Triceratops Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg har koblet PC'en min masse utstyr: mixer, effektbokser, forsterker, synth, gitar, mikrofoner, høytallere... I tillegg er PC'en ofte koblet til DVDspiller + TV. Dette har fungert problemfritt i mange år, inntil nylig. Mitt Leadtek 6600GT AGP skjermkort som jeg har koblet til en SONY 21" TV med en composittkabel ville plutselig ikke gi meg noe TV-bilde fra PC, til tross for at jeg har fått til dette problemfritt før. Når jeg prøvde med S-Video utgangen (med overgang S-video - compositt) fungerte heldigvis og jeg fikk et standard bilde på composittinnganen på TV'en min. Jeg synes det derfor høyst sannsynlig at feilen ligger i composittutgangen til skjermkortet (eventuelt i composittdelen av ledningsbunten som kommer ut fra skjermkortet bak...) - det jeg lurer på er hvorfor denne har sviktet og jeg lurer på om det kommer av overspenning... Det finnes ingen jordete stikkkontakter der jeg bor nå. DVD-spilleren er imidlertid koblet til kabeltv og her finnes det jording - noe jeg blir minnet på hvis jeg glemmer det... Har fått et par små karameller i ny og ne når jeg har fiklet med ledninger for å si det sånn Jeg har hatt fysikk og kan prinsippet om at strømmen alltid går raskeste vei til jord, så jeg forstår at jeg bør gjøre noe med oppsettet mitt... Men hadde vært fint om noen med peiling kunne gi en skikkelig forklaring på følgende spørsmål: 1. Er det rimelig at composittutgangen på mitt Leadtek 6600GT er blitt ødelagt av overspenning, når kortet fungerer utmerket ellers? 2. Er det farlig å koble sammen store mengder elektronisk utstyr (ulike jordingspotensial?) slik jeg driver med, uten jordete stikkkontakter? 3. Er det mulig å ordne noe jording selv (så det ikke blir så "#¤&/ dyrt) i form av å kjøpe noen bokser etc...? (Husvert vil ikke ha inn noen elektriker visstnok...). Flott om noen kam svare meg, før jeg ødelegger flere komponenter/hjerneceller Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Det er godt mulig at dette ødelegger skjermkortet. Men det var litt rart at S-Video fungerer og ikke kompositt, tror de deler samme signalvei. Det meste du har av elektronisk utstyr har antagelig ikke jordet plugg? I så fall hjelper det jo ikke med jordet kontakt. Problemet ligger som oftest i potensialforskjell mellom PC og kabelTV. Det enkleste er å isolsere kabelTV med et galvanisk skille. Det er en liten boks til litt over en hundrelapp som bør kunne kjøpes hos en radio/TV forhandler. Eller nettbutikk. Lenke til kommentar
Triceratops Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Det er godt mulig at dette ødelegger skjermkortet. Men det var litt rart at S-Video fungerer og ikke kompositt, tror de deler samme signalvei.Det meste du har av elektronisk utstyr har antagelig ikke jordet plugg? I så fall hjelper det jo ikke med jordet kontakt. Problemet ligger som oftest i potensialforskjell mellom PC og kabelTV. Det enkleste er å isolsere kabelTV med et galvanisk skille. Det er en liten boks til litt over en hundrelapp som bør kunne kjøpes hos en radio/TV forhandler. Eller nettbutikk. 5907808[/snapback] Takk for svar Får fremdeles ikke composittutgang til å fungere, men S-video fungerer brillefint, så det er egentlig ikke noe stort problem (er jo bare å bruke en overgang for compositt). Veldig mye av lydutstyret mitt + pc og skjerm har jordete kontakter, så det er faktisk et savn... Men det blir jo dyrt å legge opp sånt, så da får jeg vel heller gå til innkjøp av et sånt galvanisk skille. Eller kanskje jeg skal tvinge huseier til å legge inn jordete kontakter, er tross alt en radiator i rommet også, noe som egentlig gjør det påbudt med jordete stikk i veggen. EDIT: Tastevreng Endret 12. april 2006 av Triceratops Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå