harrir Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Nå har jeg siden min på norsk, men vil ha den på engelsk og. hvordan kan jeg gjøre det? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Bytte ut <p>Hei, jeg heter harrir</p> ...med <p>Hi! My name is Harrir.</p> Var det dette du var på jakt etter? Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Hvis du skriver på engelsk, så finns det et "script" som kan oversette til andre forskjellige språk. Hvis jeg ikke tar feil så har altavista en liknende tjeneste. Men da har de også oversatti ord for ord. Lenke til kommentar
rønning Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 går jo an å sjekke med php hvilket språk nettleseren er stilt inn på da... husker ikke koden akkurat nå.. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Du kan vel bare skrive hele hjemmesiden din på engelsk og på norsk. Legg engelskversjonen i en egen mappe og lag en "English" link som fører til til den mappen? Pass på å skrive rett url adresser til bilder o.l. om du bruker denne metoden. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Hvis du bruker php-include bør det være en smal sak. Du lager to include mapper; en med norske sider og en med engelske. Så bruker du et includescript med støtte for to mapper og får adresser omtrent omtrent som dette ?page=about&lang=eng Lenke til kommentar
harrir Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Hvis du bruker php-include bør det være en smal sak. Du lager to include mapper; en med norske sider og en med engelske. Så bruker du et includescript med støtte for to mapper og får adresser omtrent omtrent som dette ?page=about&lang=eng 5901650[/snapback] Den idéen hørtes bra ut. Trenger nok noe hjelp til å skrive om det scriptet. /*** KONFIGURASJON ***/ $default = "hovedside"; // fila som skal inkluderes hvis variabelen er tom. $directory = "inc"; // mappa filene dine ligger i. $extension = "php"; // filendingen på filene dine. /*** SCRIPTET STARTER HER ***************************************************/ /*** (ikke gjør endringer med mindre du vet hva du gjør! =) *****************/ $page = $_GET['page']; // for å hindre at det inkluderes fra uønskede plasser (stopper hackerne) if (preg_match('/(http:\/\/|^\/|\.+?\/)/', $page)) echo "I'll h4x yuo!!1"; elseif (!empty($page)) // sjekke at variabelen ikke er tom. { if (file_exists("..//public_html/$directory/$page.$extension")) // sjekke om fila eksisterer. include("..//public_html/$directory/$page.$extension"); // inkluder fila. else // hvis ikke, echo "<h1>Error 404</h1>\n<p>Finner ikke siden!</p>\n"; // skriv en feilmelding. } else // eller, include("..//public_html/$directory/$default.$extension"); // inkluder fila som definert som $default. ?> går jo an å sjekke med php hvilket språk nettleseren er stilt inn på da...husker ikke koden akkurat nå.. Kunne ikke ha prøvd å grave opp det scriptet fra en eller annen plass eller? Lenke til kommentar
rønning Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 echo substr($_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'], 0,2); da får du opp "en" hvis siden er browseren er innstilt på englesk, og "no" hvis den er norsk... Lenke til kommentar
Even. Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Og da blir php-scriptet noe sånt? Litt nybegynner i php, så noen må nok "renskrive" det <?php $lang = echo substr($_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'], 0,2); if ($lang == "no") { include "index_no.php"; } elseif ($lang == "eng" { include "index_eng.php"; } else { echo "Du må velge et språk"; } ?> Edit: Glemte en = Endret 15. april 2006 av EvoZ Lenke til kommentar
rønning Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) else-setningen må heller skrives slik: else { echo "My webpage is not written in your language, you will be redirected to the English page"; } grunnen til det er at language alltid er satt (i nettleseren), men det kan være mange andre språk enn norsk og engelsk så koden blir vel sånn: <?php $lang = substr($_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'], 0,2); if ($lang =="no") { include "index_no.php"; } elseif ($lang =="en") { include "index_en.php"; } else { echo "My webpage is not written in your language, you will be redirected to the English page"; } ?> edit: leif Endret 15. april 2006 av rønning Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Bare husk at nettlesere kan være stilt inn på norsk bokmål "no-nb"/"nb" og nynorsk "no-nn"/"nn" - istedenfor bare den generelle "no". Lenke til kommentar
harrir Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 (endret) else-setningen må heller skrives slik: else { echo "My webpage is not written in your language, you will be redirected to the English page"; } grunnen til det er at language alltid er satt (i nettleseren), men det kan være mange andre språk enn norsk og engelsk så koden blir vel sånn: <?php $lang = substr($_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'], 0,2); if ($lang =="no") { include "index_no.php"; } elseif ($lang =="en") { include "index_en.php"; } else { echo "My webpage is not written in your language, you will be redirected to the English page"; } ?> edit: leif 5923674[/snapback] Okai. Men hva skjer med denne da? ?page=about&lang=eng Det scriptet velger forskjellige index filer. Går det ann å ha den samme index fila men includere andre sider hvis det velges engelsk? Altså definere en annen include mappe eller noe? Edit: skjønner du hva jeg mener? Endret 16. april 2006 av harrir Lenke til kommentar
rønning Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Bare drit i ?page=about&lang=eng, dette gjør ting mye enklere.. Loomy: derfor substr()...det er abre de to første bokstavene som blir tatt med, enten "en" eller "no". harrir: du kan skrive denne koden over includescriptet ditt: <?php $lang = substr($_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'], 0,2); if ($lang =="no" || $lang =="nn" || $lang =="nb") { $docdir="norsk"; } else { $docdir="engelsk"; } ?> så kan du ha dette i include-scriptet: include ($docdir"/"$side".php"); Endret 16. april 2006 av rønning Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Loomy: derfor substr()...det er abre de to første bokstavene som blir tatt med, enten "en" eller "no".Det er jeg klar over, men da må du sjekke om det også er "nb" og "nn" (nb er for øvrig førstevalget i Firefoxen min). Lenke til kommentar
Even. Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Fixed m/ nn og nb <?php $lang = substr($_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'], 0,2); if ($lang =="no") { $docdir="norsk"; } elseif ($lang == "nb") { $dovdir="norsk"; } elseif ($lang == "nn") { $dovdir="norsk"; } elseif ($lang =="en") { $docdir="engelsk"; } else { $docdir="engelsk"; } ?> så kan du ha dette i include-scriptet: include ($docdir"/"$side".php"); Lenke til kommentar
rønning Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 den siste koden der gjør ingen forskjell, $lang returnerer bare de 2 første bokstavene, som uansett nokmål eller nynorsk er "no"...og så lenge han ikke skal ha en side for bokmål og en side for nynorsk har det jo ingen ting å si da.. gjorde forresten om koden jeg skrev i forrige post, trenger ikke å ha med mer enn nødvendig... Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Neineinei, rønning. Bokmål er enten "no-nb" eller bare "nb" (sistnevnte i mitt tilfelle). Samme med nynorsk. Lenke til kommentar
rønning Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) oj sorry for feilinformering...rettet nok en gang på koden lengre oppe Endret 16. april 2006 av rønning Lenke til kommentar
harrir Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Takker så mye. Ser nå at det passer meg best å bruke den versjonen med to indexer. Typisk nok. Får nok bruk får det andre scriptet en dag. Men nå vet jeg jaffal hvordan det kan gjøres og har lært en del nye ting med php Hvis jeg plutselig finner ut av jeg ikke fatta eller ikke fikk til noe så skriker jeg ut Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 I tillegg til den løysinga bør ein legge inn muligheita for å kunne endre språk (lagre dette i ei cookie). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå