Gå til innhold

Spørsmål rundt et bittelite ventilasjonsanlegg.

perpyro

Anbefalte innlegg

Denne posten skulle egentlig ha vært under kategorien "oppvarming luft" men den finnes ikke.

Jeg skal bygge en ventilasjonskanal mellom stua og soverommet.

Planen var å trekke varm luft fra taket i stua til gulvet på soverommet.

Jeg fyrer stort sett med ved så på denne måten vil jeg få det varmt på soverommet når jeg fyrer i stua.

Hadde tenkt å sette ei 12V vifte i stueenden og styre den over 2 termostater slik at det hele passet på seg selv.

Hvordan ville det være å benytte en deltavifte som jeg kultiverte ved å kjøre den på lavere spenning eventuelt benytte et push pull system med vifter i begge ender?

Vill en vanlig 120mm vifte bli for puslete til å blåse luft gjennom klanalen?

Kanalen vil bli ca. 8 meter lang og 120mm innvendig.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med to kanaler er at da må jeg ha to hull i en 20cm betongvegg, ett hull på den størrelsen er nok arbeid om jeg ikke skal inn med to, så er løsningen ei vifte for annenhver meter så gjør jeg gjerne det eventuelt satser på at det holder med 3 stykker.

Kanalen vil bli bygd inn i ei kasse med downlight under takes som skal være mulig å åpne de seks første metrene så det er rom for å eksperimentere litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Dette virket som et spennede proskjekt. Håper det funker. Husk og post før og etter temeraturer når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Kan godt lage worklogg om det er interesse for det.

Samtidig så får andre se hvordan man kan få innfeltbelysning i stua selv med betongtak.

Har spekulert litt og jeg skal prøve først med en 120mm deltavifte.

Ikke at jeg har tengt og kjøre den på full guffe men den er samtidig med at den har stor kapasitet på fult så bygger den mere en andre vifter, noe som gjør at den har større vifteblar som dytter mere luft på f.eks 1000rpm en en hvileknsomhelst annen vifte på 1000 rpm.

Var håpet i allefal.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...