Gå til innhold

Retur nektet. 2 år gammel dvd-brenner.


Anbefalte innlegg

Netshop suger på retur, om dem får muligheten gir dem ikke retur/reklamasjon til noen.  Om jeg kjenner netshop rett kommer dem aldri til å godta noen form for 5 års reklamasjonrett.. Du må nok ta saken videre, Netshop håper bare på at færrest mulig kjenner regelverket og om dem gjør det ikke gidder å ta saken videre.

5904828[/snapback]

 

Sier du det?

Jeg har helt motsatt erfaring både med garanti og reklamasjoner hos dem.

Det har aldrig vært noe tull,tvert om de har rydda opp tvert .

5907427[/snapback]

 

Fint for deg, men det er ikke sånn for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husk at varen for 2 år og 3 mnd siden kostet 1995,-

 

selv om jeg selv hadde måtte betale porto for varen, hadde det vært lønnsomt da jeg enten hadde fått nytt produkt eller ett som virket.

 

men forstår jeg det slik at jeg kan kreve returblankett (ala 2R) eller godtgjørelse for frakt til butikk ved reklamasjon?

Lenke til kommentar

Spartan: Med den innstillingen du har er det ikke noe stor overraskelse at du sliter med retur hos nettbutikker. Netshop har vært perfekte mot meg også, men så driter jeg totalt i å lage problemer for småting som en dvdbrenner. På sånt sender jeg bare en mail og sier at produktet fungerer ikke, slik at de får vite det. Men kjøper heller noe nytt så lenge det er såpass billige saker.

 

Til trådstarter.

 

Bruk hue først og drit i lover og regler. Greit det er surt når ting går istykker og koster mye når en kjøpte det. Men ikke glem at datadeler og spesielt ting som beveger seg er slitedeler. Og regninga er det KUN deg som kunde som sitter igjen med. Gleder meg til HDD saken kommer tilbake med svar, da skal en ikke se bort ifra enorm prisøkning på HDD i framtiden. (Den saken om at forbrukere har rett til å få dataene som lå på disken tilbake uansett pris det tar å få til dette)

 

Hvis du på død og liv skal krangle på noe som er 2 år gammelt og har sett sine beste dager så ville jeg i det minste lest alt av lover og regler først. Kan garantere deg at du finner en hel masse begrensninger osv liggende i lovene. Her på forumet virker det som det er mange som sier ting om rettigheter ikke har lest dette selv (i den røde boka) med bare sier ting de har finni på forumet.

 

Etter at du har sløset bort mange timer på det :) ville jeg egentlig bare sendt en mail rett til plextor og spurt pent. Er nok til slutt de som avgjør uansett.

 

Men husk, en positiv tone må du ha uansett. Ingen som gidder å prøve å hjelpe folk som starter ut negativt.

Endret av magnus
Lenke til kommentar
Til trådstarter.

 

Bruk hue først og drit i lover og regler. Greit det er surt når ting går istykker og koster mye når en kjøpte det. Men ikke glem at datadeler og spesielt ting som beveger seg er slitedeler.

Hvis det er en slitedel, så må man jo kunne forvente at det er enkelt å skifte, uten at garantien brytes. Det er ikke tilfellet her. En cd brenner selges som en enhet, dermed er den forventet å vare som en enhet. Man kan ikke sammenligne det med en telefon, der batteriet er veldig lett å skifte.

 

Hvis du på død og liv skal krangle på noe som er 2 år gammelt og har sett sine beste dager så ville jeg i det minste lest alt av lover og regler først. Kan garantere deg at du finner en hel masse begrensninger osv liggende i lovene.

 

Kom bare med eksempler siden du er så skråsikker på alle begrensningene.

Lenke til kommentar

Hele grei med garanti og reklamasjon er jo den at så lenge det er garanti på produkter dekker produsenten kostnaden ved reklamasjon. Når garantien har gått ut er den importør/Neshop som må ta regninga.

 

Dermed prøver Netshop å henvise til garanti da de vet at mange ikke skjønner forskjell. Sjofelt triks spør du meg :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hele grei med garanti og reklamasjon er jo den at så lenge det er garanti på produkter dekker produsenten kostnaden ved reklamasjon. Når garantien har gått ut er den importør/Neshop som må ta regninga.

 

Dermed prøver Netshop å henvise til garanti da de vet at mange ikke skjønner forskjell. Sjofelt triks spør du meg :thumbdown:

5919573[/snapback]

 

Helt enig. Det er jo på en måte forståelig at Netshop gjør som dem gjør, men reklamasjonsretten vi har i Norge er designet for å beskytte forbrukere og miljøet på en best mulig måte. Og da bør butikkene ta dette til følge, uten å forsøke å lure noen.

 

Selv om det i dette tilfellet ikke er snakk om en spesielt dyr gjenstand, så er det hevet over enhver tvil at en DVD-brenner skal vare i over 2 år ved normal bruk. Hvis ikke er etter min mening allverden gal. Det SKAL være unødvendig å bytte ut alt man kjøper hvert andre år.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller bare sent en mail direkte til plextor, de er kjent for god service, så sjansjene er nok store for at du får tilbake ett nytt produkt.

 

det er nok mulig at du må betale frakt selv for å gjøre det enklest mulig, men det er vel greit å yte litt selv også for å få igjen ett nytt produkt, det dreier seg vel om ca en 100 lapp uansett.

 

jeg er enig med trådstarter om at når det ble betalt nærmere 2 lapper for brenneren i sin tid, er det ekstra surt at den tar kvelden allerede etter ett par år, så jeg ville nok tatt kontakt og fått tilsendt en ny brenner.

Lenke til kommentar
Men husk, en positiv tone må du ha uansett. Ingen som gidder å prøve å hjelpe folk som starter ut negativt.

5918101[/snapback]

 

Enig der, med en viss moderasjon. Lovene skal man jo følge uansett hvor vanskelig kundene er, men man får absolutt ikke lyst til å gjøre unntak for de som starter med en sur mine og forventer at alt skal bli fikset på 2 minutter.

 

 

Trådstarter her har vel god grunn til å reklamere på DVD-brenneren til Netshop, og kreve å få en tilsvarende vare, så lenge den ikke er brukt uforsvarlig, eller uforsvarlig mye. Ferdig med den saken. Jeg hadde personlig aldri giddet, men for de med masse prinsipper skulle ikke dette være en vanskelig sak å presse igjennom.

Hvis butikken viser seg å være vanskelig mtp. retur og reklamasjon har man jo alltids en beskyttende forbrukerrådstommel opp i baken.

Lenke til kommentar
Produsenten har ikke noe med reklamasjonsretten å gjøre. Reklamasjonskrav må fremmes mot dem du kjøpte varen av - netshop.

5928993[/snapback]

 

feil. Du kan ta springende regress mot produsent.

5931805[/snapback]

Reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven må gjøres mot forhandleren det er kjøpt av. Forhandlerens kjøp fra produsent er kun regulert av avtale og kjøpslov.

Lenke til kommentar
Produsenten har ikke noe med reklamasjonsretten å gjøre. Reklamasjonskrav må fremmes mot dem du kjøpte varen av - netshop.

5928993[/snapback]

 

feil. Du kan ta springende regress mot produsent.

5931805[/snapback]

Reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven må gjøres mot forhandleren det er kjøpt av. Forhandlerens kjøp fra produsent er kun regulert av avtale og kjøpslov.

5931957[/snapback]

 

spar meg.

§35 fkjl.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Forbruker kan ta springende regress mot produsent, og eventuelle vilkår dem i mellom er ikke gjeldende for forbruker. Dette er også regulert i kjøpsloven, men der henviser en også til forbrukerkjøpsloven dersom det er mulighet. dette jf. kjl. §84

Lenke til kommentar
Greit, jeg gir meg, til en viss grad, men sjansene er store for at produsent vil be deg kjøre kravet direkte mot forhandleren. Produsenten har ofte ikke et tilsvarende støtteprogram mot forbrukere som det forhandleren har.

 

Men greit, du har jo forsåvidt rett... :blush:

5932055[/snapback]

 

Dette er spesielt relevant dersom forhandleren har gått konkurs.. Har selv opplevd en slik sak, og jeg fikk ny vare med en gang fra produsent (via importør riktignok, men det var produsent som betalte varen).

Lenke til kommentar

Ta direkte kontakt med plextor, det gjorde jeg.

Det de trenger er at du enten kjører et program mot dvdbrenneren, eller tar bilder av den.

 

Jeg fikk ny i posten på 3 dager, fra nederland.

Du får sikkert beskjed om å beholde den i 6 uker itilfelle de skal ta en "stikkprøve".

 

|edit| Tråden min om retur på plextor kjøpt hos mpx.no

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=530389&hl=

Endret av Allfather
Lenke til kommentar
Men her har jo garantien til produsenten gått ut. Produsenten gir vel F i Norsk lovgivning..... ?

5937185[/snapback]

Produsent må følge norsk lovgivning for å få lov til å la sine varer selges av norske selgere.

 

Å få dette igjennom i praksis dersom nærmeste avdeling til produsent ligger borti taiwan er litt værre derimot :). Men svært mange produsenter er representert i norge gjennom norske kontorer.

Lenke til kommentar
Men her har jo garantien til produsenten gått ut. Produsenten gir vel F i Norsk lovgivning..... ?

5937185[/snapback]

Produsent må følge norsk lovgivning for å få lov til å la sine varer selges av norske selgere.

Å få dette igjennom i praksis dersom nærmeste avdeling til produsent ligger borti taiwan er litt værre derimot :). Men svært mange produsenter er representert i norge gjennom norske kontorer.

5941562[/snapback]

Eventuelt blir det importør/produsentens representant som må håndtere kravet, så lenge det er slik at man kan henvende seg til ledd "bak" forhandler. Forbrukerne er ganske godt sikret, sånn sett.

Lenke til kommentar
Nå er ikke reklamasjon det samme som garanti...

Ved reklamasjon må du påvise at det har vært en produksjonsfeil,er det slitasjefeil så får du ikke noe igjen på reklamasjon.

Har du lest noe av dette noe sted, eller er det bare noe du antar?

For det første, ved reklamasjon må selger sannsynliggjøre at feilen skyldes kjøper, kjøper må ikke bevise noenting som helst.

For det andre, forbrukerkjøpsloven skiller ikke på noen måte mellom slitasjefeil og annen feil. Hvis en slitasjedel ikke har den holdbarhet som en har grunn til å forvente så er det en mangel, og dekkes av reklamasjonsretten. Sjekk paragraf 15 i Forbrukerkjøpsloven så ser du det.

Siden man har grunn til å forvente at selv slitasjedeler på en DVD-brenner holder i vesentlig mer enn 2 år ved normal bruk, så dekkes dette av reklamasjonsretten, så sant ikke selger kan sannsynliggjøre at feilen skyldes forbrukeren.

 

Så den eneste måten slitasjedeler skiller seg fra andre deler på, er at man generelt kan forvente kortere holdbarhet på slitasjedeler enn andre deler. Men de dekkes av reklamaskonsretten på samme måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...