since91 Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Hei Jeg trenger hjelp til å lese NTFS diskene (som brukes av Windows) i Ubuntu 5.10. Harddiskene blir automatisk montert, men jeg har ikke tilgang til å vise innholdet. Skrivetilgang skal visst etter det jeg har hørt ikke være mulig, er det det? Isåfall, jeg trenger jeg litt hjelp til dette. Det er viktig for meg å ha tilgang til filmer og musikken via begge operativsystemene. T akker på forhånd! Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Vært på Ubuntuguide? Endret 11. april 2006 av luser32 Lenke til kommentar
since91 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Vært på Ubuntuguide? 5903933[/snapback] Åh, den visste jeg ikke om! Tusen takk Lenke til kommentar
since91 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Det står forresten ikke noe om hvordan man monterer med skrivetilgang for alle... Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Sleit med det samme problemet i Slackware i dag. Har kunnet det en gang jeg men jeg huska ikke på hvordan det gjordes. Her var iallefall det jeg skrev i fstab: /dev/hdxx /mnt/mappe ntfs -o uid=usr,gid=user hdxx er harddisken din som partisjonen er på. mappe er navnet på partisjonen. uid=usr er brukernavnet ditt. Lagre fstab fila og restart maskina. Nå skal partisjonene dine bli mounta i din vanlige bruker. Jeg fikk iallefall mounta mine 2 partisjoner i Linux på den måten. Lykke til. Lenke til kommentar
since91 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Eh, det står noe i fstab allerede... Slik ser den ut: # /etc/fstab: static file system information.# # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 /dev/hda3 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 /dev/hda1 /media/hda1 ntfs defaults 0 0 /dev/hda5 /media/hda5 ntfs defaults 0 0 /dev/hda6 /media/hda6 ntfs defaults 0 0 /dev/hda7 /media/hda7 ntfs defaults 0 0 /dev/hda8 none swap sw 0 0 /dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 /dev/hdd /media/cdrom1 udf,iso9660 user,noauto 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0 Hva gjør jeg nå da? Edit: Wil, hvis jeg gjør det du skriver, får jeg skrivetilgang til ntfs diskene da? Endret 11. april 2006 av Jonatan777 Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Det står forresten ikke noe om hvordan man monterer med skrivetilgang for alle... 5904048[/snapback] Så svarte jeg bare på problemet ditt med å få mountet NTFS-partsijoner da, og jeg vil ikke anbefale deg å skrive til NTFS-partisjonen hvis du har noe kritisk på den. Lenke til kommentar
since91 Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Det står forresten ikke noe om hvordan man monterer med skrivetilgang for alle... 5904048[/snapback] Så svarte jeg bare på problemet ditt med å få mountet NTFS-partsijoner da, og jeg vil ikke anbefale deg å skrive til NTFS-partisjonen hvis du har noe kritisk på den. 5904262[/snapback] Hva kan skje, da, om jeg skriver til ntfs? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Hva kan skje, da, om jeg skriver til ntfs? Du kan ende opp med å miste data (korrupt filsystem på partisjonen). Det skal ha blitt mye bedre, men jeg velger fortsatt å lage en FAT32 partisjon hvis jeg skal ting tilgjengelig under begge OS. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Jonatan777: hvis du skriver det jeg skrev i posten over i fstab, så vil du få skrivertilgang til partisjonen ja, tror jeg. Ser ikke helt poenget med å ha skrivertilgang til Windows partisjonene i Linux jeg da men. Man bruker jo /home til å lagre filene i Linux på? Personlig synes jeg det er viktigst å kunne kopiere filer fra Windows partisjonen og ikke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå