Gå til innhold

Vanvittig varm Asus M6Va

Anbefalte innlegg

Halloen

Tenkte jeg skulle spille litt Farcry nå.

La opp speedfan på eksten skjerm slik at jeg kunne følge litt med temperaturer.

Til min store forskrekkelse ser jag at CPU tempen kommer opp i 86 grader og GPU på 96 ! Dette etter bare sekunder med spilling! Viftene spant opp og gikk på 100% og allikevel økte temperaturen.

CPU går på 2GHz, og GPU går på defaul 350/300MHz.

Ble litt engstelig når jeg så disse temperaturene, var ikke de litt i overkant?

Det var samme resultat med 1024x768 og 1280x1024, medium detaljer.

Noen innspill / erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Asus Probe og har akkurat samme problemet. Iallefall nesten.

Når jeg bruker AC pluggen får jeg varmeproblemer i spill.. eller dvs proben sier ifra. Men bruker jeg batteriet, så ligger den på ca 80 i asus probe

Lenke til kommentar

Min M6Va har også vært oppe rundt 90 grader ved spilling. Jeg pleier å legge noe (CD-cover el.l) bak maskinen sånn at vifte-inntakene under får mer luft. Dette gjør at maskinen ikke blir så varm.

Men jeg har ikke opplevd at den blir så varm så fort som din, det tar gjerne 10-15 min minst. Dette kommer kanskje an på spillet?

Ifølge denne siden skal Pentium M tåle 100 grader, så det er opp mot grensen av max temperatur.

Lenke til kommentar
Min M6Va har også vært oppe rundt 90 grader ved spilling. Jeg pleier å legge noe (CD-cover el.l) bak maskinen sånn at vifte-inntakene under får mer luft. Dette gjør at maskinen ikke blir så varm.

Men jeg har ikke opplevd at den blir så varm så fort som din, det tar gjerne 10-15 min minst. Dette kommer kanskje an på spillet?

Ifølge denne siden skal Pentium M tåle 100 grader, så det er opp mot grensen av max temperatur.

5929640[/snapback]

Men det var likevel fryktelig varmt.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må gjøre noen modifikasjoner på den, fordi kjøleblokken og chipset/gpu har ikke engang kontakt, derfor de brukte en tykk klissete pad på den, jeg må pusse av de 3 bein som skruer fester , gjøre de tynnere, slik de kan muligens komme i kontakt.

Lenke til kommentar

Hm.. tror jeg kontakter forhander og spør hva de anbefaler.

Vil ikke bryte garanti ved å legge på Artic Silver...

Er det slik at ASUS servicen er treg? Sendes langt vekk??

Endret av eberland
Lenke til kommentar

Sjekk med Notebook Hardware Control (Het tidligere Centrino Hardware Control).

Det er et omfattende program for å kontrollere/overvåke temperatur og lignende. Så lenge man har en Pentium M bør NHC bruke riktige sensorer for å sjekke temperatur.

Når det gjelder folk som sier at maskinen blir varmere/mer støyende med AC koblet til, så skyldes dette ATI´s PowerPlay. PowerPlay er default aktivert til å klokke ned skjermkortet til et minimum når maskinen har lite batteri, klokke det middels opp under god batterikapasitet, og klokke det fullt opp når tilkoblet AC-adapter. På full guffe vil maskinen naturlig nok enten bli mye varmere, eller vifta setter jeg merkbart opp.

Selv har jeg ATI-skjermkort i min laptop, og har satt skjermkortet på minimum på alle tre nivåer i PowerPlay. Når jeg skal spille, går jeg inn på PowerPlay-menyen og setter på full guffe.

Lenke til kommentar

Har prøvd å legge inn en tynnere lag artic silver, tempen er likevel 70-85 grader varm, kjølemetode er...1 heatpipe, men andre modeller bruker 2 stk, den har en liten kjøleribbe av kobber, faktisk kun 1.5cm x 5cm x1.5 cm dimensioner og hver ribbe er ca 1mm mellomrom. Dårlig kjøling tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...