mikaelt Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Jeg er nå lærling i en kommune og lønna ligger på ca. 180 000kr i året. De har nå opprettet en stilling her, som IKT-konsulent. Der vedkommende vil få mesteparten av ansvaret for driften av kommunens datasystemer. Kun 1,5 stilling totalt i kommunens IT-avdeling. Lønnen for en nyutdannet med fagbrev (som meg) er ventet å ligge på ca. 225 000kr i året. Jeg personlig er meget skuffet over den lave lønna de presenterte. Er dette tilfelle også i privatsektor? Hva kan man egentlig forvente å få betalt? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Hvor gammel er du? Hvor mye jobberfaring har du? Hvor har du tatt utdannelsen din? Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Hvor gammel er du? Hvor mye jobberfaring har du? Hvor har du tatt utdannelsen din? 5903141[/snapback] Jeg er 20 år. Har gått GK Almenne fag i Kr.sund. VK1 IKT-Driftsfag i Ålesund 2 år lærling i Averøy kommune. Skal opp til fagprøve i juni. Skal opp til sertifisering i 2274 Managing a Microsoft Windows Server 2003 Environment Driver eget foretak på si/kveldstid. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Ok, hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt ja takk til den lønnen, den er ikke så ille som du har inntrykk av. Ett eksempel: En person som er like gammel som deg, med din erfaring, men med vanlig allmenne fag i tre år ville havnet på omtrent 200,000 i en annen stilling. Jeg vil tippe at etter 5 - 10 år i stillingen vil du kunne legge på 100,000 i lønna di. Det lureste du gjør er å ta litt mer utdannelse innenfor IT på høyskole nivå, da vil du kunne få litt mer i lønn. Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Ok, hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt ja takk til den lønnen, den er ikke så ille som du har inntrykk av. Ett eksempel: En person som er like gammel som deg, med din erfaring, men med vanlig allmenne fag i tre år ville havnet på omtrent 200,000 i en annen stilling. Jeg vil tippe at etter 5 - 10 år i stillingen vil du kunne legge på 100,000 i lønna di. Det lureste du gjør er å ta litt mer utdannelse innenfor IT på høyskole nivå, da vil du kunne få litt mer i lønn. 5903192[/snapback] Så jeg kan ikke vente mer for en jobb i privat sektor heller? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Nå er jeg ingen ekspert, jeg bare snakker av den erfaringen jeg har. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt jobben, etter en stund i den jobben hadde jeg søkt på jobber i privat sektor. Det du kan gjøre er å se etter stillingsannonser og kontakt dem om lønnsnivå. Lønnsniva i privat sektor ligger litt høyere, så hvis du får jobb der er du heldig. Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Men hvis jeg tar/får den jobben, vil jeg ikke få tid til å utdanne meg noe særlig, da denne stillingen krever ganske mye av tiden din... Jeg hadde tenkt å studere over nettet, gå litt dypere inn på enkelte områder. Nå er jeg bare en "potet" med generel kompetanse. Ikke spesialområder. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Sunn innstilling! Da ville jeg studert mer.. finn et område som interesserer deg, og studer det. Du vil få mere lønn senere også... Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Sunn innstilling! Da ville jeg studert mer.. finn et område som interesserer deg, og studer det. Du vil få mere lønn senere også... 5903241[/snapback] Ja lurer på det... Noen nettstudier å anbefale? Er IT-akademiet å foretrekke? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg er nå lærling i en kommune og lønna ligger på ca. 180 000kr i året. De har nå opprettet en stilling her, som IKT-konsulent. Der vedkommende vil få mesteparten av ansvaret for driften av kommunens datasystemer. Kun 1,5 stilling totalt i kommunens IT-avdeling. Lønnen for en nyutdannet med fagbrev (som meg) er ventet å ligge på ca. 225 000kr i året. Jeg personlig er meget skuffet over den lave lønna de presenterte. Er dette tilfelle også i privatsektor? Hva kan man egentlig forvente å få betalt? 5903111[/snapback] Jeg ville aldri jobbet for den lønnen der. Hadde nok aldri gått under 250 000kr for å si det sånn. Man skal jo faktisk kunne leve også. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 225 000kr er meget lite, man kan glatt finne support jobb med mer lønn. Men på en annen side er det super erfaring, la oss si du jobber der i et par år stiller du mye sterkere en det du gjør nå hvis du skal ut i ny jobb. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Sunn innstilling! Da ville jeg studert mer.. finn et område som interesserer deg, og studer det. Du vil få mere lønn senere også... 5903241[/snapback] Ja lurer på det... Noen nettstudier å anbefale? Er IT-akademiet å foretrekke? 5903357[/snapback] NEI! Ikke gå på IT-akademiet for all del. Det vil bare koste deg penger, og vil ikke hjelpe deg noe særlig i jobbmarkedet. Velg en bachelor-utdannelse ved de norske høgskolene/universitetene. Informatikk med studieretning drift er kanskje tingen for deg. Ellers så har Høgskolen i Gjøvik en bachelor i informasjonssikkerhet linje. Lenke til kommentar
TFK Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Bli medlem i en fagforening. Da har du krav på tarifflønn som ligger på rundt 250 000. Forutsatt av at kommunen din er medlem av en arbeidgiverforening tilknyttet NHO. Sjekk ut fagforeningen som er mest aktuell for deg: El og It forbundet: http://www.elogit.no/ Lykke til ! Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Tarifflønn ligger ikke på mer en 221 000 for utdannelse med fagbrev, hvis du er medlem av El & IT forbundet. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Jobber i privat sektor med omtrent det samme, er 21 år og har 286.000 kroner i grunnlønn + overtid (noe det blir mye av). Pr. april ligger jeg an til å tjene 366.000 kroner i år. Det går an å tjene penger i dette yrket også, men det krever at du er heldig med jobben og at du har arbeidslyst (kveld + helg o.l.) Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Jobber i privat sektor jeg også. Har en lønn på 292.000kr i året, men er da innleid. Som fast ansatt håper jeg på å tjene litt mer. Lenke til kommentar
alos Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 har en kammerat som kun har fagbrev i IKT. Han fikk seg jobb nå og tjener rundt 450.000 i året.. han var nok litt vel heldig tror jeg.. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Det var jammen ikke mye i lønn. Jeg har deltids jobb både på itsupport og på lager, Lageret ligger ca 250.000 uten overtid og den faste bonusen på ca 20.000. De fleste der ligger på 300-350.000. På itsupport jobben jeg har så tjener man ca 260.000-280.000 alt etter stilling, men dette er dog i staten. Gjør som andre sier her, jobb et par år i jobben og få deg erfaring etc. så søker du på andre jobber. Erfaring i databransjen kan kompansere MYE for utdannelse. Endret 26. mai 2006 av Onanias Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Takk for alle svar... Det kan vel lønne seg å ta noen sertifisering i Microsoft..? Kun 2 uker til jeg får vite om jeg får jobben.. Spennende:) Har søkt litt her å der på diverse stillinger, så vi får se hva som skjer. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Hvis du har mulighet til å ta slike sertifiseringer gjennom jobben, så vil jeg anbefale deg å gjøre det. Det er ofte du får slike muligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå