mikis Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Jeg har blitt spurt om å lage en guide om hvordan man setter opp samba som domenekontroller (Primary Domain Controller). Denne guiden er skrevet i full fart, så spør gjerne hvis noe er uklart. smb.conf [global] workgroup = Mitt_domene netbios name = Servernavn server string = Samba PDC time server = yes nt acl support = no // Viktig i forbindelse med sikkerhet. Hvilke ip'er som skal ha tilgang hosts allow = 127.0.0.1 192.168.0.0/24 security = user null passwords = no // Passordene må krypteres hvis klientene er XP encrypt passwords = yes smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd // Størrelse på loggfil i Kb max log size = 50 // Nødvendig for å kunne synkonisere Linux passordet ved endring av passordet på Windows unix password sync = yes passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *New*password* %n\n *Please*retype*new*password* %n\n *password*successfully*updated* local master = yes wins support = yes os level = 64 domain master = yes preferred master = yes // Spesifiserer at Samba skal være domeneserver for Win95 klienter domain logons = yes // Hvor Samba henter hjemmeområdene fra logon home = \\%L\%U // Hvilken stasjon hjemmeområdet mappes til logon drive = H: // Hvilke skript som skal kjøres med pålogging. // Disse skriptene må ligge i stien definert i området netlogon nedenfor logon script = %U.bat or netlogon.bat [hjem] comment = Eget område browseable = no writable = yes valid users = %S create mode = 0664 directory mode = 0775 [netlogon] comment = Network Logon Service path = /home/samba/netlogon writable = no share modes = no [profiler] path = /home/samba/profiles browseable = no writeable = yes create mode = 0600 directory mode = 0700 profile acls = yes read only = no default case = lower preserve case = no short preserve case = no case sensitive = no hide files = /desktop.ini/ntuser.ini/NTUSER.*/ [felles] path = /home/samba/shares/felles browseable = yes writable = no write list = @admins Opprette grupper for maskiner og administratorer: $ /usr/sbin/groupadd -g 200 admins $ /usr/sbin/groupadd -g 201 machines Opprette mappene som er definert i smb.conf: $ mkdir -m 0775 /home/samba /home/samba/netlogon $ chown root.admins /home/samba/netlogon $ mkdir /home/samba/profiler $ chown 1757 /home/samba/profiler $ mkdir -m 0777 /home/samba/shares /home/samba/shares/felles Opprette Unix-brukere for maskinene i nettverket. Disse brukerne trenger hverken login shell eller home mapper. Bruker derfor false som login shell og /dev/null som home mappe. $ /usr/sbin/useradd -g machines -d /dev/null -c "Maskin_navn" -s /bin/false Netbios_navn$ $ passwd -l Netbios_navn$ Merk at netbiosnavnet må ha $ på slutten. Konvertere Unix-kontoen til en Samba maskinkonto: $ smbpasswd -a -m Netbios_navn$ (Merk at du ikke blir spurt om å skrive inn passord) Opprette brukere for Samba. Merk at disse først må opprettes som normale Unix-brukere. Du må også opprette en Samba root-bruker. Den skal brukes for å melde inn maskinene i domenet. $ smbpasswd -a brukernavn Hvordan man melder inn en windows-klient i domenet kan du lese her: http://www.windowsnetworking.com/articles_...s/wxpjoind.html Det finnes skript for opprettelse av Samba-maskiner og -brukere. Man kan også med fordel bruke webmin med modulen Samba Machine Maintainer for innmelding av maskiner. Da slipper man unna mange kommandoer. EDIT: Kommentarer i smb.conf Endret 12. april 2006 av mikis Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Finfint, mangler litt komentarer i smb.conf, men ellers bra Har prosjekt etter påske, hvor jeg tenkte jeg skulle sette opp samba som domenekontroller, med autentisering mot en win2k3 server. Så denne guiden kom godt med Lenke til kommentar
mikis Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Ok, skal prøve å få lagt inn noen kommentarer i løpet av påsken Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Konge guide! Takk for at du tok deg tid til å lage den Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Fin guide Jeg liker å ha profil-katalogen plassert i hjemmeområdet til hver bruker når jeg setter opp slikt, men det er mange måter å gjøre det på. Rettighetene for fellesområdet er kanskje noe slappe, men det spørs jo hva man vil oppnå. Fellesområder blir fort vanskelig. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Noe ganske likt det jeg kjører selv på et lite domene jeg drifter. Skal sette opp noe lignende hjemme snart også, så denne kom greit med. Et lite spørsmål. Hvist domenekontroleren går ned. Kan en bruker logge på en maskin han har vært inne på før? (Lokale profiler osv.) Eller går alt strake veien til sydpolen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Du sier man trenger å opprette brukere... Hva skal brukerne ha til shell og hjemmemappe, kan man bare bruke en helt standard unix bruker, kanskje? Edit: Det funket ikke på maskinen jeg testet på, den klarer ikke slå opp navnet i dns, har satt opp dns tjener som peker til adressen, og klientmaskinen har også dns tjeneren som primær tjener. Endret 22. april 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 kan du også skrive noe om profilhåndtering som default vil windowsklienter kopiere over hele profilen ved pålogging, hvilket blir et problem etter hvert som profilene blir store (f.eks mail) istedet kunn jeg tenke meg å la brukerenes profiler ikke kopieres over til lokal disk, men istedet sette profilkatalog til et samba share, evt. på en lokal nettverksstasjon Lenke til kommentar
print Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Regner med at noen her har peiling på samba... min bror har en printer inne på hannes pc... den vil jeg skrive ut på... men han har windows... hva gjør jeg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå