Goscinny Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Hei! Hvordan kan jeg skru av den nedtellingen i GRUB, eventuelt få den til å telle ned til Windows starter, og ikke Ubuntu? _______ Goscinny Endret 12. april 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 1 GRUB ikkje GRUP 2. /boot/grub/menu.lst Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 1 GRUB ikkje GRUP2. /boot/grub/menu.lst 5905394[/snapback] Ja, jeg mente selvfølgelig GRUB. Takker for hjelpen Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 1 GRUB ikkje GRUP2. /boot/grub/menu.lst 5905394[/snapback] Ja, jeg mente selvfølgelig GRUB. Takker for hjelpen 5907070[/snapback] For det første; jeg er helt blank på Linux. Jeg fant frem filen, åpnet den i "Text editor", og så hva som stod der. Men jeg fikk ikke til å skrive der! DEtte har kanskje med rettigheter å gjøre, så jeg tok egenskaper på filen --> Permissions, og der kunne jeg ikke endre noe fordi jeg ikke var eieren. Hvordan skal jeg kunne endre filen? Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Du må gjøre det som root. F. eks: sudo gedit /boot/grub/menu.lst Så kan du forandre det du vil og lagre. Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jepp. Den måten går også fint an. Jeg bruker å ta den lange veien å logge inn som root først jeg da :$ ikke spør meg hvorfor. Når jeg så har gjort det endrer jeg filene der. Så logger jeg ut igjen. Ja, jeg vet det er tungvint. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Den siste er vel enklest for meg da jeg er helt nybegynner. Hvordan logge inn som root? Endret 12. april 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Ja, det husker jeg faktisk ikke i farta. Har ikke holdt på med Ubuntu på lenge, og husker ikke om det er samme fremgangsmåte som man har i Slackware. I Slackware er det iallefall bare å starte opp. Så må man skrive inn brukernavn og passord. I Slackware kan du velge selv om du vil logge inn som bruker eller root. Du må bare huske på at det er forskjell på brukerpassord og rootpassord. Når du skal logge inn som root må du bruke Root passordet ditt, ikke brukerpassordet. Lykke til. Men fremgangs-måten for å logge inn som root i Ubuntu tror jeg noen andre må forklare deg. Kan bare den måten i Slackware og Debian jeg. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Man logger ikke inn som root i Ubuntu, man bruker sudo (f.eks : sudo en_root_kommando). Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Du kan aktivere root innlogging i Ubuntu også. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Du kan aktivere root innlogging i Ubuntu også. 5909411[/snapback] Hvor? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Du kan aktivere root innlogging i Ubuntu også. 5909411[/snapback] Hvor? 5909795[/snapback] Man trenger det ikke, men det er med kommandoen: sudo passwd root. Så kan logge ut og inn som root, men "idioter" logger inn som root. Bedre å bruke "sudo kommando", evt sudo -s, slik at man slipper å skrive "sudo kommando" foran hver eneste kommando. Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Ja, det var det da. Jeg husker jeg har gjort det en gang. For som standard får du ikke til å logge inn som root i vanlig innloggingsvinduet i Ubuntu kom jeg på nå. Jeg tror det var under egenskapene for Gnome du endra det. Mener å huske det, men det må det da være noen andre som kan svare på skulle jeg mene. Det her er bare vill jetting, men det er mulig at det ligger noen instillinger for GNOME i ControlPanel eller noe. Sitter for øyeblikket forran en Windows 2000 maskin, så jeg får ikke sjekka det nå. Du får nesten bare prøve deg fram tror jeg. ControlPanel skal du allefall finne under Gnome menyen når du trykker på GNOME logoen helt nederst i venstre hjørne. Lykke til. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Ja, det var det da. Jeg husker jeg har gjort det en gang. For som standard får du ikke til å logge inn som root i vanlig innloggingsvinduet i Ubuntu kom jeg på nå.Jeg tror det var under egenskapene for Gnome du endra det. Mener å huske det, men det må det da være noen andre som kan svare på skulle jeg mene. Det her er bare vill jetting, men det er mulig at det ligger noen instillinger for GNOME i ControlPanel eller noe. Sitter for øyeblikket forran en Windows 2000 maskin, så jeg får ikke sjekka det nå. Du får nesten bare prøve deg fram tror jeg. ControlPanel skal du allefall finne under Gnome menyen når du trykker på GNOME logoen helt nederst i venstre hjørne. Lykke til. 5909851[/snapback] wil: RattleBattle skreiv kordan man aktiverer root kontoen i Ubuntu Men, å logge inn som root er stort sett unødvendig, og det er ein ekstra sikkerhetsrissiko, som man ikkje trenger å ta. Å bruke sudo / su er ein betre og sikrare løysing. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Ok, takker for svar! Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 I menu.lst eller grub.conf har du følgende linjer: default <tall> (tallet velger hva som er default valg) timeout=<tall> (antall sekunder den teller ned) Ut ifra det jeg skreiv der vil du kunne fikse det du spør etter i første posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå