Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjullager foran Mazda 626

bpett

Anbefalte innlegg

Hei! Må bytte et hjullager foran på en 626, 90-modell. Har lett litt i forumet, og det kan se ut som det er en jobb som krever hydraulisk presse ++. Stemmer det, eller finnes det er mer gårdsplassmekanikervennlig måte å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at du bør ha en stor hydraulisk presse for å bytte hjullager på din mazda. Mitt hjullager satt meget godt fast, brukte en VELDIG stor presse med maks 50 tonn trykk. Men så mye trenger du ikke.

Men jeg byttet mine bremseskiver og der satt det ene lageret fast med ca. 8 tonn og det andre 7 tonn. Altså jeg hadde 8 tonn trykk på lageret før det sa et meget stort PANG og dermed løsnet lageret. Det spratt ikke ut, men det løsnet forsiktig.

Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke det. Bilen har gått 200.000. Men det summer fra høyre forhjul når jeg kjører rett fram eller svinger til den ene siden. Er ikke det ganske typisk? Jeg skal selvfølgelig sette på sommerhjula før jeg gjør noe drastisk. Hvis det ikke er dekka, eller jeg kjenner noe slark, hva kan det ellers være?

Lenke til kommentar

For å sjekke hjullageret så får du bilen opp ifra bakken som slår på hjulet helt nede, altså fra inn/yttersiden og slå helt nede på hjulet. Hvis det er slakk der, da er hjullageret gåent, men hvis ikke så er det i orden. Det er normalt med bittelitt slakk.

Men utifra det du sier, så kan det stemme at et hjullager faktisk er gåent. Det skal nemlig bare lage lyd til en side da. (som oftest)

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg vet ikke om lageret må deles, har ikke skrudd av noe enda. Det er en 2.0i, kupé 1990. Hvis jeg må skifte skiver blir det jo voldsomt! Men jeg går ut fra at det ikke er sundt å kjøre med et dårlig hjullager for lenge? Kan det være farlig?? Lyden plager meg forsåvidt ikke... Dessuten er ikke bilen helt rustfri i noen stag i hjulopphenget bak heller. Men jeg hadde tenkt å ha den et år til, minst!

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig så har du ikke den typen lager som skal deles.

Såvidt jeg vet så finnes det bare en type til GD modellene og det er en hel lager enhet.

Hvis du ikke har tilgang på lager presse, så kan du jo kjøpe nye skiver, klosser og hjullager og deretter få det montert sammen også bytte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...