mikaelt Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Hvis du har mulighet til å ta slike sertifiseringer gjennom jobben, så vil jeg anbefale deg å gjøre det. Det er ofte du får slike muligheter. 6183458[/snapback] Ja, har allerede fått påspandert et Microsoft-kurs til rundt 17000kr, det hadde jeg ikke kommet til å gjort hvis jeg måtte betale selv, for å si det sånn Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 En job som gir 225.000,- i lønn samt at du får påspandert kursing er vel ikke så allt for ille.. De kursene vil iallefall hjelpe deg videre Lenke til kommentar
Snipper_nr1 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 225 000 er da ikke lite, du har ingen høyere utdanning. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 225 000kr er lite uansett om man har høyere utdannelse eller ikke. Ser du en elektriker med den lønnen? En mekaniker, eller tømrer? 225 000kr er lite hvor hvem som helst som faktisk ønsker å leve av lønnen sin. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Darkness|: Ser du mange Elkjøp, Expert, Lefdal-ansatte (fulltid) med høyere grunnlønn enn 225.000 kroner? Neppe Men er det lite? Ja, unektelig. Å leve på 225.000 kroner med billån og leilighet er dødfødt. Allerede før skatt er det over 6000 kroner mindre enn jeg får utbetalt (pr. mnd, 225.000 / 12) Endret 30. mai 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 225 000kr er lite uansett om man har høyere utdannelse eller ikke. Ser du en elektriker med den lønnen? En mekaniker, eller tømrer? 225 000kr er lite hvor hvem som helst som faktisk ønsker å leve av lønnen sin. 6206916[/snapback] Enig det er lite. Men det er nok ikke mange som har så lite i realiteten. De fleste med craplønn jobber mye overtid for å kompansere for dårlig timesbetaling. Har flere kompiser som er utdannet snekkere og elektrikere, de fleste har iallefall 300.000 nesten uten overtid. Noen har sågar ca. 450.000, at man må ha høyere utdanning for å få godt betalt er en myte. Har man pågangsmot/arbeidslyst(mye av det) er heldig og dyktig kan man fort ende på mere. Men trivsel, korte dager, grei nok lønn og gode pensjonsordninger er ting man bør se på. Om man jobber veldig mye og borte fra hjemmet så ofrer man en god del av familieliv og venner for jobben. For mye eller for lite er ofte et dillemma. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Darkness|: Ser du mange Elkjøp, Expert, Lefdal-ansatte (fulltid) med høyere grunnlønn enn 225.000 kroner? Neppe Men er det lite? Ja, unektelig. Å leve på 225.000 kroner med billån og leilighet er dødfødt. Allerede før skatt er det over 6000 kroner mindre enn jeg får utbetalt (pr. mnd, 225.000 / 12) 6206973[/snapback] Nei, men disse har som oftest mulighet for bonusordninger. Det er heller ingen krav om utdannelse. En IKT-driftsoperatør har jo faktisk et fagbrev. Sikkert det minst verdifulle fagbrevet som finnes. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Darkness|: Ser du mange Elkjøp, Expert, Lefdal-ansatte (fulltid) med høyere grunnlønn enn 225.000 kroner? Neppe Men er det lite? Ja, unektelig. Å leve på 225.000 kroner med billån og leilighet er dødfødt. Allerede før skatt er det over 6000 kroner mindre enn jeg får utbetalt (pr. mnd, 225.000 / 12) 6206973[/snapback] Nei, men disse har som oftest mulighet for bonusordninger. Det er heller ingen krav om utdannelse. En IKT-driftsoperatør har jo faktisk et fagbrev. Sikkert det minst verdifulle fagbrevet som finnes. 6207319[/snapback] En fag arbeiders start lønn er som regel 225 000. Blir mer til neste år da. Uansett, IKT-Bransjen er jo proppet. Det man lærer i IKT faget er det mange som kan før de begynner på de 2 årene i lære. Så ja Darkness, det kan virke litt værdiløst. EDIT: Alt er bedre en ingen ting, har du vilje er det håp, stå på Endret 15. juni 2006 av Neppe Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 IKT-faget på VGS er jo en ting, men etter å ha brukt 2 år i lære kan du som oftest mye mer om drifting enn en høyskole/universitetsutdannet person som bare har teoretiske kunnskaper om programmering. Det er lett for dere å si at 225 000kr er en grei startlønn. Personlig har jeg huslån og studielån, og kunne ALDRI ha overlevd på den lønnen. Spesielt ikke dersom jeg var alene om det. Heldigvis har jeg samboer, så min lønn på 292 000kr i året er mulig å leve noelunde greit på. Jeg har bare fagbrev btw. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) En job som gir 225.000,- i lønn samt at du får påspandert kursing er vel ikke så allt for ille.. De kursene vil iallefall hjelpe deg videre 6200631[/snapback] Litt enig. Veldig lett å få kursing i offentlig sektor. Samt at det vel kun er 7,5 timers arbeidstid inkludert lunsj, mot vanligvis 8 timer inkludert lunsj i det private. Så når man tenker ordentlig etter er ikke 225.000 kr. året i den offentlige sektor så altfor ille, sammenlignet med den private sektor om man ikke har noe som helst mer utdannelse enn Fagbrev i IKT-driftsfag. Men tror nok du har mulighet til å gå opp noen lønnstrinn om du forhandler riktig. En fra forrige lærlingskull der jeg er lærling nå (i staten) fikk nylig en stilling med lønnstrinn 30 om jeg husker riktig. Mener det tilsvarer i overkant av 250.000. Jeg vil uansett anbefale deg å gå Allmenfaglig påbygging for å få studiekompetanse først. Eventuelt kanskje forsøke deg på den halve stillingen mens du går Allmen påbygg (som kun er 20 timer uka). Om jeg selv hadde takket ja til en stilling med såpass mye ansvar, med 225.000 kr. bruttoinntekt. Nei. Det hadde jeg ikke gjort. Hadde det vært en supportstilling i en litt større IT-avdeling, så hadde nok også svaret vært nei, da det lønnstrinnet er lavere enn hva jeg har som lærling. Men om jeg hadde klart meg med 225.000. brutto? Ja. Har en veldig rimelig leilighet, med avdragsfritt lån i 5 år (valgt med omhu, i tilfelle studietid). Har du store utgifter derimot så vil det holde veldig knapt, som darkness| presiserer. Endret 21. juni 2006 av Andreasfe Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Etter hva jeg har opplevd, så er ikke alltid offentlige sektorer like flinke til å kurse sine medarbeidere. Private sektorer er i en mye større konkurranseposisjon, og er derfor ofte flinkere til å både kurse og betale sine medarbeidere. Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Altså, det han spør om er om det er bra start lønn. Spør du meg så Nja. Det er ikke bra start lønn, men det er ikke dårlig heller. Ikke med din utdanning/erfaring. Du skulle få svar om 2 uker sa du? Søk på andre jobber, og se om det er noe mer på markedet. Om det ikke er noen bedre tilbud, så tar du jobben. Det er mye penger og ikke minst, god arbeids erfaring. Jobber du der 1-2-3 år så har du mye større grunnlag til å kreve mer lønn/få bedre jobb senere. Jeg er selv nyutdannet, gått et år på it-akademiet og jobber nå i privat sektor. Skal ikke si hvor mye jeg får, men har litt mer enn deg, men jeg ser på meg selv som veldig heldig. Ikke glem at den erfaringen du kommer til å få er gull verdt når du skal søke jobb vidre! Lenke til kommentar
sarcasm Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) 225k høres litt tynt ut. Men det at du får kurs fra jobb er gull verdt. Pluss erfaringen hjelper. Fått tilbud på en ikt-driftsoperatør/supporthjelp med 275k året. Funker for meg. Det er tross alt den "første jobben" min, etter fagbrev. edit: blir statsansatt Endret 22. juni 2006 av sarcasm Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Statsansatt med 275k i året er ikke så ille. Som statsansatt er det nesten umulig å miste jobben Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Jeg er nå lærling i en kommune og lønna ligger på ca. 180 000kr i året. De har nå opprettet en stilling her, som IKT-konsulent. Der vedkommende vil få mesteparten av ansvaret for driften av kommunens datasystemer. Kun 1,5 stilling totalt i kommunens IT-avdeling. Lønnen for en nyutdannet med fagbrev (som meg) er ventet å ligge på ca. 225 000kr i året. Jeg personlig er meget skuffet over den lave lønna de presenterte. Er dette tilfelle også i privatsektor? Hva kan man egentlig forvente å få betalt? 5903111[/snapback] Jeg ville aldri jobbet for den lønnen der. Hadde nok aldri gått under 250 000kr for å si det sånn. Man skal jo faktisk kunne leve også. 5907725[/snapback] De som er trygda har 114.000kr i åre... så vidt jeg vet.. lever de også Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Jeg er nå lærling i en kommune og lønna ligger på ca. 180 000kr i året. De har nå opprettet en stilling her, som IKT-konsulent. Der vedkommende vil få mesteparten av ansvaret for driften av kommunens datasystemer. Kun 1,5 stilling totalt i kommunens IT-avdeling. Lønnen for en nyutdannet med fagbrev (som meg) er ventet å ligge på ca. 225 000kr i året. Jeg personlig er meget skuffet over den lave lønna de presenterte. Er dette tilfelle også i privatsektor? Hva kan man egentlig forvente å få betalt? 5903111[/snapback] Jeg ville aldri jobbet for den lønnen der. Hadde nok aldri gått under 250 000kr for å si det sånn. Man skal jo faktisk kunne leve også. 5907725[/snapback] De som er trygda har 114.000kr i åre... så vidt jeg vet.. lever de også 6365597[/snapback] De lever ikke, de overlever. Endret 3. juli 2006 av kengdal Lenke til kommentar
Steffan Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Tidlig i karrieren er erfaring verdt mer enn penger. Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Den lønna var litt liten ja, tariffen har steget til 232 500 elns nå, eller var det 235 300kr? Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Liten bump her, men har et spørsmål som passer i denne tråden.. Når man er utdanna ikt-driftsoperatør med fagbrev, så har man jo krav på fagarbeiderlønn, som i dag er ca 230 000. Men, har ikke ikt-driftsoperatører en egen "tittel"? Altså, skal de ikke ha mer enn fagarbeiderlønn? Du er jo ikke fagarbeider, men en IKT-Driftsoperatør. Etter det jeg har forstått.. Takker for svar Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Har titelen "rørlegger" krav på tilegg utover det fagbrevet gir? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå