Canute Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Ettersom jeg nå har arvet pappas 2,2ghz, så tenkte jeg å mekke en webserver utav den. Problemet er bare det at den må stå på rommet mitt og bråker noe utrolig. Det er umulig å sove . Jeg vil helst kjøpe alt hos komplett pga jeg skal kjøpe en skjerm der så å slippe så altfor mye frakt hadde jeg satt pris på. Det er tre ting i kassen som bråker: Strømforsyningen - den er den værste av alle, utrolig hvor mye bråk den klarer å yte. Seagate harddisken CPU vifta - Bråker ikke på langt nær så mye som de andre, men jeg hører lyden godt fra den når jeg stopper strømforsyningsvifta. Det jeg til nå har tenkt er Strømforsyning: NorthQ 4001EXT Er 17db noe hørbart? Det står noe greier om SATA og PCI-E, det har jeg ikke på denne pcen, vil den i det hele tatt fungere i min pc? Harddisk: Samsung SpinPoint P80 Det ser ut som om folk skryter noe iherdig av denne, er det godt nok? CPU Vifte: Tror ikke jeg gidder å bytte ut denne, men jeg legger ved en Zalman Spenningsregulator. Målet er det å ha en pc som ikke høres med mindre du vil høre den. Trenger ikke være helt lydløs. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) den vill nok kunne brukes sata er nyere hd tilkoblinger pci-e x16 er skjermkort ellers så finnes det evt. 8 molex som holder , ellers så kan en seriekoble iallefall til viftene. 17 db er ikke hørbart, 20-25db er ok 35db er høyt http://www.hardware.no/guider/lagring/sata...ci_express/8081 http://www.hardware.no/guider/harddisk/index.html "Harddiskene fra Hitachi og Samsung var meget stillegående" dette gjelder sata 2, om det har noe relevans, http://www.hardware.no/tester/harddisk/sto...disker/22139/11 Endret 11. april 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Samsung er et glimrende valg om du vil ha stille HD (P120) Hiper er meget stille PSUs. Litt overpris hos Komplett da. 480 bør koste rett over 500kr. Tror den er et godt og stille valg. Vil anbefale deg å forsøke å leve med seagate hddn. Kanskje forsøke å feste den med O-ringer eller tilsvarende. Ellers så er ikke investeringen i en stille CPU kjøler bortkastet. Ville ha anbefalt en Syche Ninja med en stille vifte fra Mist eller andre glimrende levrandører som du kan finne i Hw.nos test av 120mm vifter. Har da ikke tilstrekkelig med detaljer om oppsettet til å komme med noen gjennomtenkte anbefalinger. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Vil anbefale deg å forsøke å leve med seagate hddn. Kanskje forsøke å feste den med O-ringer eller tilsvarende.5902145[/snapback] Har prøvd å henge den opp i strikk, men det er ikke det at den vibrerer som lager støy, den bare generelt bråker. Det er snakk om en Socket A prosessor. Burde jeg heller gå for Hiper HPU-4S350, jeg trenger egentlig ikke noe særlig med kraft. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Noen andre som har en noe å si? (dårlig skjult bump) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hiper-strømforsyning er et godt valg. Nye WD-disker lager nesten ikke en lyd! God påske! Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
ting1 Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) CPU Før du bestemmer deg for spenningsregulator/cpu vifte bør du laste ned speedfan for å se om den kan regulere cpu vifta. Kan den det bør du se hvor lavt du får den i forhold til støy uten at tempen blir for høy. Det hjelper lite med spenningsregulator hvis vifta fortsatt støyer, og eller cpuen blir for varm. På komplett så har de zalman 7000b alcu til 250,-. Her følger det med spenningsregulator tror jeg og den er forøvrig en veldig bra kjøler. HD Samsung er et bra valg, jeg har forøvrig 4 ymse samsungdisker som alle er tilnærmet lydløse. PSU 17 db skal ligge under bakgrunnstøyet, og skal da ikke høres. Det gjør den nok allikevel. Måling av db varierer veldig, er du uheldig så har de målt 17 db fra et annet rom Hvis du vil ha garantert noe som er stille må du opp til seasonic s12, da disse er testa hos silentpcreview. HIPER og NORTHq er vel bare modda fortron source tror jeg. Men det er mulig at de holder for ditt bruk. NB. Ikke la deg lure av antall watt, kvalitet er bedre en watt Endret 13. april 2006 av ting1 Lenke til kommentar
Canute Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 Før du bestemmer deg for spenningsregulator/cpu vifte bør du laste ned speedfan for å se om den kan regulere cpu vifta. Kan den det bør du se hvor lavt du får den i forhold til støy uten at tempen blir for høy. Det hjelper lite med spenningsregulator hvis vifta fortsatt støyer, og eller cpuen blir for varm. På komplett så har de zalman 7000b alcu til 250,-. Her følger det med spenningsregulator tror jeg og den er forøvrig en veldig bra kjøler. 5913429[/snapback] Speedfan for linux? Den jeg har fra før mener jeg er en Igloo Silent Breeze 462. Vil den kunne reguleres? Er den egentlig god nok som den er nå, det står jo at den skal være 19dB. Til Zalman CNPS7000B-AIcu trenger jeg en egen kjøleribbe? PSU17 db skal ligge under bakgrunnstøyet, og skal da ikke høres. Det gjør den nok allikevel. Måling av db varierer veldig, er du uheldig så har de målt 17 db fra et annet rom Hvis du vil ha garantert noe som er stille må du opp til seasonic s12, da disse er testa hos silentpcreview. 5913429[/snapback] Kunne jo godt gå for en Seasosonic S12 330W. Lenke til kommentar
icaruz Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Hvilken Seagate harddisk er det du har, og hvordan er lyden. Er det knatring ved skriving/lesing, eller idlelyden som plager? Hvis det er en gammel Seagate disk (før 7200.7 ?) , så kan det hende den støtter AAM (Automatic Acoustic Management). Hvis du vil kjøpe en Samsung SpinPoint P80, be om å få en med NIDEC motor. JVC motor er ikke like bra. Eventuelt kan du satse på en 5400 rpm disk, eller en laptop disk. Hva med å klokke ned prosessoren? Endret 13. april 2006 av icaruz Lenke til kommentar
ting1 Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Speedfan er til windows, hvis du skal bruke linux er det lmsensors og noe greier som styrer viftene. Den kjøleren du har ser ut som den kan regulere vifte hastigheten. Dog er det en 70 millimeters vifte slik at den ikke har så stort stille potensiale. Jeg har aldri vært borti den, så jeg kan ikke si noe for sikkert. Jeg tipper at den blir den mest bråkete komponenten når du får bytta ut psu og hd, hvis ikke du har noen andre vifter inne i der. Her er forøvrig siden for å finne ut om hva som er stille. http://www.silentpcreview.com/index.php Lenke til kommentar
radiated Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 De db-tallene som oppgis av produsentene er typisk 10-20 db lavere enn det du vil oppleve ved praktisk bruk. F.eks vil en silenx 11dbA-vifte normalt ligge rundt 30db. Silentpcreview.com er en bra side når du skal sjekke ut stillegående komponenter som ting1 sa. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 Hvilken Seagate harddisk er det du har, og hvordan er lyden. Er det knatring ved skriving/lesing, eller idlelyden som plager? Hvis det er en gammel Seagate disk (før 7200.7 ?) , så kan det hende den støtter AAM (Automatic Acoustic Management). Hvis du vil kjøpe en Samsung SpinPoint P80, be om å få en med NIDEC motor. JVC motor er ikke like bra. Eventuelt kan du satse på en 5400 rpm disk, eller en laptop disk. Hva med å klokke ned prosessoren? 5913944[/snapback] Seagate Harddisken er vel rundt 6 år gammel, en 20gb så den må egentlig byttes ut alikevel pga størrelsen. Det er forsåvidt idlelyden som plager og ikke når den skriver/leser. Speedfan er til windows, hvis du skal bruke linux er det lmsensors og noe greier som styrer viftene. Den kjøleren du har ser ut som den kan regulere vifte hastigheten. Dog er det en 70 millimeters vifte slik at den ikke har så stort stille potensiale. Jeg har aldri vært borti den, så jeg kan ikke si noe for sikkert. Jeg tipper at den blir den mest bråkete komponenten når du får bytta ut psu og hd, hvis ikke du har noen andre vifter inne i der. Her er forøvrig siden for å finne ut om hva som er stille. http://www.silentpcreview.com/index.php 5913975[/snapback] Tror jeg satser på å regulere den. Det jeg sitter igjen med nå er: Samsung harddisken Zalmans regulator Seasonic s12 330. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Har Samsung 20 gb her og i en maskin, den er sinnsykt treg hvertfall og bråker en del den også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå