Gå til innhold

root passord fungerer ikke i terminal.

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp installert Slackware 10.2 på laptopen min, og alt fungerer fint. Jeg har bare et lite problem. Root passordet mitt fungerer ikke i terminal. Det fungerer om jeg logger ut av KDE og logger inn som root, men root passordet fungerer altså ikke i Terminal. Jeg er litt avhennig av at det fungerer der også.

Ja, jeg vet at root passordet fungerer. Det fungerer når jeg logger inn som root når jeg logger ut av KDE.

Noen som kan fortelle meg hva som er feil? eventuelt, hvordan jeg resetter root passordet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver du å kjøre "su -" eller noe slikt? Det burde da funke finfint...

For å resette passordet kjører du "passwd" fra en root-promt. Om du ikke greier å få dette, kan du restarte pc'n og starte den i single-user mode (les: leke med kommandolinjen og kernel-parametere i grub)

Lenke til kommentar

Har du noen rare tegn som æøå_?/ osv i passordet ditt? Det kan være et problem hvis du har rota til noe med keyboard layoutet ditt. Prøv å skrive passordet der du skal skrive inn brukernavnet, så ser du om det blir skrevet riktig.

Slackware ber forresten om passord når du kjører den opp i single user, så du må boote opp med CD'n for å fjerne root-passordet manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...