Gå til innhold

Å la pc'en stå på i lengre tid.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det endelig påske og jeg skal ut mot havet på hytta til en kompis. Pc'en derimot, den blir her. Jeg bruker ellers å la pc'en stå på f. eks. over natta, og da hender det også at den står på over flere netter i ett strekk. Nå vurderer jeg å la pc'en kan stå på i resten av påsken (5-6 dager). Pc'en min er nokså up-to-date så det bør ikke være et problem.

 

Det jeg lurer på er:

 

Kan det være skadelig for pc'en å stå på i lengre perioder?

 

Kan det være brannfarlig med fare for huset?

 

 

Kanskje dumme spørsmål, men bare for å være på den sikre siden...

 

God Påske alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To av pc'ene mine står på 24/7/365.

Serveren min (som er en vanlig pc) og stue pc'en min (MediaCenter pc'en)

 

Skal ikke være noe problem. men det kan være lurt å åpne pc'en en gang i blant å få bort litt støv, for de suger til seg mye støv når de står på døgnet rundt året rundt.

 

Men ingen skader på noen av pc'ene. Men nå står de ikke å bruker 100% av CPU 24 timer i døgnet da....men det skal vel neppe din gjøre heller?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt, ta ut kontakten. Det er det flere grunner til; du sparer strøm, og det er tordenvær sesong snart, om lynet slår ned kan det være kjipt for pcn din.

 

edit: Forresten, god påske til deg også!  :thumbup:

5903061[/snapback]

 

Joda, det går jo an det og, men da er hele vitsen borte med å legge ut denne tråden + at jeg har en grunn til å ha pc'en på. Ja, hvorfor ikke bare la pc'en gjøre det som den ikke gjør når jeg er her, f. eks. å seede på azuerus. Har masse tor*ents som trenger det. men jeg skal ikke prate så mye om det her, da...

 

men du har vell sikkert rett at det er det beste å slå den av... selv om det ikke ser ut til å bli noe tordenvær her oppe i påsken :p

Lenke til kommentar

Nå er jeg av den meningen at PCer tar mer skade av å stadig bli slått på/av enn å stå på 24/7. Min egen maskin som står på 24/7 har jeg svært få problemer med sammenliknet med maskiner som blir skrudd av om netter etc. Jeg tror det er spes HDer som kan ta skade av "kaldstartene" :) Når det er sagt bør man vel strengt tatt slå av PCen når man reiser bort i lengre tid, ikke bare for å spare strøm, men også "just in case". Dvs med mindre man har veldig gode grunner til å la den stå på.

Lenke til kommentar
To av pc'ene mine står på 24/7/365.

Serveren min (som er en vanlig pc) og stue pc'en min (MediaCenter pc'en)

 

Skal ikke være noe problem. men det kan være lurt å åpne pc'en en gang i blant å få bort litt støv, for de suger til seg mye støv når de står på døgnet rundt året rundt.

 

Men ingen skader på noen av pc'ene. Men nå står de ikke å bruker 100% av CPU 24 timer i døgnet da....men det skal vel neppe din gjøre heller?

5903083[/snapback]

 

Azureus bruker ofte mye cpu, men ikke 100%, og ikke hele tiden.

Lenke til kommentar

Har du noen nedlastinger som står og går, så kan det jo være greit å ha den stående på. Nei, det er ikke noen overhengende fare for at det skal ta fyr i pc'n. (ikke mer enn ellers ivertfall. er du usikker så kan du jo renske den for støv)

 

Nei, pc'n tar ikke skade av å stå på. For de mekaniske delene så er det værre å slå av og på pc'n enn å la den stå på.

Lenke til kommentar
To av pc'ene mine står på 24/7/365.

Serveren min (som er en vanlig pc) og stue pc'en min (MediaCenter pc'en)

 

Skal ikke være noe problem. men det kan være lurt å åpne pc'en en gang i blant å få bort litt støv, for de suger til seg mye støv når de står på døgnet rundt året rundt.

 

Men ingen skader på noen av pc'ene. Men nå står de ikke å bruker 100% av CPU 24 timer i døgnet da....men det skal vel neppe din gjøre heller?

5903083[/snapback]

 

Azureus bruker ofte mye cpu, men ikke 100%, og ikke hele tiden.

5903132[/snapback]

Så ikke bruk det programmet da. Bruk et annet som tar 4% LZM.

Lenke til kommentar
Har du noen nedlastinger som står og går, så kan det jo være greit å ha den stående på. Nei, det er ikke noen overhengende fare for at det skal ta fyr i pc'n. (ikke mer enn ellers ivertfall. er du usikker så kan du jo renske den for støv)

 

Nei, pc'n tar ikke skade av å stå på. For de mekaniske delene så er det værre å slå av og på pc'n enn å la den stå på.

5903178[/snapback]

 

Hvilket grunnlag baserer du (og de andre forsåvidt) disse uttalelsene på egentlig? Hvordan vet du at det er bedre å la den stå på hele tiden?

En børsteløs vifte er en av de mekaniske komponentene i en PC, hvorfor har den bedre av å stå på 24/7 enn å kun stå på f.eks. 7 timer dagen? Hele tiden mens viften går bruker den olje og samler støv, viften tar ingen skade hverken med glidelager eller kulelager av å stå i ro eller starte og stoppe, men den bruker av levetiden sin når den kjører, så hvorfor er det bedre for en vifte å kjøre konstant enn kun av og til?

Det var også en som snakket om at en HDD ikke har godt av å starte og stoppe, hvorfor har den ikke det?

 

Personlig lar jeg alle mine maskiner stå på døgnet rundt og slik har jeg holdt på i mange år, har hatt et år uptime et par ganger på noen av maskinene. Eneste gangene jeg slår av maskinene er for å vedlikeholde eller reboote av andre årsaker.

Jeg har opplevd at kondensatorene på disse gode gamle Abit BE6 I/II-hovedkortene ble sprengt, ett skjermkort (Geforce 4 Ti4200) ble ødelagt fordi drittviften som står på som stock ikke varer lenge og da ble det for varmt (den ville vart mye lenger hvis PCen ikke stod på 24/7), et par PSUer har blitt ødelagt - den ene eksploderte faktisk mens jeg satt og brukte maskinen (det kom et høyt smell og det sprutet støv ut av den i samme øyeblikk, ingen brann dog), samt et annet hovedkort som ble ødelagt - vet ikke hvorfor, opplevde bare at maskinen hadde låst seg over natten og at hovedkortet var defekt.

 

Hva som faktisk er best for maskinen vet jeg ikke, tror ikke noen skal si hva som er best for den uten å være ekspert i elektromekanikk.

 

Når det gjelder brannfare er ihvertfall saken helt klar - det er best å ha maskinen av.

Lenke til kommentar
To av pc'ene mine står på 24/7/365.

Serveren min (som er en vanlig pc) og stue pc'en min (MediaCenter pc'en)

 

Skal ikke være noe problem. men det kan være lurt å åpne pc'en en gang i blant å få bort litt støv, for de suger til seg mye støv når de står på døgnet rundt året rundt.

 

Men ingen skader på noen av pc'ene. Men nå står de ikke å bruker 100% av CPU 24 timer i døgnet da....men det skal vel neppe din gjøre heller?

5903083[/snapback]

 

Azureus bruker ofte mye cpu, men ikke 100%, og ikke hele tiden.

5903132[/snapback]

helt ærlig så hadde jeg vært mer bekymra for programmer som kjører diskene hardt 24/7 enn CPU...

Lenke til kommentar
Hvilket grunnlag baserer du (og de andre forsåvidt) disse uttalelsene på egentlig?

5907701[/snapback]

 

Enkelte mekaniske deler har muligens bra av å stå på 7t om dagen for så å bli slått av igjen. MEN, det jeg blandt annet baserer meg på er at jeg har blåst 3 harddisker. ALLE rett etter at maskina ble slått på. (joda, har hatt maskiner som har stått og tikket og gått i 1år+) Ellers så er det gjerne mekaniske komponenter som spinner opp til maksfart for hver gang de starter opp (f.eks hdd) du trenger ikke å være geni for å sjekke ut at den gangen maskinen har mest ujevn last er under oppstart.

 

Det er også flere ting som går adundas hjemme av mekansike ting (harddisker, drev, vifter o.l) enn det er på maskinene som står på jobb... som "aldri" blir slått av. Nei, jeg mener ikke servere, men jeg mener f.eks maskiner som blir brukt på kontorer o.l disse blir ikke restartet her på bruket, men står på 24t i døgnet. (Helger helligdager o.l er intet unntak)

Lenke til kommentar
Hvilket grunnlag baserer du (og de andre forsåvidt) disse uttalelsene på egentlig?

5907701[/snapback]

 

Enkelte mekaniske deler har muligens bra av å stå på 7t om dagen for så å bli slått av igjen. MEN, det jeg blandt annet baserer meg på er at jeg har blåst 3 harddisker. ALLE rett etter at maskina ble slått på. (joda, har hatt maskiner som har stått og tikket og gått i 1år+) Ellers så er det gjerne mekaniske komponenter som spinner opp til maksfart for hver gang de starter opp (f.eks hdd) du trenger ikke å være geni for å sjekke ut at den gangen maskinen har mest ujevn last er under oppstart.

 

Det er også flere ting som går adundas hjemme av mekansike ting (harddisker, drev, vifter o.l) enn det er på maskinene som står på jobb... som "aldri" blir slått av. Nei, jeg mener ikke servere, men jeg mener f.eks maskiner som blir brukt på kontorer o.l disse blir ikke restartet her på bruket, men står på 24t i døgnet. (Helger helligdager o.l er intet unntak)

5908310[/snapback]

 

Jeg har kun hatt én HDD som har blitt ødelagt, det skjedde mens maskinen stod på, ikke når den startet opp. Tre instanser av en hendelse er ikke nok til å trekke en generell konklusjon når det er snakk om noe så komplisert. Hvis du derimot hadde lest flere omfattende artikler om problemet hadde saken vært en annen - dette er bare tull.

 

Ellers så er det gjerne mekaniske komponenter som spinner opp til maksfart for hver gang de starter opp (f.eks hdd)
HDDene kjører på "maksfart" kontinuerlig såvidt jeg vet - med mindre den står i suspend/power-down mode, men hvis den gjør sistenevnte må den spinne opp igjen akkurat som om den var helt avslått.

 

Det er også flere ting som går adundas hjemme av mekansike ting (harddisker, drev, vifter o.l)
Hvor mange vifter har du opplevd har blitt ødelagt når du slo på strømmen? Hvilke drev er det du snakker om? "Harddisker" har du allerede nevnt.
Lenke til kommentar

Er ikke skadelig for pc'er å stå på hele tiden. sliter mere på dem hvis du skal skru dem av og på hele tiden.

 

lar som regel min stå på hele tiden, spesielt nå Azureus står og går. bedre å la ting lastes ned når man er på skole eller jobb, istedet for når man sitter ved den.

 

Azureus bruker 100% cpu? hvordan maskinoppsett er du har?

bruker aldri mer enn et par prosent hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...