Gå til innhold

Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når man sier at man har peiling på data så må man se på i forhold til noe.

Noen kan si at man har peiling på data i forhold til bestemor på 90 som sansynligvis ikke har peiling på data i det heile tatt.

Man kan også si man har litt peiling på data i forhold til en som har drevet på med det i 40 år og som er utdannet innen data.

Altså, om man har peiling eller ikke må man hele tiden se i forhold til noe.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel egentlig definere det som å ha kompetanse nok til å kunne bygge sammen en datamaskin fra bunnen av, justere diverse jumper-innstillinger og få alt til å fungere etter installasjon av operativsystem og alle drivere. Noen år med erfaring er heller ikke å forakte med tanke på feilsøking osv.

Det spørs jo hva du mener da. Noen har peiling på hardware-biten og andre har peiling på software-biten. Noen har peiling på begge deler.

Men jeg tør påstå at de som ikke kan hardware-biten mangler noe som trossalt er størsteparten av det fysiske grunnlaget for å ha peiling på data etter mitt syn.

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-09-29 13:14 ]

Lenke til kommentar

Vel, for å være pirkete så behøver ikke "data" ha noen sammenheng med pc/hardware i det hele tatt. Data kan være et annet ord for innformasjon o.l :smile:

Men for å komme tilbake til topic, så er "å ha peiling på data" veldig omfattende og lite spesifikk uttrykk. Man kan f.eks si man har peiling på fotball, men man kan samtidig ikke ha peiling på VIF's lagoppstilling.

Det kommer vel litt ann på "øret som hører". Sier du at du har peiling på data til Bill Gates så bør du virkelig ha peiling :grin: Sier du derimot det samme til lillebroren på fem så trenger du ikke ha all verdens kunnskap om emnet... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-29 13:39, skrev Sveinl:

Quote:

Den 2002-09-29 13:21, skrev Dotten:

Man kan f.eks si man har peiling på fotball, men man kan samtidig ikke ha peiling på VIF's lagoppstilling.

Det der er den morsomste sammenligningen jeg har hørt på lang tid
:grin:

Er det treneren du sikter til?
:lol:

Sveinl.

Kanskje det :wink:

Men som Brann suporter så bør jeg nok ikke stikke hodet for langt frem :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...