bjornkn Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Ja, men den må også ombygges for å passe til til min fisheye, og jeg tror også til din, hvis det er en FC-E9 da. http://www.bophoto.com/bracket/camera-solu...o1-fisheye.html viser noe lignende av hva jeg tenker å lage, for både min linse og din(?). Jeg har tenkt å lage min for multi-row, så jeg kan bruke den med lengre brennvidder også. http://panoramas.dk/quicktime/qtvr/VR_hardware.html for flere panohoder. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Jeg har lastet ned PTGui, og forsøkt meg litt. Ikke lett, men jeg skjønner vel mer etter hvert. Vet du om noen tortorials, tar jeg det i mot med stor takk. I oppstarten av PTGui får jeg beskjed om at panorama tools på maskinen min er gammel (trolig fordi jeg ikke har det installert). Og blir anbefalt å laste ned versjon 2.7.0.9 og å gå inn på http://www.ptgui.com/panotools.html. Der står det at 2.7.0.9 ikke støtter fisheye. Har du noen tips i forhold til panotools? Jeg har heller aldri vært borti den slags installering, som ser mer script-aktig ut. edit: fant noen tortorials på PTGuis hjemmeside Endret 13. april 2006 av AK47 Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Jeg bruker pano12.dll som er hentet fra Jom Watters sider, MinGW. Grunenn til at den eldre versjonen ikek støtter fisheye er fordi et firma i USA, Ipix, har greid å få patent på å "brette ut" fisheye-bilder, selv om dette har vært i bruk lenge før Ipix kom på banen! Derfor har de truet og skremt folk med rettsaker rundt omkring, og derfor la Prof. Dersch inn denne begrensningen - for å unngå rettsak. Men siden kildekoden er åpen var det en enkel sak for andre å fjerne begresningen. Ellers er spesielt PS plugins'ene ganske nyttige - dvs alle def ilene som slutter på .8bf. Med disse kan du bl.a. korrigere bilder for forvrengning, CA, fringing osv, og du kan trekke ut og legge inn "vanlige" bilder fra fulle 360x180 panorama osv. Nyttige, men ikek spesielt brukervennlige. PTgui startet vel i sin tid som en et rent GUI rundt panotools, men har utviklet seg til å bli mer eller mindre et frittstående program. Det er lurt å lese alle tutorials du kommer over, for selv om det kan fungere helautomatisk er det først når automatikken svikter at du får de store fordelene, fordi du da likevel kan komme fram til mål ved å justere ting manuelt. Så du har fått linsa alt, eller bruker du den med vanlig vidvinkel? Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Har ikke fått linsa ennå, men nå som påskesola har kommet, tenkte jeg å ta en tur med min 10-22mm med EOS300D i dag, så jeg får lekt meg litt med disse programmene. Mener du at begrensningen til 8mm er fjernet fra hjemmesiden til Jom Watters? Vet du hvor man finner .8df-filer til photoshop? Jeg har for øvrig aldri helt forstått meg på det med åpen kildekode. Har lastet ned lignende før, og det var vissit ikke bare å innstallere Takker for all hjelp så langt Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Hvis du henter ned pakka med Panotools ligger alt i denne. Du pakker den ut, og vil da finne et mappesystem som heter Panotools. Inni denne finner du pano12.dll. Dette er den gamle versjonen, og er den fila som gjør all jobben. Den skal kopieres/flyttes til Windows\System32, slik at alle programmene kan finne den. Men det er denne fila som skal byttes ut med en nyere versjon fra Watters. Jeg bruker den som heter minGW (men selve dll-fila heter det samme - dvs pano12.dll). Denne kopieres inn i system32-mappa i stedet for den originale, og du har nå full support for fisheye. PS-plugin'ene finner du i undermappa som heter Photoshop Plugin. Jeg har opprettet en ny mappe under Photoshops default plugin folder som heter Panotools, og lagt alle disse filene inni den, inklusive readme-fila. Det ligger også en PS actions-fil der, som kan flyttes over til ret plass. De andre programmene som følger med har du ikke så mye bruk for hvis du bruker PTgui. Og kildekoden ikke heller. Noen Opensource-programmer leveres kun som kildekode, og da må disse kompileres før de kan brukes - noe som de fleste ikke har verken verktøy eller kunnskaper nok for å gjøre. Men dette er mindre vanlig nå enn tidligere. Vanligvis leveres de ferdig kompilert for Windows, Linux osv. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Jeg var nå ute og fotograferte litt for å eksperimentere med 360. Det som slo meg, er at jeg bare gjør noen mål på f.eks en treplate (har en liten karbonfiberplate jeg tenkte jeg kunne bruke). Så borer jeg to hull. En for å feste på stativet, og en for å feste i kameraet, slik at kamerat kommer så langt bak at objektivet holder seg i senter ved aksen. Det er mulig jeg må lage en liten form (slik: ] ) for å få kameraet litt lenger opp for å få objektivet litt mer "uforstyrret". Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Ja, det er ganske fort gjort med PTgui og 4 fisheye-bilder.Vedlagte QT-fil er laget fra "originalen" i 4000x2000pix, men det egner seg ikke så godt for direkte visning på nett. Med 4 bilder blir det ofte litegrann flikking rett ned og opp, og der har jeg nok slurvet litt med denne... 5904928[/snapback] Jeg har nå mekket sammen et bilde. Jeg synes arbeidsbildet er lite når man skal se om alle brikkene er på plass, men tenkte jeg skulle prøve å lage en slik QT-fil for å lage 360-graders visning med PTGui. Det er mulig den ikke er der fordi jeg har trial, men skal den være under "file format" når man er på siste ledd, "Create Panorama? I så fall har jeg bare fire valg der, med JPG, tiff og ps-fil. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Jeg fatter ikke hvorfor et program skal gjøres så vanskelig. Prøver å legge inn plugins for PTGui, som enblend 2.5, men jeg mangler visst nødvendig professorgrad i programering Lastet ned følgende: Selv tekstfila mangler nødvendig informasjon slik at jeg enkelt kan lese teksten. Skal disse sourcegreiene virkelig være så vanskelig? Og for sikkerhets skyld, er det, som dere ser, en ny mappe med enblend, hvor følgende kommer opp: Har prøvd å lese installasjonsveiledningen, som er helt gresk for meg, som begynner slik: 1. `cd' to the directory containing the package's source code and type `./configure' to configure the package for your system. If you're using `csh' on an old version of System V, you might need to type `sh ./configure' instead to prevent `csh' from trying to execute `configure' itself. Running `configure' takes awhile. While running, it prints some messages telling which features it is checking for. 2. Type `make' to compile the package. 3. Optionally, type `make check' to run any self-tests that come with the package. 4. Type `make install' to install the programs and any data files and documentation. 5. You can remove the program binaries and object files from the source code directory by typing `make clean'. To also remove the files that `configure' created (so you can compile the package for a different kind of computer), type `make distclean'. There is also a `make maintainer-clean' target, but that is intended mainly for the package's developers. If you use it, you may have to get all sorts of other programs in order to regenerate files that came with the distribution. Er det noen enkel måte å gjøre dette på, uten å ha doktorgrad i kildekoder? Takker for all hjelp. EDIT: Nå har jeg lagt informasjon om hvor enblend.exe er lagt (la den på C:\Programfiler\PTGui\enblend-2.5\) Likevel dukker det ikke opp, slik det står det skal gjøre på nettsiden til PTGui (To use Enblend, choose 'Blend using: Enblend plugin' on the Create Panorama tab in PTGui. This setting is only visible if PTGui is set to Advanced mode (by pressing the Advanced button on the Project Assistant tab). ) Endret 14. april 2006 av AK47 Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Det eneste du trenger å gjøre er å fortelle PTgui hvor enblend.exe ligger. Dette gjør du fra menyen Tool/Options/Plugins. Klikk på Browse til høyre for Enblend directory og bla deg fram til mappa den ligger i. Når det gjelder format du får ut så kan ikek PTgui lage ferdige QTVR-filer. PTgui lager flat, sylindrisk eller sfærisk (equirectangular) projeksjon. QTVR er enten sylindrisk eller kubisk, og disse lages med f.eks. Pano2QTVR, som er gratis, og ganske avansert. FSPViewer, som det er link til fra PTguis sider, kan brukes til å vise sfæriske panorama "live", inne fra PTgui eller helt frittstående. Jeg skjønte ikke helt planene dine for panohode? Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Har du klikket på denne Advanced-knappen da? Den er oppe i høyre hjørne. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Takker for tålmodigheten, at du fortsatt tar tid til å svare Har gjort som du skriver, og får følgende feilmelding (også etter restart av programmet): EnBlend failed: somehow the output file was not generated. This might be due to a lack of memory or disk space, please try to stitch at a lower output size). Dette får jeg på minste output size, beregnet for web... Jaja, får prøve meg mer fram i morgen. Det med panohode, så ser jeg for meg at det må bevege seg fra senteret så lite som mulig. Derfor tenkte jeg å lage en liten plate som flytter objektivet så nærme senteret som mulig, med at kameraet skrus fast lenger bak. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hvor mange bilder er det du prøver å stitche, og hvor mye RAM har du? Enblend bruker masse RAM, og jeg tror ikke det har så mye å si på størrelsen ut - men heller på hvor mye som kommer inn? Jeg har 2GB, og med mange bilder inn brukte den godt over 1GB, På den annen side trenger du ikke enblend i det hele tatt. PTguis egen blender fungerer også helt utmerket. Den nyeste versjonen av Smartblend bruker også relativt lite RAM, men den gjør en mye dårligere jobb på fisheye-bilder. På vanlig visvinkel gjør den oftest en veldig bra jobb. Hvis ingen av delene går kan du prøve å resize alle source-bildene? Panohoder kan skilles mellom single-row og multi-row. Den første kan brukes med fisheye, eller for sylindrisk panorama hvor du lager et langt smalt bilde. Multirow må brukes for vivinkel, og da må man ta bilder i flere ringer, hvor kmaera f.eks. peker 30 grader ned på første, og 30 grader opp på andre ring. Poenget er at kameraet ikke må roteres rundt skruehullet det er festet til stativet med, men ey punkt mye lenger fremme (for de fleste objektiv). Slik jeg forsto ditt panohode ville det vel fungere for single-row, mens Panosaurus er for multi-row. Det er mere problemetatisk å få rotert kameraet vertikalt enn horisontalt, så derfor er vel de fleste panohoder beregnet på å ta bilder på høykant, siden dette løser mange av problemene med sentrering. Denne lille illustrasjonen vier poenget/bevegelsene, men ikke den tekniske løsningen. Siden alel linser har dette roteringspunktet på forskjellige steder bør det være justeringsmuligheter fram/tilbake og sidelengs. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Hei igjen Nå har jeg fått fisheyeobjektivet og min nye coolpix 8400 i hus. Det er fantastisk å jobbe med, og en positiv overraskelse var panoramafunksjonen til coolpixen, hvor den tar vare på en del av forrige bilde, slik at man ser hva man treffer når man tar runden. Har også kjøpt PTgui og lastet ned Pano2QTVR Gui. Sistnevnte var veldig grei å bruke Men vet noen hvordan man får 360 grader i Java? Tanken er at det skal kunne legges på en nettside, hvor de besøkende ikke må ha Quicktime installert for å se visningen. Jeg ser at flere nettsider har valgmuligheter, mellom Java og Quicktime. Legger med min første 360-grader. Det ble kjapp photoshop-arbeid, men iveren tok over for kvaliteten denne gangen. Bildet er lagd med to eksponeringer med 183 graders brennvidde. test001.mov Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Det var jo ikke dårlig til å være bare 2 bilder. Men det var jo helt skjeivt da... Hvis du går på http://panotools.info finner du masse opplysinger om bl.a. JAva-programmer. PTviewer kom som en del av Panotools-pakka, og er fortsatt mye i bruk. For QT kan du forøvrig bruke DevalVR, som ikke forlanger at brukerne har Quicktime installert. Jeg tror den virker med vanlige equirectangular jpg også. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Det var jo ikke dårlig til å være bare 2 bilder. Men det var jo helt skjeivt da... Hvis du går på http://panotools.info finner du masse opplysinger om bl.a. JAva-programmer. PTviewer kom som en del av Panotools-pakka, og er fortsatt mye i bruk. For QT kan du forøvrig bruke DevalVR, som ikke forlanger at brukerne har Quicktime installert. Jeg tror den virker med vanlige equirectangular jpg også. 6027839[/snapback] Takker! Er dette noe du da legger inn på din egen nettside slik at Quicktime åpner seg, eller må brukeren installere DevalVR? Jeg har for øvrig tittet på noen av disse filene, som både leveres som quick time og java. Etter å ha tittet grundig på dem, så synes jeg at jeg aner stor forskjell på dem, kvalitetsmessig, hvor QT er overlegent. Jeg har kikket litt på linken du la ut. Lastet ned PanoramaFileBuilder. Det var veldig enkelt å bruke, men det byr på problemer når jeg skal teste index-filen. Først sperrer den popup, for så ikke å virke. Har du noen ide om hva som er brukt på nettsiden til c360? Eller på denne siden, som er min favoritt, 360 gradersbildene til Scott Haefner, hvor vi også kan velge mellom java og QT. Endret 3. mai 2006 av AK47 Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 DevalVR er en plugin som må installeres. Quicktime leveres nå kun sammen med iTunes, av en eller merkelig grunn, og det er en svær nedlastnng på over 10MB(?) som ikke alle er begeistret for. DevalVR har også mye mykere bevegelser når du snur deg rundt. Dessuten krasjer QT stadig vekk, både i Opera, IE og Firefox, som er de jeg har prøvd den i. DevalVR har dessverre ikke hotspots ennå Java har ofte en begrensning på størrelsen av vinduet. Det er også mye mer kraftkrevende å vise live et bilde i form av et utbrettet sfærisk panorama. QT bruker cubisk projeksjon, og da består hele bildet av en kubde i stedet for en kule, noe som medfører mye mindre prosessering underveis. Hvis du kikker i mappa hvor du installerte Pano2QTVR vil du finne en mappe som heter html. Her finner du eksempler på kode for å vise QTVR med QT, DevalVR og Spi-V (som er Shockwave-basert). Når jeg går inn på c360 kommer bildene opp med Java/PTviewer, men det kan godt hende de har flere alternativer, og at de velger visningsprogram ut fra hva jeg har installert? Det finnes noe som heter Brocap som håndterer slikt. Det enkleste er vel å la brukeren velge selv.. ? De fantastiske drage-bildene bruker enten QT eller Java/PTviewer. Det er lett å sjekke ved å gå inn og kikke på kildekoden. Når det gjelder problemene med å få opp websida riktig tror jeg det kan skyldes at bildet er for stort? Mener å ha lest at PTviewer kan ta max 2800pix i bredden? Har du vært og kikket på http://worldwidepanorama.com da? Der er det mye fint å se. Alt er i QT, og du velger mellom liten og fullskjerm. Lenke til kommentar
jlw Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Inget 360x180. Har inget stativ där man kan tilta huvet. Nödvändigt för att undvika paralax error... 2_klar_qtcyl.mov Lenke til kommentar
decker Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Hei! Hvis dere tar en kikkk på http://vrm.vrway.com/vartist/spotlight/IMM...O_FOR_JAVA.html står det endel om Immervisions Java viser, denne er helt topp, og gir meget smooth bevegelse i full screen, samt at pro playeren som også er gratis har mulighet for scripring av hotspots og lensflare bla. -dec- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå