Zimon Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg vet ikke hvordan det er med lover i forhold til sliteting og sånt som du nevner her, men hvertfall på et hovedkort er det jo ikke noe annet at maskinen står på som sliter og siden det ikke er 5 år eller f.eks. 10.000 timers bruk så er saken klar. Slitasje er slitasje og kan ikke beregnes som en garanti eller reklamasjon. Se på bil f.eks. Du kjøper en helt splitter ny bil, så kjører du X antall Km og må deretter skifte en del grunnet slitasje, X antall Km er også det som er beregnet varighet på denne delen også. Da er det forbrukeren som må påkoste den reparasjonen. Derimot om du har kjørt 0,3 ganger av forventet levetid så ryker delen, da har forburkeren sine rettigheter om garanti/reklamasjon. PS, merk at forbrukerkjøpsloven og reklamasjon er noe som er forbehold oss private forbrukere. Firmakjøpt til firmakjøp er en helt annen side. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Vel, kan jo stille et spørsmål her da... Jeg har et Abit IC7 hovedkort kjøpt i påsken for 2 år siden. Nå har hovedkort-vifta rett og slett blitt så dårlig så den går litt av og på og når den er på bråker den noe inn-i-h****** mye... er dette normalt eller er dette noe som burde gå under reklamasjonsretten? 5908137[/snapback] Tja når det er snakk om en vifte... så tror jeg heller det nesten er billigere å kjøpe en ny enn å anstrenge seg til å reklamere og "krangle" med butikken. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Vel, kan jo stille et spørsmål her da... Jeg har et Abit IC7 hovedkort kjøpt i påsken for 2 år siden. Nå har hovedkort-vifta rett og slett blitt så dårlig så den går litt av og på og når den er på bråker den noe inn-i-h****** mye... er dette normalt eller er dette noe som burde gå under reklamasjonsretten? 5908137[/snapback] Tja når det er snakk om en vifte... så tror jeg heller det nesten er billigere å kjøpe en ny enn å anstrenge seg til å reklamere og "krangle" med butikken. 5908185[/snapback] Slutt å tulle nå En slik "bruk og kast" mentalitet er dyrt og helt unødvendig. Ta ut hk, pakk det pent inn og sendt det inn til butikken. Krev reperasjon pluss dekking av forsendelse. Endret 12. april 2006 av Spartan Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Vel, kan jo stille et spørsmål her da... Jeg har et Abit IC7 hovedkort kjøpt i påsken for 2 år siden. Nå har hovedkort-vifta rett og slett blitt så dårlig så den går litt av og på og når den er på bråker den noe inn-i-h****** mye... er dette normalt eller er dette noe som burde gå under reklamasjonsretten? 5908137[/snapback] Tja når det er snakk om en vifte... så tror jeg heller det nesten er billigere å kjøpe en ny enn å anstrenge seg til å reklamere og "krangle" med butikken. 5908185[/snapback] Slutt å tulle nå Ta ut hk, pakk det pent inn og sendt det inn til butikken. Krev reperasjon pluss dekking av forsendelse. 5908206[/snapback] For min egen del så ville nok ulempen med å måtte demontere/montere hovedkortet, og ikke minst være uten hovedkort et par uker gjøre at jeg heller hadde skaffet meg en ny vifte uten å plage butikken med det... ...med mindre butikken kunne sende meg en ny vifte, uten at jeg trengte å sende dem hovedkortet da Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Vel, kan jo stille et spørsmål her da... Jeg har et Abit IC7 hovedkort kjøpt i påsken for 2 år siden. Nå har hovedkort-vifta rett og slett blitt så dårlig så den går litt av og på og når den er på bråker den noe inn-i-h****** mye... er dette normalt eller er dette noe som burde gå under reklamasjonsretten? 5908137[/snapback] Tja når det er snakk om en vifte... så tror jeg heller det nesten er billigere å kjøpe en ny enn å anstrenge seg til å reklamere og "krangle" med butikken. 5908185[/snapback] Slutt å tulle nå Ta ut hk, pakk det pent inn og sendt det inn til butikken. Krev reperasjon pluss dekking av forsendelse. 5908206[/snapback] For min egen del så ville nok ulempen med å måtte demontere/montere hovedkortet, og ikke minst være uten hovedkort et par uker gjøre at jeg heller hadde skaffet meg en ny vifte uten å plage butikken med det... ...med mindre butikken kunne sende meg en ny vifte, uten at jeg trengte å sende dem hovedkortet da 5908221[/snapback] Tja, erfaringene mine fra Netshop Oslo hvor jeg ba om en tilsvarende "enkel" løsning på et produkt som da bare var brukt i noen dager, var en fiasko. Men kanskje andre butikker er bedre på service enn Netshop Oslo Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Vel, kan jo stille et spørsmål her da... Jeg har et Abit IC7 hovedkort kjøpt i påsken for 2 år siden. Nå har hovedkort-vifta rett og slett blitt så dårlig så den går litt av og på og når den er på bråker den noe inn-i-h****** mye... er dette normalt eller er dette noe som burde gå under reklamasjonsretten? 5908137[/snapback] Send en mail til Abit, de sender deg en ny vifte gratis. Dette er ett kjent problem og de fixer opp. fyll inn infoen her og lykke til med ny vifte http://www.abit.nl/page/no/contact/technical.php Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hovedkort bør ha en forventet levetid på lenger enn 3 år, det mener jeg. Siden man fortsatt får kjøpt f.eks socket 478-prosessorer (dog i veldig snevert utvalg), så kan man jo si at plattformen lever enda. (Jeg har forøvrig også en Amiga 1200, den går på 13nde året nå, funker helt fint enda, hehe. Den har levd lenge den. :!: ) Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Slutt å tulle nå En slik "bruk og kast" mentalitet er dyrt og helt unødvendig. Ta ut hk, pakk det pent inn og sendt det inn til butikken. Krev reperasjon pluss dekking av forsendelse. 5908206[/snapback] Og hvem betaler den frakten og internkostnadene til firmaet til syvende og siste slutt? Jo forbrukere som kjøper andre varer og tjenester. Selv har jeg opplevd at webshopper har sendt ny vifte uten kostnad for meg, de de inser at å få ting i retur og sjekk etc er dyrere enn å yte god service. Eller kjøpe en ny vifte selv, eller få produsenten til å sende en ny vifte. Jeg ville heller kjøpt en ny vifte til en 100lapp en å sende vekk hovedkortet og vente ørtenfjørten dager på postgang, sjekk hos returavdeling til webshop og bestilling av nytt og til slutt postgang tilbake til meg igjen. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Slitasje er slitasje og kan ikke beregnes som en garanti eller reklamasjon. Dette er en (gal) myte, som du ikke finner grunnlag for i forbrukerkjøpsloven. Slitasjedeler dekkes av reklamasjonsretten på samme måte som alle andre ting. Også en slitasjedel har derfor en mangel og kan reklameres på hvis den ikke oppfyller paragraf 15, hvor særlig punkt b) er aktuelt: "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper " Så hvis slitasjedelen ikke har normal holdbarhet, men slites raskere enn det du har grunn til å forvente, så er det en mangel. Se på bil f.eks. Du kjøper en helt splitter ny bil, så kjører du X antall Km og må deretter skifte en del grunnet slitasje, X antall Km er også det som er beregnet varighet på denne delen også. Da er det forbrukeren som må påkoste den reparasjonen. Derimot om du har kjørt 0,3 ganger av forventet levetid så ryker delen, da har forburkeren sine rettigheter om garanti/reklamasjon. Ja, med andre ord så motsier du det du sa øverst, at slitasje ikke kan beregnes som reklamasjon. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Hehe, på en måte selvmotsigelse, men mente at slitasje grunnet normal eller overdreven bruk ikke bør dekkes. Dermed om en del slites fortere enn forventent så har forbrukeren gode kort i hånden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå