Gå til innhold

Egyptisk pyramide - nye versjoner

Anbefalte innlegg

Siden vår kjære egypt-reisende SirMaximus var så gniten på pyramidene, så sitter jeg igjen med følelsen av at noe mangler her på forumet. En av våre avholdte bidragsytere reiser til Egypt, uten å bringe oss bilder av pyramider... makan :tease:

Heldigvis er italienerene gode tyver. Denne pyramiden er vaskekte saker. Den har faktisk ført til diplomatiske problemer opp gjennom årene. Tror Egypt gjerne vil ha den tilbake :!: Siden jeg har vært i Roma nylig, så gjør ikke SirMaximus pyramidekjiping så mye. Tror kanskje de gjemte pyramidene for ham. Man kan jo ikke stole på europeere og respekt for kulturelle skatter :cry:

Det er den samme pyramiden jeg viste i tråden for lang lukkertid. Det bildet var tatt med en liten kompakt. Dette er tatt med min kjære 20D på 18mm, iso 200 og f/11.

Huff, jeg blir visst aldri ferdig med å vise bilder fra Roma. Gi beskjed hvis dere har fått nok nå :whistle:

Edit: Nye, mer kontrastrike versjoner lenger ned i tråden

post-76334-1144788292_thumb.jpg

post-76334-1144788334_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et nyttig innspill, CWalken. Jeg er blitt litt skuggeredd mht min tidligere overdrevne bruk av usm, så jeg blir gjerne litt for forsiktig av og til. Det ble mye bedre.

Ps: Jeg bør vel ikke bruke så veldig stor radius når jeg skarper den store originalfilen? Jeg bare spør. Du vet jo hvilket kamera jeg bruker. Hvor stor radius bør jeg velge i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Ps: Jeg bør vel ikke bruke så veldig stor radius når jeg skarper den store originalfilen? Jeg bare spør. Du vet jo hvilket kamera jeg bruker. Hvor stor radius bør jeg velge i dette tilfellet?

5906347[/snapback]

Hvis du tenker på kontrasten så gjorde jeg noe sånt som luminous landscape foreslår. USM for skarpheten sin del kommer jo an på hva du skarper til. Til print brukte jeg en radius på ca 1 på min D70. Må smakes til.

Oppskarpingen av det lille bildet var på 0,3 og ~150%.

Lenke til kommentar

Spennende perspektiv. På bilde nummer to, slik du har komponert det, synes jeg det burde vært perfekt symmetri. Jeg liker forøvrig Cwalkens Ompa forslag. Bildet nummer liker jeg derimot veldig godt, et merkelig sug i det bildet. Det trenger en del oppskarping, og jeg tror du kan få ut noe spennende med sollyset som treffer pyramiden ved å øke kontrastene noe, curves verktøyet anbefales. Jeg ville også prøvd å fått litt mer ut av himmelen, særlig kontrasten mellom skyene og det blå. Bruk gjerne en maske for å justere kontrasten i pyramiden og himmelen seperat. Uff, nå blir det mye her, men jeg ville også prøvd å gjort lyset som treffer pyramiden litt varmere (trekke det litt mot gult, f.eks. med curves), men det kan være at lyset fremstår som varmere etter en kontrastøkning da også fargemetningen øker (derom du ikke setter blend mode til luminosity). Du har ihvertfall et veldig godt utgangspunkt her!

Lenke til kommentar

Tusen takk for veldig konstruktiv kritikk. Jeg har forsøkt å imøtekomme alle ønsker til forandring, også ønsket om mer symetri. Har jeg overdrevet noe her, eller tåler disse bildene såpass skarping og kontrastøkning. Økte forøvrig fargemetningen en del også.

post-76334-1144800383_thumb.jpg

post-76334-1144800417_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette er helt klart italienernes feil. Jeg fant jo ikke en eneste pyramide, men I ROMA!! DER var det pyramider. Makan til konspirasjon. Jeg tror du har vært i egypt, og jeg i italia. Flyselskapene lurte oss. Jeg syns nemlig det var rart at den mest populære resturanten i gangavstand fra hotellet var italiensk.

De kontrastversjonene er helt klart bedre. Selv syns jeg kanskje det blir litt mye gult lys der, men det er meg. Skal man se på bildet i seg selv syns jeg det er fint komponert med slik symmetri og lek med linjer. Nydelige farger i steinene er det også. Formen er kanskje noe egyptisk, men samtidig ser det gammel-romersk ut.

Siden alle andre gjør det legger jeg ut min versjon av bildet à la Sir Polarizer.

Lenke til kommentar

PM: Sjekk normal. Nei.. Normal: Sjekk PM. Altså, sjekk innboksen.

Kan jo forsåvidt dele det med resten av verden også:

Bruk gradient map (adjustment layer - gradient map), sett inn fargene svart, mørk blå, lys blå og hvit, eller så mange grader av farger du ønsker. Juster og finn beste innstilling slikt at himmelen blir knallblå, og skyene mer markerte. Sett blendingen til overlay og visk ut de delene av bildet du ikke vil påvirke ved å male med svart på layermasken. Juster opacity slik du vil ha det. Kanskje ikke fullstendig realistisk, men kjekt for å få litt mer trøkk i himmelen.

Lenke til kommentar

Mitt polafilter har 52mm fatning, så det funker ikke på zoomen. Det funket på all fastoptikken jeg hadde til Nikon. Det er et av de store problemene jeg har nå. Tror kanskje jeg burde kjøpe et som passer til zoomen, og bruke adapterring til bruk på 52mm-fatning. Tror nemlig ikke det jeg har er sirkulært, siden det er fra den gangen dino herjet på jorden.

Noe som har lyst til å se hvordan pyramiden er plassert i "landskapet"? Det forklarer litt hvorfor jeg har valgt den bildevinkelen.

Lenke til kommentar
Ja, det vil jeg se.  :yes:

5908804[/snapback]

When you wish upon a star, your dreams come through :D

Det er langt fra mitt beste bilde :ermm: , men det gir i alle fall litt perspektiv på hvordan den tar seg ut i bybildet. Litt absurd?

post-76334-1144843530_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...