor jeg kunne endre på det.

Lenke til kommentar
Du må enkelt og greit ha musikken på en enhet som ikke deler IDE kanal med OS disken din . Eller ikke spille musikk filer fra OS disk men fra en annen disk tilknyttet den andre IDE kanalen.

6545396[/snapback]

 

Det er jo bare én harddisk på pc-en ... Synes denne løsningen høres rar ut.

Lenke til kommentar

Har nettopp sett gjennom manualen til maskinen din, og det var det verste rotet jeg noen gang har sett. Enten er det ikke mulighet for å definere selv hvilke enheter som skal benytte IDE DMA i biosen, eller så er ikke framgangsmåten for det beskrevet i manualen.

 

Når det gjelder hakkingen du opplever, så har jeg omtrent det samme problemet. Hos meg er det dog ikke harddisk- eller CD/DVD-bruk som er problemet, men rett og slett at programmene blir tildelt mer prosessorkraft enn de har krav på, noe jeg tror operativsystemet er skyld i, siden maskinen ikke alltid har vært sånn som dette.

 

Det er mulig at problemet ditt vil forsvinne om du installerer Windows på nytt, men det kan jeg ikke garantere.

 

Du kan finne ut om DMA/PIO-innstillingene er synderen ved å kjøre et program som bruker kun masse minne og prosessorkraft, samtidig som du lytter til musikk, f. eks tung billedbehandling. Hakker musikken da, vet du at problemet skyldes noe annet.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Exiter, det forutsetter at maskinen ikke benytter virtuelt minne for opperasjonen, eller at oppgaven programmet jobber med lagrer noe til disk. Jeg vil derfor heller anbefale SuperPI for å sjekke om det er OS som gjør rare ting. :)

6550433[/snapback]

 

Jeg lastet ned Super PI herfra og kjørte dette samtidig som jeg spilte av en sang i Winamp. Da ble det bare skurring. Hva betyr dette?

Lenke til kommentar
Det betyr stor sannsyneligheten for at problemet løses ved å legge inn Windows XP på nytt, fra scratch :)

6554905[/snapback]

 

Ville jo helst unngå det, men spørs om jeg bare blir nødt. Uansett er det dårlig av Dell å levere enn maskin hvor det så å si er nyttesløst å høre på musikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...