Gå til innhold

Media Center PC - Barebone Aopen ePC 945GT-M8?

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid planlagt innkjøp av en Media Center PC (budsjett ca. kr 10 000,-), og lurte på om noen har erfaringer med Aopen barebone ePC 945GT-m8?

Jeg tenker meg følgende oppsett:

Fra www.gigastores.no: http://gigashops.com/comp/ (klikk på barebone)

Barebone Aopen 945GT-m8, socket 479, kr 3499,-

- MCE fjernkontroll medfølger (innebygget IR)

- Innbygget VFD

- Innebygget minnekortleser (skjult bak en luke i fronten)

- Plass til 5,25" DVD (skjult bak en luke i fronten)

- Følger rack-standarden, 43b x 32d (!) x 9h og ser ut som en videospiller.

- Intel ViiV godkjent

Jeg har ingen erfaring med gigastores.no. Kan de stoles på? Jeg har ikke sett denne barebone'n i salg i andre nettbutikker.

Fra www.shg.no:

Intel Core Duo, 1,66 Mhz, socket 479, kr 1949,-

Kingston 2x1024 MB DDR2, PC5400 DDR667 (passer denne?), kr 2084,- (Huff så dyrt!)

WinTV-PVR150MCE low profile, Windows MCE, bulk, kr 610,- (Billig!)

Totalt kr 8142,- (+porto)

Når det kommer til harddisk er jeg mer usikker. Jeg synes det er viktig at systemet er så stille som mulig. Tenkte derfor på å kjøpe 2 stk. SATA 2,5" og sette disse opp i RAID 0 (ja, jeg tar backup). Er dette bare dumt og dyrt?

F.eks. 2 stk. slike:

Samsung Harddisk 80.0GB SATA 5400RPM 2.5" 12mS Silent Seek, kr 849,- pr. stk.

Barebone'n har plass til 2 stk. 3,5" SATA og den har hardware raid controller. Hvis jeg går for et slikt 2,5" opplegg; hva er det da jeg trenger? Bruker 2,5" SATA disker annen kontakt for data og strøm enn 3,5" SATA? Og så trenger jeg noe støydempene som kan holde 2,5" diskene fast i 3,5" lommer? Hjelp! Trenger sårt noen anbefalinger her.

Vil 2 stk. 2,5" SATA disker avgi mindre varme og støy enn 1 stk. 3,5" SATA disk? Noen som kan tippe ytelsesforskjell mellom 2 stk. 2,5" i raid 0 og i forhold til en ordinær 3,5 SATA disk (ikke i raid 0)?

(Jeg har en PATA 5,25" DVD-brenner som jeg har tenkt å bruke.)

Maskinen skal ikke brukes til 3D-spilling, så jeg satser på at den integrerte grafikken duger inntil videre. Maskinen har en PCI-e 16x kontakt for senere oppgradering. (Det er riktignok kun plass til lavprofilkort i dette kabinettet.)

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...