Gå til innhold

TEST: Noctua NH-U9 og NH-U12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vannkjøling vs denne:

kan rive ut socketen hvis ikke en hel del av hovedkortet under transport eller uforsiktig montasje. Veldig stor!

 

 

Hvordan fester du kjølerne dine da? Limer dem fast i socket?

 

Denne er festet med gjennomgående bolter i en plate som sitter på baksiden. Hvordan man skal klare å rive løs en socket som sitter i klem lurer jeg veldig på.

Når det gjelder å rive løs en del av hovedkortet, så sier jeg bare glem det. Finn frem et gammelt hovedkort, og gjør et forsøk på å brekke det. Tipper du blir overasket.

 

Alu veier ikke stort.. det som veier mest er basen, og den befinner seg bare millimeter fra hovedkortet. Dermed vil det aldri bli moment nok til å gjøre noe skade med mindre man kjører uten HS eller velger å kaste maskinen ned en trapp. Gjør man det så spiller det pent liten rolle hva slags kjøler man har.

5904605[/snapback]

 

Jeg har gjort det! Det er absolut ikke så vanskelig! Ikke at selve hovedkortet røyk men det var kretser i hovedkortet rundt CPU-socketen som røyk. Slik at den tok med seg CPU også. Og det var kun med å flytte PC-en fra gulvet opp på et bord.

 

Det er ikke umulig!

Lenke til kommentar
Er vel ikke så lurt med støvsuger på elektriske komponenter... Ekstremt mye statisk elektrisitet rundt tuten på en støvsuger....  :no:

 

Granted!

Er du ute etter å knekke elektronikk, så finn for all del frem støvsugeren. Er forholdende "gode", dvs tørr luft og plastikktut på røret, så oppnår man fort en statisk elektrisitet på flere tusen volt.....

 

Bortsett fra dette, så savner jeg som allerede nevnt lenger oppe i tråden, et resultat uten vifter på selve kjøleribba / ribbene.

Normalt sett har man jo en viss sirkulasjon i et kabinett, vha PSU-vifte eller ekstra vifte® i kabinettet.

Nå er jo testen utført "på bordet", og dermed utelukker man jo på sett og vis hvordan kjøleren egentlig vil oppføre seg i en normal montasje.

Erik; Neste gang bør vel en "in box"-test også gjennomføres, både med og uten vifte på en slik løsning?

Lenke til kommentar
Sverger fortsatt til min Schyte Ninja.

 

Edit: Den ble testet uten vifte, så resultatene viser jo helt feil sammenligning. Jeg tror Ninjaen er bedre, i alle fall som kun passiv ribbe.

5905059[/snapback]

Aha... Lurte litt på hvorfor Ninja'n kom så dårlig ut, ja... ;)

Lenke til kommentar
Litt on-topic: fin test som viser at det etterhvert finnes gode alternativer til vannkjøling, men hovedproblemet gjenstår; hvordan frakte denne varmen ut av kabinettet?

 

Nettopp det. Min radiator suger luft UT av kabinettet. I tillegg er det psu selvfølgelig, men her er ideen at alle andre åpninger enn en perforert (les: bort hull i) ubrukt cd/dvd-rom slot i fronten suger inn luft. Maskinen står i et skrivebord, bak den henger gardiner. Der er det varmt, så jeg har eliminert muligheten for kjøleluftens "hyperventilasjon" slik at all av luftinntaket med små unntak skjer foran hvor det er kaldt.

 

Ang støvsuging:

 

Sant nok med statisk elektrisitet, men det betyr ikke at man kan holde denn vekk fra pc`en mens man båser den rent for å fange opp støvet som kommer ut. Har noen av dere tenkt på å skaffe et jordbar metallmunnstykke til støvsugeren? Radiatoren derimot kan du gjøre nett hva du vil med, den er stand-alone og berører ingen komponenter. Der fant jeg ut at å ta av viften og faktisk støvsuge den er den riktige måten å få den helt 100% ren på. Etter over et år uten vedlikehold bare trykkluft er ikke nok!

 

I tillegg kan jeg si at radiatoren har jeg modifisert litt og, jeg har tettet alle hull rundt den og rammen slik at kjøleluften passerer utelukkende gjennom kjøleribbene og ikke på utkantene. Småting pluss andre småting betyr noen grader mindre drift, noe mindre behov for å skru opp viften...

Lenke til kommentar
Er vel ikke så lurt med støvsuger på elektriske komponenter... Ekstremt mye statisk elektrisitet rundt tuten på en støvsuger....  :no:

5906829[/snapback]

 

Oi, da har jeg hatt utrolig flaks! Dette er noe jeg faktisk ikke visste om. Jeg har brukt støvsuger i CPU-kjøleren min jeg.. har ikke skjedd noe heldigvis. Ser det blir nevnt trykkluft og luft på boks her, men da forsvinner da ikke støvet?

Lenke til kommentar

Har støvsugd pc'er mange ganger,ikke noe som har død enda. Men bruker som regel luft på boks,da det er enklere.

 

G5R: Du vil få dårligere kjøle evne på vannkjølingen din,når radiatoren suger varm luft ut av kabinettet. Bedre om den blåser kald luft inn i kabinettet.

 

Er ikke noe problem med luft kjøling og det å frakte varm luft ut av kabinettet. Har selv 2x120mm i fron,1x 120mm bak,1x120mm i toppen, + viftene som er i psu. Tuniq tower som jeg bruker blåser varm luft rett inn i 120mm viften som sitter bak i kabinettet.

 

Luft kjølingen jeg bruker gir meg en del lavere tempraturer en du får med big water settet ditt,så kan vel lure på hva som er best.

 

Og er en fordel å ha en liten avstand mellom radiator og radiator vifter,vil få bedre flate å kjøle da.

Lenke til kommentar
Jeg har gjort det! Det er absolut ikke så vanskelig! Ikke at selve hovedkortet røyk men det var kretser i hovedkortet rundt CPU-socketen som røyk. Slik at den tok med seg CPU også. Og det var kun med å flytte PC-en fra gulvet opp på et bord.

 

Det er ikke umulig!

 

Jeg har også drept hovedkort og CPU ved å flytte på det, men da hadde jeg ikke noen kjøler montert.

 

Mye rart skjer med datamaskiner, så at det var CPU-kjøler som laget brist i banene er langt fra sikkert. Ofte vanskelig å finne ut hva som egentlig har skjedd, med mindre du rønket kortet da?

 

Hva slags kjøler hadde du montert, og hvor høyt løftet du den før du slapp den ned på bordet?

 

Og en ting til.. hvorfor slapp du den ned?

Endret av formann
Lenke til kommentar
...PC-væske derimot treffer på kun kobber...

5905710[/snapback]

Har ikke du TT Bigwater? Og BW-radiatoren er laget av....? Ikke la deg lure av rørene ved niplene. ;)

 

Nok offtopic herfra. Kan ikke helt se problemet med disse kjølerene. De gir mindre belastning på socketen enn f.eks. visse Zalman-kjølere i overkant av kiloen, og de kjøler bedre. Man velger selvfølgelig ikke slike kjølere om man driver og drasser burken rundt over alt.

 

En positiv ting med lufkjølere - av de fleste typer - er at de skaper en nødvendig luftsirkulasjon rundt sokkelen. Hovedkortene er konstruert slik at mosfet`ene skal få kjøling av dette. Ved ekstremoverklokking med vannkjøling må man ordne denne kjølingen på annet vis da blokken ikke lager slik sirkulasjon. Jeg måtte sinke mosfet`ene samt montere en ekstra vifte for sirkulasjon rundt Prescott`en, hvis ikke ville nok hovedkortet vært svidd for lenge siden. Med en av kjølerne i testen ville jeg nok ikke fått behov for den siste viften selv om denne typen kjøler kanskje ikke er av de som lager størst sirkulasjon ved sokkelen.

 

Det er uansett veldig interessant å lese at kjølerene fra Asetek møter hard konkurranse. Utviklingen på luftkjølersiden har gått utrolig fort det siste året. Det har skjedd store forbedringer siden CNPS 9500 LED dukket opp og kunne vise til bedre ytelse enn en del vannkjølingssett.

:)

 

BTW, om diffusjon : WIKI

 

Diskutert flere ganger i den store TT BW threaden blant annet her.

 

Se også osmose

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Erik; Neste gang bør vel en "in box"-test også gjennomføres, både med og uten vifte på en slik løsning?

5907358[/snapback]

Joda, kan nok det - har dog ingen maskin/kabinett jeg kan teste alt i for øyeblikket, og en liggende testbenk er som du sier ikke akkurat praktisk :)

 

Jeg vil påstå at det er få kjølere som klarer seg godt uten vifte, om ikke kabinettvifter står veldig nære, eller kjøleren får kaldluft via en kanal.

 

Avhenig av oppsett synes jeg semi-passive løsninger i kabinett som Antec P180 er mye bedre. Men selv oppsett som dette kan bli begrenset til "low-end" prosessorer uten stort av overklokking om støynivået skal holde under hørebare grenser.

 

Per i dag har jeg Sycthe-kjøleren min plassert på en Intel Pentium D 820 i et Lian Li kabinett med en 120mm papst vifte(6V) i bakkant, og en MIST 120mm(9V) i toppen av kabinettet(luft:top inn/bak ut). Med dette oppsettet kan jeg kjøre stock hastighet uten større problemer med kurante temperaturer. Men jeg skal ikke berøre FSB-en mye før ting blir litt vel het under panseret.

 

Begge vifter må gå omr prosessoren skal være stabil under lengre last(4t+). Toppen kan skrus helt av under surfing etc, men da går den generelle temperaturen opp en del, mye pga av et passivt kjølt hovedkort.

 

Jeg synes personlig at det er få til ingen modne passive kjølere, og Noctua kjølerene er intet untak. Størrelsen er det nok ikke så mye å si på, men motstanden for luften gjennom kjøleren kan bli for stor. Se bare forskjellene i design på Noctua kjølerene og feks Sycthe, sistnevnte har nærmest et hav av plass i mellom platene for at luften enklere skal passere passivt.

Lenke til kommentar
I likhet med miracl, skulle jeg ønske det ble testet å bruke denne passivt, i et normalt luftet kabinett. Det er veldig aktuelt for min del.

5904686[/snapback]

 

 

Jeg skjønner godt at folk vil ha lydløse maskiner, men hvorfor helt uten vifter?

 

Monterer man en 12db vifte, så vil det fortsatt være lydløst, men kjølingen ekstremt mye bedre. Skulle det bli for mye støy ved flere 12db vifter, så kan man bare kjøre viftene på 7v.

5904709[/snapback]

 

Nå er det ikke så lett å få tak i vifter som i et "reellt system" bare lager 12db(A), ellers er det mye snakk om vannkjøling her, og jeg kan jo alltids komme med mine innspill:

 

Vannkjøling cons: Mer tungvint å montere, mer tungvinte å modifisere ting (dvs bytte skjermkort eller andre komponenter, det er kanskje det værste med vannkjøling synes jeg), dyrere, mindre frakbart i endel tilfeller.

 

Pro: lettere å få god kjøling, lettere å få "god nok" kjøling og lavt støynivå, frakter varmen ut av kabinettet uten vifter (om du har raditoren på utsiden), radiatoren er en fin fotvarmer :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Disse viftene virker jo gode. Glimrende kjøleevne! Men man burde nok være ganske forsiktig så ikke HK ryker. Prisen var jo ikke veldig ille hos microplex.

 

 

Men når skal dere skaffe dere EN 12cm vifte og teste alle kjølere med mulighet til det med den? Gnaske håpløst å sammenligne denne med vifter, og ninja uten...

Lenke til kommentar
Men når skal dere skaffe dere EN 12cm vifte og teste alle kjølere med mulighet til det med den? Gnaske håpløst å sammenligne denne med vifter, og ninja uten...

5925573[/snapback]

 

Ninja ble testet med samme vifte( NorthQ ved 7V(ca. 750 rpm)) som Noctua kjøleren, aner ikke hvor dere leser at resultatene til Ninja er passive?

 

Hvis dere leser testen av Ninja-kjøleren, vil dere se at kjøleren er kun egnet for passivt bruk om alle forhold er til rette, det vil si meget god luftgjennomstrømning i kabinettet. Ninja-kjøleren er dog et bedre utgangspunkt en Noctua for passivt bruk fra et designmessig standpunkt. Et mer åpent design gir klare fordeler når det er lite luft som rettes gjennom selve kjøleren.

 

For å svare på et et annet spm lenger opp:

Basen på kjøleren blir alltid testet for å se om den er plan, og det blir også bemerket om den ikke er det. Lite nyttig med en fin flate om den er buet.

Lenke til kommentar

Det er faktisk et ganske betimelig spørsmål.

De fleste av dagens CPU´er er jo utstyrt med IHS. (Varmespreder).

Dermed vil jo kontaktflaten og så bli større, og kravene til plane flater både på IHS og kjøler vil øke.

I "gamle" dager da core lå naken, var ikke dette forholdet fullt så kritisk.

Anleggsflaten var jo da vesentlig mindre, og en konveks eller konkav flate på kjøleren gjorde i og for seg ikke så store utslag som det nødvendigvis vil gjøre når arealet på kontaktflatene øker.

Litt flisespikkeri blir det nok kanskje, for temperaturforskjellene vil uansett ikke variere med titalls grader!

Men en gevinst vil det selvsagt være, om flatene er perfekte.

 

En (meget!) enkel testmetode kan jo være å legge eggen på et nytt knivblad fra en "Stanley-kniv" ned på kjølerens overflate, og holde denne opp mot lyset.

Kan man skimte lys mellom eggen og flaten, så er det en indikasjon på at flaten ikke er rett.

Ser man lys i midten, så er kjøleren innhul. Dette er mest alvorlig, ettersom kjøleren da kun vil ha skikkelig kontakt i periferien på IHS.

Skal det være galt noen vei, så er dermed en flate a´la voggemeie å foretrekke. Da vil i alle fall kjøleren ha best kontakt der det trenges mest; midt på IHS.

Lenke til kommentar

En annen testmetode er å sette kjøleren liggende på et millimeterpapir på en glassflate (eller en annen plan flate) og ta et bilde med et kamera med høy oppløsning og god optikk (for å hindre "tønneeffekt") i 45 graders vinkel ovenfra. I et bilderedigeringsprogram legger du så inn et par tynne referanselinjer som følger millimeterpapires linjer og der refleksjonen varierer fra disse er ikke bunnen helt plan.

 

En tredje metode er å sende lys gjennom en spalte og se hvor rett refleksjonen er. En laser hadde vært optimalt, men en sterk rød eller blå LED vil nok også være brukbart.

 

EDIT: Bein/ben ? ... jeg tror vi sier "rett".

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
En (meget!) enkel testmetode kan jo være å legge eggen på et nytt knivblad fra en "Stanley-kniv" ned på kjølerens overflate, og holde denne opp mot lyset.

5945169[/snapback]

 

Det er slik jeg tester det per i dag

 

Vet det fins langt bedre metoder, men synes personlig at det er litt overkill. Som skrue sier, det blir litt vel flisespikking...

 

Forresten, jeg fikk en tilbakemelding fra Noctua i dag, hvor de ga et svar ang den rue flaten på kjøleren. Hvor han quoter en annen kjent person innen kjøling.

 

"...grease and surface roughness should correspond. We guarantee an absolutely flat surface by a CNC cut. This leaves grooves on the surface. For the thermal paste there is a basic rule: the higher the viscosity, the higher the thermal conductivity. The problem, higher viscosity also makes it more difficult to squeeze the grease and make sure that there is no air in-between the cooler and the CPU anymore. The film thickness of a viscous paste is therefore higher and this lowers the performance. Our job is it now to achieve a thin paste film with a very viscous thermal compound. Grooves help to do this job. So our grooved cooler surface works perfectly with a thermal compound with high viscosity and bad with a compound with low viscosity. If we would make a mirrored surface, it would work better in combination with a thermal compound with low viscosity."(Magnus Huber, Arctic Cooling)

 

En sak som uten tvil hadde vært morsom å se litt nærmere på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...