Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Drivakselledd - belg og rensing/smøring

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da jeg skiftet til sommerhjul på min 1999 Astra, så jeg at klemmen som holder på plass ytre del av gummibelg over drivakselleddet hadde gått av. Selve belgen er i orden, og sitter på plass, men det er ikke 100% tett mot navet.

Håper noen kan svare på følgende:

- Er dette en spesialklemme? Eller kan jeg erstatte den med en passende slangeklemme?

- Må drivakselleddet renses? Eller holder det å sette på en ny klemme?

- Det var også litt oljesøl på innsiden av felgen: Skal jeg fylle litt olje i belgen før jeg skrur på ny klemme? Hva slags olje skal det være?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være lurt å dra belgen tilbake og rense inni leddet veldig godt. Det skal veldig lite smuss til for å faktisk ødelegge leddet.

Når det er gjort så er det bare å dra belgen tilbake, fyll opp med passende "grease" og bruk en passende slangeklemme.

Det er ikke olje som ksla være inni der, men noe annet smøre middel, vanlig Shell Retinax skal være bra nok. Tror jeg ihvertfall.

Biltema har vel drivaksel fett, tror jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for kjapp respons!

Hvor godt må man rense? Tørke av med tørr og ren klut? Spyle med hageslange? Høytrykksspyler? Eller avfetting med høytrykkssprøyte og kompressor? (har stor garasje.... ;-) )

Hvor mye smøremiddel skal det være?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...