tormi Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Med suksess har jeg tidligere i semesteret fått litt hjelp til et par ting i Datamaskinteknikk faget jeg tar på fjernundervisning. Igjen ligger jeg ut en utfordring og igjen har DU muligheten til å bli HELT KONGE! (Ved å hjelpe meg med riktig svar.) Jeg sitter nå å leser om mikroprogrammerte CPU er og "hardlogikk/hardkodet" CPU'er samt kombinasjonen av disse. Jeg har ikke problemer med å innrømme at jeg er på gyngende grunn men her er altså spørsmålene jeg trenger hjelp til: 1. I en mikroprogrammert CPU er det faktisk to programtellere og to instruksjonsregistre med hver sitt bruksområde. Hvorfor er det slik, og hva slags bruksområde er det snakk om? 2. Hvorfor er det nok med bare en programteller og ett instruksjonsregister i en hardkodet CPU? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 En mikroprogrammert CPU kjører jo et mikroprogram. Se på det som en CPU inne i CPU'en. Mikroprogrammet trenger sin egen programteller og registre. En hardkodet CPU kan du da se på som at mikroprogrammet og maskinkoden er slått sammen til en. Programteller og registre brukes kun til maskinkode. All kode som vi kjører, applikasjoner og operativsystem, er maskinkode. Mikrokode er derimot godt skjult internt og ikke tilgjengelig for brukeren. Så bruksområdet kan vel best skilles som internt og eksternt. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 All kode som vi kjører, applikasjoner og operativsystem, er maskinkode. Mikrokode er derimot godt skjult internt og ikke tilgjengelig for brukeren. Så bruksområdet kan vel best skilles som internt og eksternt. 5903844[/snapback] Hmm... Er det ikke slik at applikasjoner og operativsystem er et høynivåspråk som blir omgjort til maskinkode i CPU? Eller snakker jeg nå om programmeringen av disse? Jeg innrømmer jeg er på litt tynn is her. Og hva legger du i ordet bruksområdet?Hva er det som skilles internt og eksternt? Ellers takk for hjelp. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Det er riktig at det er høynivåspråk, men det 'vet' ikke CPU noe om. Den ser bare maskinkode uansett. Høynivåspråk bilr kompilert til maskinkode når dette utvikles, sluttproduktet er en .exe fil med maskinkode. Så det høres ut som du har misforstått når du sier "omgjort til maskinkode i CPU". Det er jo ikke slik at når du kjører f.eks Excel så er det høynivåkoden som ligger på maskinen din og blir tolket av CPU. Det er Microsoft som har kompilert den koden og laget maskinkode. Du hadde 'bruksområde' i spørsmålet. Jeg tolket det som å skille mellom mikrokode som er internt i CPU, og maskinkode som kommer externt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå