ken8 Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Kjøpte et hovedkort fra komplett.no for litt over 3 år siden. Her om dagen døde det og jeg ba om retur på produktet. Fikk da til svar at garantitiden var gått ut. Skrev tilbake at kjøpsloven ga reklamasjon i 5 år på produkter som skal vare lengre enn 2 år. Dette synes jeg et hovedkort skal, men komplett står på sitt om at 3 år er levetiden til et hovedkort. Hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Det er enten 2 eller 5 år... Hvis de holder på at hovedkortet skal vare i 3 år har det 5 års reklamasjonsrett. (sånn som et hovedkort burde ha ) Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Det er enten 2 eller 5 år... Hvis de holder på at hovedkortet skal vare i 3 år har det 5 års reklamasjonsrett. (sånn som et hovedkort burde ha ) 5905132[/snapback] Det er vel 5 års reklamasjonsrett hvis produktet har en forventet levetid som er VESENTLIG LENGRE enn 2 år. 3 år kan neppe sies å være vesentlig lenger enn 2 år? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Det er enten 2 eller 5 år... Hvis de holder på at hovedkortet skal vare i 3 år har det 5 års reklamasjonsrett. (sånn som et hovedkort burde ha ) 5905132[/snapback] Det er vel 5 års reklamasjonsrett hvis produktet har en forventet levetid som er VESENTLIG LENGRE enn 2 år. 3 år kan neppe sies å være vesentlig lenger enn 2 år? 5905379[/snapback] Er ikke 50% over 2 år vesentlig lenger? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Det er enten 2 eller 5 år... Hvis de holder på at hovedkortet skal vare i 3 år har det 5 års reklamasjonsrett. (sånn som et hovedkort burde ha ) 5905132[/snapback] Det er vel 5 års reklamasjonsrett hvis produktet har en forventet levetid som er VESENTLIG LENGRE enn 2 år. 3 år kan neppe sies å være vesentlig lenger enn 2 år? 5905379[/snapback] Er ikke 50% over 2 år vesentlig lenger? 5905390[/snapback] jeg synes ikke det. vil heller si at en tv eller vaskemaskin som gjerne varer i 8-10 år varer vesentlig lenger enn 2 år... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Det er enten 2 eller 5 år... Hvis de holder på at hovedkortet skal vare i 3 år har det 5 års reklamasjonsrett. (sånn som et hovedkort burde ha ) 5905132[/snapback] Det er vel 5 års reklamasjonsrett hvis produktet har en forventet levetid som er VESENTLIG LENGRE enn 2 år. 3 år kan neppe sies å være vesentlig lenger enn 2 år? 5905379[/snapback] Er ikke 50% over 2 år vesentlig lenger? 5905390[/snapback] jeg synes ikke det. vil heller si at en tv eller vaskemaskin som gjerne varer i 8-10 år varer vesentlig lenger enn 2 år... 5905398[/snapback] Det er din tolkning... Jeg vil si at et hovedkort fra f.eks. Abit normalt har lengre levetid enn en vaskemaskin fra Beko... men vaskemaskinen har selvfølgelig 5 års reklamasjonsrett, men selvom hovedkortet er rimeligere så forventer man at det skal vare mer enn i 2 år. Og jeg vil tro at så og si alle hovedkort varer nærmere 4-5 år hvertfall. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Hovedkort er teknologisk foeldet etter 3 år. Jeg er enig i oppfatningen at 3 år ikke er vesntlig lengre enn 2 år med hensyn til reklamasjon (garanti gis av produsent er vel egentlig ikke problemstillingen her). Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Du kan jo se på denne fra FTU. Denne saken gjaldt dødt hovedkort på en maskin der det ble reklamert senere enn 2 år etter kjøp. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hk er altså et produkt som kommer inn under 5 års reglen for reklamasjon. Skulle bare mangle :!: Case closed Lenke til kommentar
Narkolepsi Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Du kan jo se på denne fra FTU. Denne saken gjaldt dødt hovedkort på en maskin der det ble reklamert senere enn 2 år etter kjøp. 5906882[/snapback] Og her står det: Det går frem av sakens dokumenter at innklagde har erkjent at feilen har oppstått i produktets reklamasjonstid Så videt jeg klarer å lese av saken var det dette som var avgjørende for at kunden fikk pengene tilbake. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Du kan jo se på denne fra FTU. Denne saken gjaldt dødt hovedkort på en maskin der det ble reklamert senere enn 2 år etter kjøp. 5906882[/snapback] Og her står det: Det går frem av sakens dokumenter at innklagde har erkjent at feilen har oppstått i produktets reklamasjonstid Så videt jeg klarer å lese av saken var det dette som var avgjørende for at kunden fikk pengene tilbake. 5907884[/snapback] Forbrukerrådet skriver i sitt brev datert 18.05.05 at klager påpeker at problemene som oppstod etter et års bruk, ikke er grunnlaget for reklamasjonen. Klageren reklamerte samme måned som maskinens funksjon opphørte, og har således reklamert tidsnok, jf. forbrukerkjøpsloven § 27. Lenke til kommentar
Narkolepsi Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Aaahh...mere kaffe til meg. Takk for oppklaringen. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Aaahh...mere kaffe til meg.Takk for oppklaringen. 5907909[/snapback] Hehe... ikke lett å lese slike ting. Måtte lese igjennom 2-3 ganger og nå tror jeg at jeg skjønner det. Vil tro at FTU mente at hun klagde innen reklamasjonstiden (og innen den måneden) er fordi at de regner det som 5 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Her mener jeg at både trådstarter og komplett har rett på hver sin måte. Ett hovedkort bør teknisk sett holde mer enn 3 år slik komplett hevder. Om man har en god PSU, unngår lyn i området etc slik at forholdene ligger til rette. Unngår overklokking etc og annen modding så vil ett hovedkort normalt sett hode i 5 år IMHO. Men komplett har også rett med 3 år da dataverdenen skrider raskt frem og at hovedkortet er teknisk utdatert etter 3 år ca. Innen 3-4 år så har det kommet nye socket's til CPU, nytt minne etc. Så komponenter fases ut av produksjon før man aner det. Så IMHO så har begge rett. Som forbruker så bør man stå på sitt og evt prøve å avtale med komplett om rabatt på nytt HK som en forliks-løsning. Dette kan nok komplett være interresert i da man slipper evt å fra inn forbrukerråd og evt forliksråd etc i en slik sak. HK for ett eldre system koster jo som regel ikke mange kronene nå. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Her mener jeg at både trådstarter og komplett har rett på hver sin måte. Ett hovedkort bør teknisk sett holde mer enn 3 år slik komplett hevder. Om man har en god PSU, unngår lyn i området etc slik at forholdene ligger til rette. Unngår overklokking etc og annen modding så vil ett hovedkort normalt sett hode i 5 år IMHO. Men komplett har også rett med 3 år da dataverdenen skrider raskt frem og at hovedkortet er teknisk utdatert etter 3 år ca. Innen 3-4 år så har det kommet nye socket's til CPU, nytt minne etc. Så komponenter fases ut av produksjon før man aner det. Så IMHO så har begge rett. Som forbruker så bør man stå på sitt og evt prøve å avtale med komplett om rabatt på nytt HK som en forliks-løsning. Dette kan nok komplett være interresert i da man slipper evt å fra inn forbrukerråd og evt forliksråd etc i en slik sak. HK for ett eldre system koster jo som regel ikke mange kronene nå. 5908007[/snapback] Man skal ikke ta hensyn til dette da... Tenk hva det ville si hvis det var noe gærent med bilen din etter 3 år da... du må betale det siden den modellen har gått ut? Nei, vet du hva... Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Avskriving, verditap o.l. har ingenting å gjøre med reklamasjonsretten. Enten er varen ment å vare i 5 år eller ikke. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Fullstendig klar over at avskrivning/verditap ikke kan sees her. Grunnen til at jeg skrev om komplett's sitt synspunkt her er at forventet levetid kan også ansees etter når produkterer er antatt å fases ut. Jeg jobber i kontormaskin bransjen og vi har en "gyllen" tommelfinger regel at en produkt har en antatt levetid på 5 år eller X antall utskrifter. Antall utskrifter basert på det totale volum de er beregnet å tåle, samt da ett anbefale maks månedlig volum beregnet etter totalen. 5 år grunnet at det kommer nye produkter med ny funksjonalitet, raskere, bedre printkvalitet etc. Samt for å ikke glemme kryssningspunktet på hva som er lønnsomt å reparere kontra kjøpe nytt når man ser på at deler blir dyrere jo lengre tid det går etter at produktet ikke produsereres lengre samt at nye maskiner har en tendens å bli billigere og billigere. Men selvfølgelig ikke noe fasit. For å si de slikt jeg er stadig borti kunder som har maskiner fra 1990-95 som har gått mye over beregnet total print volum. Eller f.eks en kunde som har hatt en for liten maskin, de hadde kjørt over 330tusen ark på litt over 2 år, den modellen de hadde har ett beregnet volum på 5000 i måneden som tilsvarer 300tusen over 5 år. Ble en liten avsporing til selve temaet i tråden, men fortsatt relevant til å forstå helheten i det jeg nevnte over. Teknisk sett etter lov-verket så har nok trådstarter full rett til å hevde at reklamasjons tiden på hovedkort er 5 år. Ref også til den andre saken som ble nevnt tidligere. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Fullstendig klar over at avskrivning/verditap ikke kan sees her.Grunnen til at jeg skrev om komplett's sitt synspunkt her er at forventet levetid kan også ansees etter når produkterer er antatt å fases ut. Jeg jobber i kontormaskin bransjen og vi har en "gyllen" tommelfinger regel at en produkt har en antatt levetid på 5 år eller X antall utskrifter. Antall utskrifter basert på det totale volum de er beregnet å tåle, samt da ett anbefale maks månedlig volum beregnet etter totalen. 5 år grunnet at det kommer nye produkter med ny funksjonalitet, raskere, bedre printkvalitet etc. Samt for å ikke glemme kryssningspunktet på hva som er lønnsomt å reparere kontra kjøpe nytt når man ser på at deler blir dyrere jo lengre tid det går etter at produktet ikke produsereres lengre samt at nye maskiner har en tendens å bli billigere og billigere. Men selvfølgelig ikke noe fasit. For å si de slikt jeg er stadig borti kunder som har maskiner fra 1990-95 som har gått mye over beregnet total print volum. Eller f.eks en kunde som har hatt en for liten maskin, de hadde kjørt over 330tusen ark på litt over 2 år, den modellen de hadde har ett beregnet volum på 5000 i måneden som tilsvarer 300tusen over 5 år. Ble en liten avsporing til selve temaet i tråden, men fortsatt relevant til å forstå helheten i det jeg nevnte over. Teknisk sett etter lov-verket så har nok trådstarter full rett til å hevde at reklamasjons tiden på hovedkort er 5 år. Ref også til den andre saken som ble nevnt tidligere. 5908053[/snapback] Jeg vet ikke hvordan det er med lover i forhold til sliteting og sånt som du nevner her, men hvertfall på et hovedkort er det jo ikke noe annet at maskinen står på som sliter og siden det ikke er 5 år eller f.eks. 10.000 timers bruk så er saken klar. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Fullstendig klar over at avskrivning/verditap ikke kan sees her.Grunnen til at jeg skrev om komplett's sitt synspunkt her er at forventet levetid kan også ansees etter når produkterer er antatt å fases ut. Jeg jobber i kontormaskin bransjen og vi har en "gyllen" tommelfinger regel at en produkt har en antatt levetid på 5 år eller X antall utskrifter. Antall utskrifter basert på det totale volum de er beregnet å tåle, samt da ett anbefale maks månedlig volum beregnet etter totalen. 5 år grunnet at det kommer nye produkter med ny funksjonalitet, raskere, bedre printkvalitet etc. Samt for å ikke glemme kryssningspunktet på hva som er lønnsomt å reparere kontra kjøpe nytt når man ser på at deler blir dyrere jo lengre tid det går etter at produktet ikke produsereres lengre samt at nye maskiner har en tendens å bli billigere og billigere. Men selvfølgelig ikke noe fasit. For å si de slikt jeg er stadig borti kunder som har maskiner fra 1990-95 som har gått mye over beregnet total print volum. Eller f.eks en kunde som har hatt en for liten maskin, de hadde kjørt over 330tusen ark på litt over 2 år, den modellen de hadde har ett beregnet volum på 5000 i måneden som tilsvarer 300tusen over 5 år. Ble en liten avsporing til selve temaet i tråden, men fortsatt relevant til å forstå helheten i det jeg nevnte over. Teknisk sett etter lov-verket så har nok trådstarter full rett til å hevde at reklamasjons tiden på hovedkort er 5 år. Ref også til den andre saken som ble nevnt tidligere. 5908053[/snapback] Jeg vet ikke hvordan det er med lover i forhold til sliteting og sånt som du nevner her, men hvertfall på et hovedkort er det jo ikke noe annet at maskinen står på som sliter og siden det ikke er 5 år eller f.eks. 10.000 timers bruk så er saken klar. 5908063[/snapback] Det finnes riktignok noe vifter på enkelte kort da. Dessuten er det en viss varmeutvikling på deler av kortet også. Alt dette fører til "bevegelser" med ekspansjon og krymping (varmt/kaldt fenomen). Dog er det fortsatt "normalt". Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Vel, kan jo stille et spørsmål her da... Jeg har et Abit IC7 hovedkort kjøpt i påsken for 2 år siden. Nå har hovedkort-vifta rett og slett blitt så dårlig så den går litt av og på og når den er på bråker den noe inn-i-h****** mye... er dette normalt eller er dette noe som burde gå under reklamasjonsretten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå