Zolrath Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Jeg har tidligere postet noe liknende under skjer og skjermkort emnet, men lurer på om det er hovedkortet det er noe feil med. Denne posten kan bli litt lang, da jeg vil prøve å forklare alt så detaljert som mulig (bear with me, og takk hvis du gidder å lese :smile:) Saken er som følger: Jeg kjøpte nylig et Abit BD7II Raid HK, P4 1.8, 512 RAM, Gainward GeForce 4 Ti4200, samt Western Digital 80 GB HD. Så viste det seg at alt fungerte greit (såvidt jeg vet), bortsett fra at system temperaturen suste opp i over 75 grader under stress. Jeg ringte da Komplett, og de var enige med meg i at her var det noe feil. Det jeg da gjorde, var at jeg tok ut det nye kortet, og satte inn min gamle Athlon 900 istedet. Jeg brukte fortsatt GF 4 kortet da. (Koblet også ut den nye HD'en med "P4 Win 2K", sånn at jeg senere bare skulle kunne plugge den inn igjen når jeg fikk det nye kortet). På Athlon'en fungerte alt helt smertefritt, og jeg kunne spille UT2003 demoen uten problemer (det bruker jo som kjent DX . I hvertfall, i går kom den ulykksalige dag da jeg fikk det nye hovedkortet tilbake. Joda, plugga i og styrte, og ting så ved første øyekast ut til å fungere (temperaturen på systemet var faktisk like ille - Komplett må dø! :sad:). Men neida, alt som har med DX 8 å gjøre, fungerer ikke i det hele tatt. Spillene nekter å starte, og DX Dialogue sier klarer bare å kjøre Direct 3D testene som er DX 7 baserte. Når det skal teste DX8 3D'en, får jeg følgende feilmelding: Direct3D test results: Failure at step 5 (GetDeviceCaps): HRESULT = 0x8876086a (3D not available) Nå skal det da legges til at jeg har prøvd det aller meste av avinstallering/installering av skjermkortdrivere og DirectX. Har prøvd med DXBuster, som jeg fikk tips av på skjerm/skjermkort posten min. Til ingen nytte. Men nå har jeg sett at når det står "Updating DMI Pool Data........", så står bare maskinen og henger i 8-9 sekunder. Jeg mener å huske at det skal stå et par sekunder, så skal det komme opp "Done" bak alle prikkene. Dette skjer ikke, maskinen henger i 8-10 sekunder, så startes windows. Jeg vet at dette ble en drøyt lang post, men kanskje finnes det noen litt mer skarpøyde der ute som har oppdaget feilen, og vet hva jeg bør gjøre. Er det hovedkortet det er noe feil med? Da er det i hvertfall siste gang jeg handler hos Komplett - det er greit at man kan få en vare med feil på, men når returevaren har tilsynelatende MER feil - da er det noe galt. Takk for at du tok deg tid til å lese dette, og ha en god dag :smile: Lenke til kommentar
Chief Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Er litt usikker her, men det kan være mye som gjør dette! At CPU blir så varm er helt ulogisk! P4 skal jo tross alt ha innebygget beskyttelse mot det!! Så det kan være en "offsett" i BIOS, som gjør at BIOS leser av gradene feil! Men hvorfor du ikke kan kjøre DirectX aplikasjoner er litt verre! Du kan jo forsøke å re-installere Windows, så intallere DirectX 8.1, så installere Detornator 40.71. Da skal i teorien alt være i sin sjønneste orden. Selvsagt så er instillingene i BIOS veldig viktig! Der kan man fort rote det skikkelig til. Har du god peiling så ville jeg har lastet inn default settings i BIOS og så arbeidt meg gjennom punkt for punkt! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Hmm... er ikke sikkert det er noe feil med hovedkortet. Høy temperatur (på CPU?) kan være ett resultat av dårlig kjøler. At du får problemer med hovedkortet kan være at det ikke er kompatibelt med grafikk-kortet eller en annen komponent. Er mye som ikke virker så bra sammen som ikke er dokumentert noe sted slik at ingen kan "advare" deg mot det. Uansett... når om du får to defekte hovedkort av Komplett så er det Komplett sin feil? Har det slått deg at Komplett faktisk ikke lager hovedkortene de selger selv? De kjøper komponenter fra andre produsenter og er det feil på to hovedkort så er det produsenten som er dårlig, evt. har du vært uheldig å fått to dårlige hovedkort. Så å skylde på Komplett synes jeg er direkte latterlig :smile: Lenke til kommentar
Zolrath Skrevet 29. september 2002 Forfatter Del Skrevet 29. september 2002 Bare for å klargjøre litt: Det er ikke CPU'en som blir varm, det er Northbridge saken (den lille chip'en atmed CPU'en som har en egen liten kjøleribbe). Lenke til kommentar
hazer Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Øhy, Abit hovedkort ? Altstå, kjøp Asus... :smile: Nei seriøst, en reinstallasjon av windows kan nok gjøre susen, ellers kan du jo kansje casemodde litt å få inn noen kjølere, da synker nok temperaturen skal du se .. eventuelt selg skiten på qxl.no og kjøp hovedkort for menn, Asus! MVH Hazer Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Nåh, Det var et bra svar. Abit er bra hovedkort bare så det er sakt. Men til karen med problemer, Prøv og formater legg inn os'et på nytt se om det hjelper. Om ikke det hjelper så for du klage å si at du vil ha et nytt kort. Har faktisk opplevd det samme at mitt første kort var deffekt, Bytt kort så var det og deffekt. Når det tredje kortet kom så var alt iorden. Forresten vilket brikke sett er det på hovedkort, Kan hjelpe å oppdatere dem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå