Gå til innhold

Klokking av mitt system. P4 3ghz, twinmos ram osv.

Anbefalte innlegg

Hei!

Da må jeg nesten poste en skikkelig post her, så jeg kanskje får svar på mine spm om klokking!

Det som er, er at når jeg leser og samler info om klokking, så får jeg mer spørsmål enn svar! :p

Jeg kan jo det jeg trenger tror jeg, når det gjelder selve klokkinga av cpu og gpu. Men er fremdeles litt usikker på når jeg skal øke vcore. Har hørt at dette forkorter levetiden :hrm:

Det jeg har mindre viten om er nok minnetimings og det meste når det gjelder klokking av minne.

Det jeg da har i min pc er:

ASUS P4P8X "nyeste bois" (og boisen min er av type Ami bios)

P4 Prescott 3.0 ghz

Minne av typen Twinmos. "512 Mb PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-8 @ 200 MHz)" Jeg bruker da to av disse i dualchannel

GF 6800GS AGP @ stock "350/1000"

Har en vannkjøling klar, så klokking kan jeg nok klare, hvis delene mine vil det!

Jeg hra jo prøvd å klokke min cpu litt, jeg får den opp i max 3407mhz i desktop klokking, men får bare satt på 10% klokk i bios. ( Da pcn nekter å starte når jeg prøver 15%)

Noen spm:

- Hva er T1 og T2 på minnet? Jeg har ikke sett noe til de betegnelsene...

- Funker mitt minne til å klokke cpu langt? Det blir ikkenoen flaskehals?

- Har det noe å si på stepping og version på cpu når det gjelder klokkinga?

- Hvordan skal jeg justere mitt minne for at cpu kan klokke langt? (da mener jeg en framgangsmåte, siden jeg ikke har peiling på dette og er redd for å skade det)

- Funker mitt hovedkort bra til klokking? Har et hovedkort så mye å si når det gjelder dette?

Så da kommer mitt endelige spm:

Kan noen lage en liten framgangsmåte til meg? (hvordan jeg skal sette ram setting/timings i bois, og til hva uten å skade noe)

Jeg håper på å få noen bra svar av dere slik at min cpu kommer lengre enn 0,4 mhz!

Takker på forhånd! :);)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: før du begynner med noe som helst overklokking, finn noe i bios som heter AGP/PCI lock :) du kan ikke overklokke dersom du ikke har denne låsen på. Grunnen til dette er fordi at når du drar opp FSB, så tar du med deg PCI også, og da kan det gå hardt utover harddisker, lydkort, nettverkskort, (merk: også integrerte kort tar skade av dette).

2: Dersom du har denne låsen, kan du aktivere denne, og da ta opp FSB i små steg, f.eks 5Mhz om gangen, deretter kjør Prime95/superpi 32m for og sjekke stabilitet. Dersom maskina klarer ca 1 time med tortur, så kan du prøve 5 Mhz til. Blir det ustabilt kan du prøve og øke Vcore et hakk.

3: Egentlig så er det bare og prøve seg fram. Får du ikke boot på pc'n, clear cmos, og hopp litt tilbake på innstillingene dine.

Håper du ble litt klokere, hvis ikke, spør videre her så skal vi hjelpe :)

Mvh Sweet™

EDIT1: All overklokking gjøres på eget ansvar, Sweet™ kan ikke holdes ansvarlig for noe som eventuelt går galt.

EDIT 2: Dersom du har manuell PCI/AGP lås så skal PCI stilles til 33Mhz og AGP til 66Mhz.

EDIT 3: Lykketil :thumbup:

EDIT 4: Minnetimings kan du la stå inntil videre, dersom maskina stopper pga for høy frekvens på minnet, kan du prøve og øke Vdimm. Bare små steg om gangen!

Min TwinMOS ram har klart seg fint på 400Mhz 2-3-3-6 1T ved 2,78V. Men det er ingen garanti for at din gjør det samme :) Dersom det blir ustabilt med så høy frekvens, kan du sette en divider eller sette ned minnet. Merk at dette kan bli et drawback på Intel systemer, ettersom du får best ytelse ved og kjøre minnet 1:1 med FSB :)

Sånn, da var jeg vel ferdig med EDIT

Endret av Sweet
Lenke til kommentar

Jeg fant ikke noe som het pci/agp lock, men fant ut en måte som funket på samme måten. I bios kan jeg jo klokke med 5/10/15/20%, og når jeg aktiverer dette, er agp/pci mhz'n låst;)

Så da satte jeg den på 5% og kom meg inn i windows og startet systool. Satte den på "Find Max" og ventet håpefullt. Det kom error når FSB'en nådde 226mhz (standard 200)

CPU'n var ved 50 grader, altså 10 grader varmere enn idle, og dette var når cpu'en samtidig var stresset.

Hvorfor kommer jeg ikke lengere?

Lenke til kommentar
se i bios, der skal det stå under voltages eller noe sånt. CPU Vcore :)

5936315[/snapback]

Veit om den, men for å få fram den, må jeg sette AI Overclock Tuneren på Manual, og da blir det kanskje ikke pci/agp lock. Skal teste den nå. Men fins det ikkenoen programmer i windows som fikser dette?

Lenke til kommentar

Jeg fant fram og pci\agp locken stod fremdeles på når jeg prøvde klokkinga! Satte den opp ett hakk høyere enn normalt, og det kom fremdeles error. Satte den opp ett hakk til "1.4v" og tester nå... Håper på det beste! :thumbup:

Edit: Den gikk opp en mhz på fsb'n. Og cpu var 52 grader under stressinga... Vel, hva gjør jeg nå? Øker volten enda mer?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Da har jeg montert vannkjøling på cpu, og den idler på 32 grader. Jeg prøvde meg litt på en bedre klokk, men det ser ikke ut som maskinen vil det. Jeg har økt volten på cpu til 1,45 nå, og håper på det beste. Men det ser ikke ut som økning av volten gir noe dramatisk bedre klokking.

Hva mer trenger jeg å gjøre for å oppnå gode resultater?

Lenke til kommentar

Vel, ble en del bumping her men.. Ett viktig spm: Hva er en Prescott's max Vcore? Hva er max volt jeg kan gi den? Sånn at jeg ikke ødelegger noe her...

Har hørt over 2.0 volt er det veldig nære på før cpu'n tar kvelden... Har turt max 1.5 nå...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hej!

Har exakt samma system som dig :thumbup: fast med luftkylning då..

Får min Prescott upp i 3.9 stabilt.

Så här gjorde jag :

Bios: Jumperfree Config / overclock tuner / manual

Dram freq : 266 mhz ( ej högre )

PCI freq ( pci lock ) : 66.66/33.33

vcore voltage : 1.5V vid 3.8 ( under det auto )

Cpu external freq : Nu kan du se hur långt prosessorn går..

höj 4 step åt gången.

Temp : 35-40 idle å 50-60 load

( lek lite med vcore voltage, 1.5-1.6V e ingen fara)

Köpte nyligen den här ramen : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314879

så nu kan jag köra auto overklock på 20 % stabilt. Min processor säger stopp på @4.0 på luft, så ser inte vad det är som kan stoppa dig med vattenkylning.

:thumbup:

p.s skaffa Everst home edition om du inte har det

Lenke til kommentar
Hej!

Har exakt samma system som dig  :thumbup:  fast med luftkylning då..

Får min Prescott upp i 3.9 stabilt.

Så här gjorde jag :

Bios: Jumperfree Config / overclock tuner / manual

Dram freq : 266 mhz ( ej högre )

PCI freq ( pci lock ) : 66.66/33.33

vcore voltage : 1.5V vid 3.8 ( under det auto )

Cpu external freq : Nu kan du se hur långt prosessorn går..

höj 4 step åt gången.

Temp : 35-40 idle å 50-60 load

( lek lite med vcore voltage, 1.5-1.6V e ingen fara)

Köpte nyligen den här ramen :    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314879

så nu kan jag köra auto overklock på 20 % stabilt. Min processor säger stopp på @4.0 på luft, så ser inte vad det är som kan stoppa dig med vattenkylning.

:thumbup:

p.s  skaffa Everst home edition om du inte har det

6174045[/snapback]

Takker for svar! :) Skal prøve det snarest mulig! Og håpe på at det går høyere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...