multimann33 Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Hei! Jeg hadde nå byttet olje, oljefilter, luftfilter og termostat på min golf 2 1983 modell. Etter dette gikk den normalt igjen på tomgang. Den lå tidligere på 2000 rpm og 3000rpm med autochoke. Men nå etter en prøvetur med bilen, så skøyt den opp på litt over 4000 rpm, og den ville ikke stoppe etter å ha slått av tenning og tatt ut nøkkel. Måtte kvele bilen for at den skulle stoppe. Hva kan være årsaken til at den plutselig nå skulle få ettertenning? Håper på noen raske svar mvh Ken Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Kalles ikke for ettertenning men "dieseling" (har ikke noe godt norsk ord for det) Dette skjer når det er feil i tenningsystemet: kortsluttning, kontanktfeil osv, slik at strømmen ikke kuttes når du skrur av på tenningngsnøkkelen. Og inverstere i en verkstedhåndbok ala haynes eller chiltons hadde karnsje vært på sin plass. Endret 11. april 2006 av zandro Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 ja okay! Jeg fant en ledning under forgasseren som var nesten løsnet. Må ha på en ny kopling der. Kan det være den? Jeg har sjekket andre ledninger, og kan ikke se no annet enn den som var delvis ødelagt og lå mot jord. Men da skal jeg prøve ihvertfall og se om det er den som er årsaken. takker for raskt svar Lenke til kommentar
Opus Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Sot på stemplene(glødeskall) kan føre til ettertenning. Vært borti det før på golf med forgassermotor. Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 takker veldig for raske svar.. Jeg koplet på den ledningen igjen, og det kunne virke som det var den som gjorde alt sammen. Men dersom den kommer igjen, da kan være sot som du sier. Og hva burde jeg gjøre da? Kjøre den litt hardt som noen sier da eller? hehe... Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 kjøre hardt en stundt på varm motor kan fjerne sot ja Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Ettertenning kan også komme av at motoren går for magert, slik at plugger og stempler blir altfor varme. Har du da en smule koks/sot, vil dette fortsette å gløde. Ikke bra i det hele tatt, i verste fall brenner du hull i stemplene. Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 her kom det mange nyttige svar. men tilbake til det med at den skøyt opp turtallet til 4000 rpm under kjøring. bilen gikk bra en god stund. Men så plutselig når jeg koplet inn clutchen, så ruset den seg til 4000 rpm. Kan det også ha noe med soten å gjøre? :S Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Prøv bensin med høyere oktan, det du opplever er nok selvantennelse av bensinen slik at gnister ikke trengs for og antenne drivstoffet, blir litt som diesel-prinsippet på en måte Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 På Forgsseren er det en del som trenger strøm.Hvis det er feil på ledningene blir gassen økt ved hjelp av et vakum/elektrisk styrt system.Du vil da automatis få ettertenning.Så lenge dette systemet virker som foressten kalles trepunkts dåsen så får du ikke ettertenning på bilen din.Dette systemet lukker/kveler motoren ved stopp.Det er det samme systemet som er bensinkutt.ligger en styreenhet ved sikringsboksen på størrelse med de andre releene. Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Da skal jeg sjekke dette nærmere. Jeg har sjekket alt av ledninger, tennplugger etc. Og forgasser skal ha fått en rens og ny tomgangsdyse på et bilverksted for et par år siden. Så jeg regner med at den skal være i orden. jeg har nettopp vært ute på en prøvetur igjen nå og det virker som om det er gassen/choken som henger seg opp når den blir varm, og at jeg må kvele motoren når jeg skal stoppe den. Når den er kald går den som normalt på choken på ca 2000 rpm. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 På høyre side av forgasseren (pass side) ligger det et stempel (rund aksel) som trykker på gasspjeldet.Ligger den helt i mot eller er det mellomrom når du har problemer med høyt turtall? Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 det har jeg ikke sjekket... Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Da har jeg vært i kontakt med et Volkswagen verksted. Og de sa det at det var automatchoken som hadde hengt seg. Noen som vet hvordan jeg kan få koplet ut den? Eller få fikset den? Lenke til kommentar
Kripus Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Prøve og justere tomgangen, noe så enkelt.... ;P Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 hellu kripusen min Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 greit, jeg justerte på tenninga. Fikk den normalt på ca 1 - 1200 rpm på tomgangen. Den gikk veldig fint både under kjøring og på tomgangen. Men etter en liten stund med kjøring, så gikk den opp igjen på 4000 rpm og ettertente igjen. Hva kan være galt da? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Demonter Luftfilterhuset og se om chokespjeldet står rett opp(lodrett).Gjør det ikke det så dra det opp så skal turtallet gå ned når du drar og lipper speeden en gang mens du holder spjeldet loddrett.Hvis dette stemmer må du løsne det runde huset med to vannslanger på,og inne i den vil du se at det er løsnet noe(kjent problem) Lenke til kommentar
multimann33 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 chokepjeldet sto som du sa, rett opp. Jeg løsnet på det runde huset, og da slapp den ut no trykk. Eller om den slapp kjølevann inn? Burde jeg løsne hele det huset og åpne det opp helt? for meg så virker alt sammen som at gassern ikke får kjøling og derimot kjører opp choken, kan det stemme? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hvis chokespjeldet står rett opp skal du ikke gjøre noe,kun kontrollere at det er lukket når bilen er kald.Har du fått sjekket hvordan det stempelet står?kan du ved hjelp av litt makt lukke gassen ved å trykke den bakover mot stempelet?Da skal turtalet gå ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå