Gå til innhold

Dårlig sensorrens hos fotobutikk - trenger råd

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp et brukt 20 D hus hos Stavanger Foto. Huset var tilnærmet ubrukt i følge selger og slik så det også ut. Fikk 3 mnd garanti fra butikken.

Alt var fint og flott helt til jeg tok bilder av blå himmel med en liten blenderåpning (F22).

Da åpenbarte det seg mange sorte/grå prikker ganske mange plasser på bildet.

Kameraet ble renset i dag uten noen utlegg for meg. Når jeg kom hjem måtte jeg selvfølgelig sjekke om alt var borte av støv. Men nei, fremdeles var det enkelte prikker som var synlige på blenderåpning F22, faktisk kunne jeg ane små flekker allerede på F10.

Antar at en sensorrens utført av en fotobutikk skal fjerne ALT støv/smuss. ?? Eller må man akseptere litt smuss Enten har man ikke vært grundige eller så går det ikke an å fjerne alt (skade på sensor ??)

Så hva gjør jeg ? Krever ny rens, aksepterer situasjonen eller prøver å heve kjøpet og kjøper en ny 30D i stedet ??

Akkurat nå lengter jeg tilbake til Olympus E-300 som jeg nettopp solgte, men det går vel over når saken løser seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til en verden av støv. Selv har jeg tre korn, så jeg venter litt med rensen.

Å heve kjøpet er vel litt drastisk, men jeg synes butikken burde gjøre et nytt forsøk. Smil og vær grei, så ordner de det sikkert skikkelig neste gang.

Tror ikke jeg ville savnet en E300, men hadde det vært E1 så kunne det stillt seg annerledes.

Edit: Snakket med en erfaren digitalfotograf. Han hevdet at de beste q-tipsene (de som er blå) ikke skader sensoren. Noen andre som har prøvd dem med hell?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det der er ingenting, ikke bry deg om det med mindre du skal ta bilder av himmel på f/22 hele tiden.

Jeg bruker en skarp lykt og en helt ren q-tip for å forsiktig ta bort de som jeg kan se med det blotte øyet, resten lar jeg være.

Lenke til kommentar

\

Det der er ingenting, ikke bry deg om det med mindre du skal ta bilder av himmel på f/22 hele tiden.

He, he.. skal ikke bruke f22 mye nei, verken til himmel eller hav..

Jeg er kanskje litt pirkete, vet jo liten blenderåpning ikke kommer til å bli brukt mye.

Kan gjerne vente 10 år med å male huset, men når det gjelder pc og kamera skal ting helst fungere perfekt, just in case..

Kjøpte forresten en liten blåsebelg i samme slengen. Bruker dere den jevnlig for å forebygge, f.eks ved hvert objektivskifte ?

Lenke til kommentar

Nææ, ikke ofte jeg bruker blåsebelg nei. Det blåser bare støvet rundt omking syntes jeg. CCD renseutstyr koster for mye og butikkene regner med at folk betaler en haug for å holde sin dyrbare senor ren.

Selve sensoren er godt beskyttet av glass som tåler normalt pen behandling/rengjøring. Noe smuss går bort bare med børsten andre må fysisk plukkes bort, problemet med børsting er når rusket ikke følger med ut. Da tar det ikke lang tid før det er tilbake.

Jeg holder alltid kamerafronten nedover når jeg skifter linse, jeg har en følelse at det hjelper litt. Sensoren er som en gammel TV og vil suge til seg støv som en magnet når den er aktiv.

Lenke til kommentar

noen støvkorn tror jeg kanskje du må akseptere, men du kan jo hørre med Stv. Foto om de "bare" blåste, eller om de brukte væske og swab som engekri sier.

Tror uansitt ikke det vil ta lang tid før du får noen støvkorn på brikka igjen viss de rengjør den helt.

Selv bruker jeg Giottos Rocket Air Blower og er veldig fornøyd med den.

(http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=259157&is=REG&addedTroughType=search)

De få gangene jeg tar bilder på liten blender mot himmel etc. så cloner jeg bort de prikkene som er.

Er det for mange så bruker jeg sensorswab.

Kan legge til at sensorswaben brukes veldig sjelden.

Lenke til kommentar
Snensorrens? snakker du om at det blåste litt nedi der, eller at de dro ut den überdyre væsken og swabene sine?

Om de bare blåste ville jeg fårr en skikkelig rens av dem.

5900301[/snapback]

De blåste først, men det hjalp lite. Deretter brukte de sensorswab eller noe sånt

Lenke til kommentar

Når dokker bruker q-tips til rensing, er den tør eller fuktes den med sprit eller noe?.

Har altid brukt sprit eller blå isopropanol når jeg har rensett ymse elektronikk.

Er litt forsiktig med å tukle med det nye kameraet mitt, men nyserigheten tar vel over til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...