Big SturL Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Hei Jeg spør her på vegne av en kamerat. Sitter nå og prøver å fikse dataen hans, som aldri har vært helt god. Saken nå er at hvis jeg setter harddisk til first boot device, så kommer meldingen "DISK BOOT FAILURE", da må jeg restarte og velge CD-rom til first boot device, dessuten må Windows CD-en være i ROM-en. Dette hadde ikke vært så galt om det ikke hadde vært for at det gikk så sakte. Jeg regner med at Windows nå må lastes inn fra CD-en elns (ikke sikker). Jeg regner med at andre her har hatt liknende problem, men jeg fant ikke det jeg var ute etter da jeg søkte. Hvis noen vet hvordan dette kan fikses, VENNLIGST post det her. Hardwaren hans er som følger: AMD 3800+ MSI s939 Platinum nForce4 HK Twinmos 1024MB PC3200 Sapphire X800XL 80GB Samsung SATA disk 250GB WDC IDE disk LiteOn DVD-brenner Takk. Edit: Hardwareinfo er koz! Endret 11. april 2006 av Big SturL Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Har han en eller flere disker? Det er ofte en annen BIOS meny som velger rekkefølgen på diskene, og hvis feil disk står først så skjer det der. CD bør forresten alltid stå før harddisk, ellers må man jo inn i BIOS hvis man skal boote en CD. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Har han en eller flere disker? Det er ofte en annen BIOS meny som velger rekkefølgen på diskene, og hvis feil disk står først så skjer det der. CD bør forresten alltid stå før harddisk, ellers må man jo inn i BIOS hvis man skal boote en CD. 5904657[/snapback] Ja, han har to disker. Smeller opp hardwaren i første post jeg. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Det er riktig som hårek skriver: I tillegg til å sette boot fra HD som førstevalg, fins det på nyere HK/BIOS også en egen liste hvor du velger i hvilken rekkefølge diskene skal bootes i. CD bør forresten alltid stå før harddisk, ellers må man jo inn i BIOS hvis man skal boote en CD. Ikke nødvendigvis. Ved oppstart kan jeg på min PC trykke Escape-tasten for å entre en egen boot-meny. Kan her velge å starte fra DVD-ROM'en (f.eks. ved installering av XP, som er veldig kjekt da det kun er første gang man trenger det, påfølgende restarter går fra HD) eller fra test-disken (hvor jeg har forskjellige Windows'er installert). Så det så Eks. screenshot: Hvis det ikke er dette som er feilen, kan du prøve å boote fra WinXP-CD'en, velge Recovery Console, logge på som Administrator (passordet er ofte blankt) og kjøre følgende to kommandoer: fixboot fixmbr Lykke til! Endret 12. april 2006 av HappyRay Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Har sjekket både boot priority, og hdd boot first, og alt står på den disken hvos Windows er installert, nemlig 80GB SATA disken. Jeg prøvde igår å komme inn på den Administrator tingen, fordi jeg skulle fikse ntldr.exe (før jeg formaterte igjen). Da hadde jeg lest at jeg skulle boote fra windows cd-en osv, osv, men jeg fant ikke ut hvordan jeg kom fram til den admin saken. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Dette minner litt om et problem jeg hadde med min egen pc. Den ville rett og slett ikke boote fra hd. Det viste seg imidlertid at alt jeg trengte å gjøre var å dra ut strømmen på ide-disken første gangen jeg skulle boote fra s-ata disken, og dermed var problemet løst. Jeg må gjøre dette hver gang jeg oppdaterer BIOS, men det løser seg altså etter systemet har bootet en gang uten ide-disken tilkoblet. Deretter er alt i den skjønneste orden. Jeg vet ikke om dette er problemet i dette tilfellet, men det er vel verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Dette minner litt om et problem jeg hadde med min egen pc. Den ville rett og slett ikke boote fra hd. Det viste seg imidlertid at alt jeg trengte å gjøre var å dra ut strømmen på ide-disken første gangen jeg skulle boote fra s-ata disken, og dermed var problemet løst. Jeg må gjøre dette hver gang jeg oppdaterer BIOS, men det løser seg altså etter systemet har bootet en gang uten ide-disken tilkoblet. Deretter er alt i den skjønneste orden. Jeg vet ikke om dette er problemet i dette tilfellet, men det er vel verdt et forsøk. 5909806[/snapback] Takk for svar. Det høres rart ut, men ALLE vet vel akkurat hvor mongo datamaskiner kan være. Er jo helt random om den starter ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå