Gå til innhold

Hva er raskest av SATA og PATA?

Anbefalte innlegg

Mitt poeng er at sata er å foretrekke fremfor pata grunnet de potensielt høyere burstene ved lesing fra cache på disken.

Hvis du har noen tester av lesing av cachet data på disken hadde jeg vært interessert i å se de :)

5928290[/snapback]

Det kan ordnes :) Jeg kjører hjem til Stavanger om noen timer, så om det blir i kveld kan jeg ikke garantere, men i morgen burde det gå bra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min erfaring er at S-Ata er raskere enn p-ata

5923832[/snapback]

S-ata er nok raskest.

5928091[/snapback]

Hvorfor? Har dere noe som backer opp påstandene deres?

Ørjan...

5928177[/snapback]

Hvorfor? Vet du hva teoretisk overføringshastighet er på PATA kontra SATA?

Slutt å kveruler!!

5928191[/snapback]

Fordi at ønsker man å bli tatt seriøst, kommer man ikke med ubegrunnede påstander. Uansett hvor innlysende det måtte være for den som påstår noe.

Blir det samme som at jeg sier til deg at du bryter retningslinjene for forumet(noe du faktisk gjør). Uten å fortelle deg hvorfor. Ikke mye hjelp i det.

Trådstarter.

Uansett, hvis det ikke koster deg noe særlig mer, er sata disken å foretrekke. Argumentene for er nevnt tidligere.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Personlig så velger jeg SATA.

Teoretisk er SATA raskere, men praksis så er det dermed like raske ca.

Men grunnen til at jeg går for SATA er:

- Tynnere kabel = bedre luftflyt

- Jeg mener at PATA disker er på vei ut og at det fases mer og mer over til SATA (ergo om du kjøper PATA nå så er det mindre sjanse for at det brukes på neste hovedkort man skaffer seg)

- Fremtidige disker vil nok bli raskere i overføring og dette vil slå mer ut på SATA, derfor se punkt 2.

Selv så kan man selvfølgelig velge PATA kabler som er runde da og tar mye mindre plass, så teknisk sett per dags dato så er det ganske hipp som happ. Men jeg synes det er viktig å tenke fremover også. :)

Lenke til kommentar

Det er minus med SATA og,da spesielt tilkoblingene/kablene.

Det er ikke alle tilkoblinger på HK/disk som er like bra(sitter dårlig) og det skal ikke mye til for å knekke tilkoblingen på hk/disk.

Mitt Abit NF7-S hk har elendige SATA kontakter (sitter veldig løst)men et Promise SATA 300 pci kort jeg har,der sitter kablene veldig bra..

Lenke til kommentar

Men hvor mange floppykontrollere har man nå da? Som regel 1.

Hvor mange IDE kontrollere er det på de fleste HK? 2, ergo 4 IDE enheter.

Hovedgrunnen til at man har 2 stk IDE kontrollere nå og ikke bare 1 er at de fleste CD og DVD drev (og lignende) fortsatt kjører på IDE standarden, få bort barnesykdommene på optiske drev med SATA tilkobling så fases nok IDE mer og mer ut.

ASUS A8N Sli har 8 SATA porter, 4 på NF4 chippen og 4 andre på en annen controller.

Det vil jo kunne fåes tak i PCI eller PCI-e kort som utvider antall porter for de som har behov for det.

Men ikke glem hva ting koster da. Om det blir solgt 99% SATA harddisker i forhold til PATA variantene så vil nok PATA variantene bli endel dyrere. Rett og slett grunnet produksjonskvanitet.

Lenke til kommentar
Se på floppy, har den blitt faset ut over årenes løp? Nei.

Kommer P-ATA til å bli tatt vekk fra hovedkortene ganske snart? Nei.

5928320[/snapback]

Floppy har ingen direkte erstatter, se på feks AGP, som har en direkte erstatter, det fases ut relativt kjapt, nyeste chipsettet til Intel skal vel ikke ha noen p-ata tilkoblinger. (selv om det foreløpig sikkert blir ordnet av en 3dje-parts-sak på disse hovedkortene).

AtW

Lenke til kommentar
Floppy har ingen direkte erstatter, se på feks AGP, som har en direkte erstatter, det fases ut relativt kjapt, nyeste chipsettet til Intel skal vel ikke ha noen p-ata tilkoblinger. (selv om det foreløpig sikkert blir ordnet av en 3dje-parts-sak på disse hovedkortene).

5928346[/snapback]

Hvis jeg ikke husker helt feil var LS-120 tiltenkt rollen som arvtager fra diskettene, men vi kan vel ikke akkurat si at den tok markedet med storm :)

Ellers synes jeg bare det er bra at SATA tar over, kontaktene er greiere og det blir mindre kabelkaos i PCene.

Lenke til kommentar

P-ATA og SATA kan kun sammenliknes dersom man kjører P-ATA disk alene .

Ikke master slave , da dette dreper hastighet (totalt sett) da IDE controlleren

kun jobber mede en av enhetene ad gangen i ett master/slave konfig.

Mange som glemmer dette .

Det er ikke raskt å kopiere 100MB fra en master til en slave disk på samme kanal , sammenliknet med å kopiere 100MB fra SATA1 til SATA2 disk med chipset integrest SATA.

Dessuten er PCI bussen begrenset til 128MB/s totalt i praksis (133MB/s teoretisk).

Og mange PCI enheter vil slåss om båndbredde .

Stort sett alle nyere hovedkort har noen SATA porter integrert i chipsettet slik at data transporteres utenom pci bussen .

Isolert sett er en P-ATA disk ikke særlig tregere enn en SATA disk , men man må

ta designet og oppsettet med i betraktningen .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...