Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan uploade via FTP?

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned WS_FTP Home som ser ut som ett greit FTP program, men hvordan kan jeg overføre filer til en kamerat? Jeg har før kun lastet ned...

Når jeg prøver så kommer det opp boks hvor jeg skal sette inn servernavn, brukernavn og passord. Skal jeg da sette inn noen servernavn til min nettverksleverandør? Jeg har nå UPC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din kamerat må ha en FTP server og åpne porter i brannmurer for denne.

Du logger deg på med hans ip-adresse og bruker/pass som han har lagt inn i softwaren.

EDIT: Skal du kun overføre filer mellom dere, så vil Window Live Messenger (MSN8) være et greit valg. Du får den nå i beta, mens den kommer ut offisielt i slutten av måneden.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Da må du sette opp en ftp-server på en maskin dine venner har tilgang til.

Henholdsvis din egen maskin, eller en annen du har kontroll over, og som har tilgang til internett.

Forslag til server programvare: www.guildftpd.com

Der legger du til brukere/passord og mapper de skal ha tilgang til.

Videre må du være sikker på at port 21 som er standard for ftp-protokollen er åpen

helt inn til maskinen du benytter deg av. Har du f. eks. internett gjennom NGT eller Telenor (med modem av nyere type) så har disse en integrert bredbåndsrouter.

Denne routeren må da konfigureres opp til å slippe port 21 gjennom til din lokale IP.

Hvis alt så er satt opp, kan du be vennene dine om å skrive inn følgende i webleseren

sin: ftp://brukernavn:passord@offisiell-ip/

Der skal de da kunne se og laste ned innholdet i de mappene du har gitt dem tilgang til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...