Gå til innhold

Å la pc'en stå på i lengre tid.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
husker ikke hvor jeg leste det, men ganske sikker på at det stemmer.

 

er mye hardwaren i pc'n må gjøre når den skrur seg av og på, som den ikke trenger å gjøre i idle.

5910193[/snapback]

 

Hva hvis du kjører SETI@home i din idle-tid da? Eller driver en server med kontinuerlig 100% load på hele systemet, inkludert alle HDDer?

Når ble det forresten bestemt at maskinen er idle når den står på?

Lenke til kommentar

mine pc'r har gjennom alle år stått på 24/7. Bare en sjelden reboot ved installeringer og sånt.

Min første disk tok kvelden for 1mnd siden og den har vært i fast tjeneste i 5-6år 24/7 bruk.

Azureus bruker mye minne ikke cpu...

Anbefaller uansett utorrent som bruker tilnermet ikkeno.

Lenke til kommentar
Er ikke skadelig for pc'er å stå på hele tiden. sliter mere på dem hvis du skal skru dem av og på hele tiden.

5910140[/snapback]

 

Haha. Javel, kan du si meg hvor i helvete du har denne informasjonen fra?

5910168[/snapback]

Gidde å være så hostile da :roll:. Jeg for min del lar maskinen stå på hele tiden (tar så lang tid å skru den på igjen :p), ikke opplevd noen problemer så langt...

Lenke til kommentar
Er ikke skadelig for pc'er å stå på hele tiden. sliter mere på dem hvis du skal skru dem av og på hele tiden.

 

5910140[/snapback]

 

Haha. Javel, kan du si meg hvor i helvete du har denne informasjonen fra?

5910168[/snapback]

Blant annet harddisker slites mer hvis du skrur PCen av og på hver dag, en grunn til at mange bedrifter lar dem stå på. En PC er ikke som et menneske, den blir ikke sliten.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

min står og går stort sett hele tiden, utenom de timene jeg sover (klarer ikke den surringen)

når jeg ikke bruker pcæn, lar jeg Azureus stå og kose seg.

gjort det i en del år nå, ikke hatt noen problemer med det ennå.

 

den dagen jeg kommer hjem til blåskjerm skal jeg revurdere påstanden min, men å la den stå og gå gir veldig sjeldent noe problemer.

å skru pc'n av og på ti ganger om dagen vil slite mye mer.

Lenke til kommentar
Er ikke skadelig for pc'er å stå på hele tiden. sliter mere på dem hvis du skal skru dem av og på hele tiden.

 

5910140[/snapback]

 

Haha. Javel, kan du si meg hvor i helvete du har denne informasjonen fra?

5910168[/snapback]

Blant annet harddisker slites mer hvis du skrur PCen av og på hver dag, en grunn til at mange bedrifter lar dem stå på. En PC er ikke som et menneske, den blir ikke sliten.

5923355[/snapback]

 

Hvordan vet du dette?

Lenke til kommentar

Nesten alt som har blitt sagt her virker som om det kun er oppspinn og/eller slik en "tror det er" - men sagt på følgende måte: "sånn ER det".

Er det NOEN som faktisk vet hva de snakker om her og ikke kun baserer sine uttalelser på hva deres egen hardware har gjennomgått?

Lenke til kommentar

vel som trådstarter spørr om kan det være farlig. hvordan skal man ellers bedømme det, enne egen erfaring. har man hatt PC i 4-7 år , såe vet man nokk en del om hva de tåler. min står på 24-7 har ikke hatt et eneste problem..

 

men for å svare på spm ditt.. Alt kan skje. men marginen er nok veeeeeeldig liten..

Lenke til kommentar

serveren til min far (redhat 7) har stått på kontiunerlig de siste fire årene, med untak av ett og annet strømbrudd...

Den går fortsatt helt knirkefritt, riktignok hører ejg at viftene snart må byttes. cpu load er i snitt på 1%. Total uptime siden sist jeg sjekket var 250 døgn. Men nå vet jeg ikke om trådstarter har linux, windows burde klare samme uptime, men samtidig blir windows tregere og tregere jo lengre du har dem på :p (virker det for meg).

 

Edit: brannfare er det alltid med elektriske komponenter, 90% av alle branner skjer i det elektriske utstyret så her kan man aldri være sikker. Ville anbefalt deg å skru av pc'n om du og din familie er redde for brann.

Endret av anbar
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har 6 stk PC'er (se profil), der alle cruncher SETI@home 24/7 - 365 (=100% load).

Jeg har ikke observeret noget unormalt (f.eks branntilløp) i de 7 år jeg har crunchet 24/7 for SETI.

 

PC'erne er tilsluttet 2 stk APC UPS'er, der akkurat kan levere strøm nok til, at de kan slå sig av på normal vis ved strømbrud > 5 min.

Utover SETI brukes flere av PC'erne til video-overvåkning av hus og som servere.

Hardiske er sat til 'powerdown' efter 2 timer på alle PC'er.

 

Den ene PC (Asus Dual P2B-D Slot1) har kjørt 24/7 siden jeg startet med SETI i Maj 1999 (med forskjellige CPU'er: 450 - 933Mhz) og er stadig hammer stabil med Win2K.

 

Men om det er bra eller dårligt å slå de av/på eller ha de på 24/7 - det er der vel ingen der rigtigt kan svare på - men UPS må man ha.

Mht brannfare er det som med alle elektriske dingser: risikoen er tilstede.

 

Link til mine SETI (BOINC) stats. (Jeg har crunchet over 17.000 'gamle' SETI Classics).

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Nesten alt som har blitt sagt her virker som om det kun er oppspinn og/eller slik en "tror det er" - men sagt på følgende måte: "sånn ER det".

Er det NOEN som faktisk vet hva de snakker om her og ikke kun baserer sine uttalelser på hva deres egen hardware har gjennomgått?

5928116[/snapback]

Tror hovedpoenget her er at det ikke er "farlig" å la en PC stå på hele året/hele døgnet dersom man har noenlunde kontroll med den. Det er klart at støv, ødelagte vifter etc er en fare, men dersom den står på 24/7, så regner jeg med at man bruker den ganske mye.. Dvs man følger også med.

 

Jeg er forsåvidt enig i at man skulle tro at å skru av maskinen hvergang etter bruker høres ut som en god ide, men for å snu det rundt har jeg faktisk heller aldri hørt eller sett noen har sagt at dette var en god ide. På jobben blir vi faktisk oppmuntret til å ikke skru av maskinene, men kun logge av etter endt arbeidsdag. Nå har jeg aldri spurt om dette er pga slitasje eller pga oppdateringer, men maskinene tar åpenbart ikke skade av det ellers ville neppe en bedrift med flere tusen maskiner hatt en slik policy..

Lenke til kommentar

Jeg har mine 2 stasjonære maskiner gående 24/7, de står koblet til en UPS, da strømmen hos meg ikke er veldig "fin". Den ene er fil/web/news server den andre brukes til videoencoding og annet mikkmakk. Den bærbare i stuen, som brukes til surfing/news skrur jeg av og på når jeg skal vekk i lengre perioder eller om natten.

 

Det er flere her i verden som lurer på dette, så her kommer en link (flere nederst på siden)

 

http://computer.howstuffworks.com/question328.htm

Lenke til kommentar

Er også litt interessert i hva som er lurest her. Har også "hørt at" kontinuerlig av/på sykluser sliter på maskinen men jeg vet ikke om dette er rene rykter som må plasseres i samme kategori som feks. "burn-in forbedrer CPU", eller om det faktisk finnes noe sannhet i dem. I denne tråden har det hvertfall ikke kommet frem noe som tyder på at maskinen tar mer skade av å skrus av/på enn å stå på 24/7/365.

 

I bunn og grunn kan man vel trekke konklusjonen at skade/slitasje på maskinen ikke er noen reell grunn til å avgjøre om man bør skru den av eller la den stå på.

Faktorer som bør avgjøre dette er:

1. Strømforbruk

2. Evt. brannfare.

 

Ved lange reiser tar nok de fleste sine forholdsregler og skrur av det meste av elektrisk utstyr i hjemmet. Å ikke skru av en PC når man blir borte i lang tid høres derfor litt lite klokt ut dersom man øsnker å minimere faren for elektrisk brann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...