Jonhk Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Jeg har D70 og bruker den innebygde blitzen en del. Jeg skjønner ikke hvordan den kan synce på 1/500, det får jeg ikke til. Hvilken innstilling må jeg ha da? Kjører jeg på "P" så blir det sjelden raskt nok. Fotograferer sprangridning og får ikke fryst motivet innendørs. Trodde jeg kunne sette 1/500 på kameraet og justere eksponeringen i etterkant om det ble for mørkt, men det får jeg ikke til. Blir det slik fordi den interne blitzen er for svak, og ved en ekstern blitz med fornuftig ledetall så er alt i orden? Tar gjerne innspill på om Sigma eller Metz-blitzer er ok, de er ca 1/2 pris av SB-800. Hva mister jeg? (Kanskje Off-topic dette siste, men det henger litt sammen). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Trodde jeg kunne sette 1/500 på kameraet og justere eksponeringen i etterkant om det ble for mørkt, men det får jeg ikke til. Blir det slik fordi den interne blitzen er for svak, og ved en ekstern blitz med fornuftig ledetall så er alt i orden? 5905624[/snapback] Tror du setter fingeren direkte på problemet her. Ved så rask lukkertid så trenger man mer kraft på lenger avstand enn tre meter, vil jeg tro. Selv på iso 1600 vil den lille lommelykten på toppen av D70 ikke gi akseptable resultater. Husk at den er ikke så mye kraftigere enn det du finner på et godt kompaktkamera. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 I S eller M-modus vil du kunne sette lukkertiden til hva du vil. I de andre modusene vil kameraet forsøke å balansere blitzlyset opp mot eksisterende lys, noe som gjerne betyr lengre lukkertider. Det er også viktig å forstå at et blitzblink er veldig kort, og at lukkertiden dermed ikke vil ha noen innvirkning på hvor mye lys som blir "registrert". I et helt mørkt rom som bare lyssettes av blitz vil det med andre ord ikke spille noen rolle om du har en eksponering på 30s eller 1/500s. Den faktiske lengden på blinket er avhengig av styrken blitzen blir avfyrt på, og er i størrelsesorden 1/1000s for en SB-800 på full guff. Når det er sagt så vil jeg ikke tro at det vil bli seende særlig bra ut med innendørs sprangridning og 1/500s lukkertid. Ridder og hest vil bli lyssatt med et ganske hardt lys, og bakgrunnen vil gro igjen siden blitzlyset forsvinner fort med avstanden. Men det skader ikke å prøve. Lenke til kommentar
Jonhk Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Takk for svar - det som egentlig ergrer meg litt er at mitt powershot a80 egentlig tok bedre slike bilder innendørs enn det jeg får til nå med Nikonen. Det burde vel ikke være mulig, ihvertfall ikke dersom jeg skrur opp ISO en del. Blitzen er ikke all verden på noen av dem...Ellers går Nikonen billedmessig langt utenpå det gamle kameraet, men det var akkurat dette med innendørsbildene, da. Vinter er innesesong for sprangridning. Jeg prøver med S eller M- innstilling. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Husk at når du bruker blitz vil blitzlyset også fryse bevegelser. Jeg tror du kan bruke lengre lukkertider enn 1/500s til å fryse de bevegelsene du beskriver, når du bruker blitz i tillegg. Tommelfingerreglene om hvilke lukkertider som fryser objekter i fart gjelder ikke når du bruker blitz. Du vil kunne få spennende bilder med litt lengre lukkertid når du bruker blitz. Det bør nevnes at jeg aldri har behov for å fryse noen bevegelser, så jeg har liten erfaring på området. Likevel vet jeg at blitzen vil kompensere litt lengre lukkertid til en viss grad. Om det holder i sprangridning er en annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå