Gå til innhold

Blitzfotografering med slaveblittz


Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som har erfaring med blitzfotografering med ekstra slave.

Bruker D70 med SB800 som utgangspunkt, og bruker en SB 26 som slave, da denne har egen innstilling for det.

Tips til innstilling av kamera, blitz og slave mottas med takk, da det har blitt en del mindre vellykkede forsøk nå...

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D70en og SB-800en har det Nikon kaller for sitt Creative Lighting System, CLS, eller iTTL alt etter som. Dette medfører at du kan bruke den innebygde blitzen på D70en som master og kontrollere SB-800en med full TTL lysmåling.

 

Se http://olegnovikov.com/technical/nikoncls/cls.shtml for detaljer om hvordan det gjøres. Jeg vil også anbefale å sette AF-L/AE-L-knappen til FV-lock, slik at du kan bruke den til å manuellt trigge alle pre-flashene som ellers kommer før en fjernutløst iTTL-avfyring, slik at folk ikke lukker øynene i det kritiske øyeblikket.

 

SB-26en har nok bare "dum" slavefunksjonalitet, slik at den kan bli trigget av et eksternt blink, men uten noen form for TTL-måling. Hvis du vil bruke begge de eksterne blitzene må du altså

 

1) sette D70ens innebygde blitz til M, med laveste styrke om du ikke vil at den skal spille inn i lyssettingen. I andre modus vil ikke slaveblitzene bli avfyrt på riktig tidspunkt.

 

2) sette SB-800en i "SU-4"-modus, og velge enten M eller A etterpå.

 

3) sette SB-26en i slavemodus.

 

CLS-systemet åpner virkelig for kreativiteten, så det er bare å slå seg løs ;)

 

thorstein_hyl_III_2_JAR.jpg

 

http://www.softstonegroup.com/sb-800.html er forøvrig også fin å ha.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Vet noen om man kan bruke den innebygde blitzen på 350d som Master?? :ermm:

5906019[/snapback]

Nei. Dette er et Nikontriks. En ST-E2 vil løse problemet, men da må du ut med rundt 1500kr ekstra. En 550EX eller 580EX kan også brukes som master, men da trenger du jo 2 blitzer. Hvis du ikke bryr deg om skikkelig lysmåling eller output-kontroll på kameraet kan en billig radiotrigger være tingen. Rundt $50 på ebay.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har egentlig kommet så langt, men resultat blir ikke som jeg forventer, men heller undereksponert så det holder.

 

Får prøve meg frem med de instillingene du anbefaler CWalken, og eksperimentere.

Er utrolig spennende CLS, så her ligger det noen timer med undersøkelser og prøving foran.

 

Noen med erfaring med SU 800?

Vurderer denne og evt to SB-R200 til macro etterhvert. Disse kan jo også brukes i samme system som SB 800.

Dog er jo prisen på SU 8oo ikke langt unna prisen på SB 800.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Har egentlig kommet så langt, men resultat blir ikke som jeg forventer, men heller undereksponert så det holder.

 

Får prøve meg frem med de instillingene du anbefaler CWalken, og eksperimentere.

Er utrolig spennende CLS, så her ligger det noen timer med undersøkelser og prøving foran.

 

Noen med erfaring med SU 800?

Vurderer denne og evt to SB-R200 til macro etterhvert. Disse kan jo også brukes i samme system som SB 800.

Dog er jo prisen på SU 8oo ikke langt unna prisen på SB 800.

5920133[/snapback]

På portrettbildene mine der jeg bruker CLS og softbox/paraply bruker jeg faktisk å sette alt manuelt, inkl blitzstyrken (justert på kameraet, ikke selve lysriggen, som gjerne består av en person som holder styggedommen i en ukomfortabel stilling). Da har jeg 1) full kontroll over hvordan looken blir, og 2) kan slappe av og kommunisere med modellen når jeg først har funnet innstillingene mine.

 

Husk å sjekke histogrammet, og ha i bakhodet at enkeltkanaler (som regel rød), kan blåse ut uten at det vises på et enkelthistorgram som D70 har. Og lysmålingen vil bli lurt, f. eks ved å undereksponere i rom med bare hvite vegger. Det lønner seg å bli kjent med hvordan utstyret oppfører seg i forskjellige situasjoner!

 

Når det gjelder SU-800 er det iallefall folk på dpreview.com sine forum som har erfaring. Uten at jeg har sett eller prøvd enheten selv så virker det som en litt plundrete løsning for bare å slippe unna synlige blink for blitzkommunikasjonen. Jeg hadde vært på nett hvis det var snakk om radiokommunikasjon, men jeg ser litt for meg at en SU-800 vil ha mye av de samme begrensningene som SB-800 og kamerahusene som master.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...