Gå til innhold

Problemer med MSI KT3 og AMD XP1900+

efjeldse

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI KT3 ULTRA kort, og en AMD xp 1900+ prosessor...

Når jeg installerte prossesoren kjørte den bare på 1200mHz, så jeg stilte den opp en del...

plutselig, etter jeg hr stilt opp enda et hakk, nektet maskinen å starte...

Har tatt ut hovedkortet og batteriet, og prøvs å nullstille biosen mange ganger, men det går fortsatt ikke....

Viftene starter, men hovedkortet påstår at cpu'en er ødelagt eller ikke ordentlig innsatt, men cpu'en fungerer fint i en annen maskin!

Noen som vet hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist uke drev jeg med en maskin med samme specs. - og som du sier, viste den 1200 på en xp1900+ - men kortet ( uten oppdatert Bios ) viste ingen feil da jeg klokket til korrekt cpu-spec.

Tatt ut batteriet...hvor lenge da ? - ta heller Clear CMOS-jumper, og sett Bios default.

...stilt opp enda et hakk ? - da kan det jo være du har brent noe uten at det lukter svidd.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-29 13:56, skrev efjeldse:

og jeg kjørte den på langt under 266 når det klikka, kanksje 100mhz under........

satte du fsb'en til ca 100mhz under 266??? dvs ca 166mhz??? du vet at minnet kjører DDR (DUAL data rate)??

har akkurat samme hk'et og cpu of har ukke hatt noen slike problemer, men fsp'en har jeg bare kommet opp i 148 med luftkjøling (ustabilt), kjører på 146 nå...:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-29 13:56, skrev efjeldse:

og jeg kjørte den på langt under 266 når det klikka, kanksje 100mhz under........

Husker ikke nå hvordan jeg beregna klokke-cycler, men tror jeg kjørte bussen på 139 og x 13,5, så hvis du har kjørt den på 166 er det laaangt over.

Rett meg hvis jeg er på viddene, for harddisken funker ikke så bra idag ( på fest igår :smile: )

Lenke til kommentar

Når CPU'en kjører på 1200 MHz er dette fordi den har FSB stilt til 100MHz, multipler'en er fastgitt av CPU og i ditt tilfelle er den 12X

lite regnestykke:

12 x 100 = 1200MHz

Du må sette den til 133MHz for at den skal kjøre på det den skal ha!

12 x 133 = 1600MHz

Om du setter den høgere en det kan det tenkes at ting har blitt overopphetet e.l. og kolapset, som f.eks. ram'en, som normalt tåler svært lite!

Feilsatt FSB er normalt den største feilen på de fleste nyinstallerte systemer! Og de fleste som skal "fikse" dette gjør det feil! Du får sende tilbake driten dit du kjøpte den! Du får vanligvis ny på garantien!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...