bowelripper Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Hei Har tenkt å sette opp et hjemmenettverk for deling av filer, osv. Jeg har brukt nettverksveiviseren, men pc-ene kommer ikke opp i nettverk. Har også delt aktuelle mapper. Alle maskinene kjører Windows XP. Her er et lite diagram over hvordan nettverket er koplet opp for øyeblikk: Noen som kan hjelpe meg til å få det til å fungere? BR Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 (endret) Hvorfor har du både switch og hub? Hub er mildt sagt gått ut på dato, og jeg har ennå tilgode å se switcher med mindre enn 4 porter og jeg ikke kan se behovet for hub'en. En annen ting er at "kabelmodemet" må ha innebygget router dersom det skal fungere, hvis ikke må du ha en router mellom kabelmodemet og resten av nettverket. Endret 10. april 2006 av Pengu Lenke til kommentar
Azton Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Sant som Pengu sier, at hvis du ikke har router i modemet ditt, så blir det vanskelig (men sikkert ikke umulig?) å få opp et hjemmenettverk med fungerende internett. Bytt ut huben din med en ruter med innebygget switch Lenke til kommentar
bowelripper Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Om modemet (Terayon TJ 720x) har innebygd router vet jeg ikke. Det og huben er vel egentlig Telenors eiendeler. Grunnen til at vi har både hub og switch, er at PC 2 og 3 er såpass langt unna modemet og PC 1. Vil unngå enda en lang kabel. Da er det altså ikke mulig å sette opp nettverk med nåværende hardware? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 (endret) Forskjellen på modem og router (eller modem med router, eller routermodem om du vil) er at dersom du kobler en PC direkte til et modem, må du ha en eller annen form for driver/programvare for modemet på PCen. Hvis det er en router trengs ingen ekstra driver/programvare, det er bare å plugge PCen i routeren så fungerer det. Jeg forutsetter at du har et fungerende nettverkskort i PCen (og at routeren er satt opp med DHCP-server). Kan du si noe om modellnavn på huben og switchen? En hub og en switch har i utgangspunktet samme funksjon, å videresende trafikk i nettverket. Forskjellen er at en hub sender all trafikk til alle porter, mens en switch er mer "intelligent" og kun sender pakken til den porten hvor PCen (eller en annen nettverksenhet) som pakken er adressert til er tilkoblet. Endret 10. april 2006 av Pengu Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 OnT: Ser at du skriver at du har kabelmodem og Telenor. Mener du ikke da Canal Digital? Litt etter hvilken type modem du har trenger du muligens ruter. Nye kabelmodem de sender ut lar deg koble opptil 4 datamaskiner rett til, og få offentlig IP på alle 4. (Noe som er en stor fordel over å bruke NAT.) Har du et gamelt modem må du nok ordne deg med en ruter. OffT: HUB gått ut på dato? Vil nå si at små huber funker vel så bra som en svitsj i små nettverk, om ikke bedere. Men i store nettverk er det selvsagt håpløst å bruke en hub i dag med prisene vi har på svitsjer. Lenke til kommentar
bowelripper Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Kan du si noe om modellnavn på huben og switchen? 5900675[/snapback] Switchen er en D-Link DES-1005D og huben en D-Link DE-805TP. OnT: Ser at du skriver at du har kabelmodem og Telenor. Mener du ikke da Canal Digital? Litt etter hvilken type modem du har trenger du muligens ruter. Nye kabelmodem de sender ut lar deg koble opptil 4 datamaskiner rett til, og få offentlig IP på alle 4. (Noe som er en stor fordel over å bruke NAT.) Har du et gamelt modem må du nok ordne deg med en ruter. 5901221[/snapback] Det er nok Canal Digital nå, ja, men het før Telenor Avidi. Ser ut som jeg har et nytt kabelmodem, for nå virker det som om nettverket funker. Nå fikk jeg iallfall aksessert PC 3 fra PC 1, men ikke omvendt. (Får ikke opp pc-ene i det hele tatt på PC 3.) Kanskje det har noe med brannmur å gjøre, ikke vet jeg. (PC 3 har forresten norsk Windows, de to andre engelsk, men det skal vel ikke ha noe å si?) Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Sett opp i brannmurene på alle PCene at de skal tillate kontakt fra lokale ip-adresser. Ellers så sperrer brennmuren for nettverket. Lenke til kommentar
bowelripper Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Sett opp i brannmurene på alle PCene at de skal tillate kontakt fra lokale ip-adresser. Ellers så sperrer brennmuren for nettverket. 5903236[/snapback] Tror jeg får oppdatere brannmurene. To av maskinene har Sygate (som nå har utgått) og en har den innebygde Windows-brannmuren. Satser på ZoneAlarm, tenker jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå