Gå til innhold

Hva er minimum lengde på en videofrekvens?

Anbefalte innlegg

Hvor mange sekunder bør en videofrekvens være for at seeren skal få med seg det som foregår og ikke bli "svimmel" av alle skiftene?

Jeg redigerer mine første opptak som er ganske amatørmessige og mye må bort. - Men vil jo nødvendigvis beholde nok av hver sekvens til at det går an å se filmen etterpå!

Endret av kirsti4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut fra at det verken er "frekvens" eller "sekvens" du mener, men det som på filmspråket kalles tagning - altså det som tas opp fra du trykker på utløseren og til du slipper den igjen. En filmsekvens består gjerne av flere tagninger som naturlig hører sammen.

Og varigheten av en tagning avhenger først og fremst av det du ser i bildet. Er det mange detaljer, som et oversiktsbilde, må det vises lenger enn et nærbilde med få detaljer som man oppfatter mye raskere enn et med mange detaljer. Og det avhenger selvsagt også av hva slags type film det er. En actionfilm har f.eks. mye raskere klipperytme enn et Bergman-drama.

Lenke til kommentar

Mener du hvor lang tid hvert "bilde" (som er det samme som det som kalles "tagning" over, ikke en enkelt frame) skal vises før du klipper?

Mine 2 cents worth, ikke minst for å høre andres meninger på det lille jeg har erfart gjennom amatørklipping:

Klippetempo er jo noe som bidrar veldig til feelingen av en scene, så det kommer an på hva det er du viser der, og hvilken stil du vil gjøre det i. Jeg pleier å like en kjapp stil i visse konsentrerte sekvenser. Skal du vise ting som skjer fort på rad, feks en actionscene e.l. kan du slippe unna med veldig kjappe klipp. Øyet rekker akkurat å oppfatte hva det er som blir vist i løpet av 2-3 frames (25 fps), men bevisstheten kan kreve alt opp til ett sekund på å tolke det etterpå, alt etter hvor komplisert bildet er. La hvert klipp/bilde/tagning skjæres ned til det som SKJER i det og legg til den bittelille tida det vil ta for tilskuerhjernene å få det viktige ut av det før du sender neste klipp på dem.

Sånt blir jo fort svimlende i lengden ja, så det kommer an på hva som kommer før og etter. Men alt i alt, med tagninger på mellom 1/2 til 2 sekunder tror jeg seere kan holde tråden ganske lenge.

Test det rett og slett ut på andre. Seere oppfatter hva bildet viser ca dobbelt så fort som det jeg pleier å tro at det kreves når jeg sitter der og klipper - alt etterpå handler om hvor mye man har lyst å dvele ved bildene.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Jeg går ut fra at det verken er "frekvens" eller "sekvens" du mener, men det som på filmspråket kalles tagning - altså det som tas opp fra du trykker på utløseren og til du slipper den igjen. En filmsekvens består gjerne av flere tagninger som naturlig hører sammen.

5899801[/snapback]

Mener du hvor lang tid hvert "bilde" (som er det samme som det som kalles "tagning" over, ikke en enkelt frame) skal vises før du klipper?

Mine 2 cents worth, ikke minst for å høre andres meninger på det lille jeg har erfart gjennom amatørklipping:

5900165[/snapback]

Ja, det er nok tagning eller bilde jeg mener. Altså hvor kjapt øyet får med seg det som skjer, slik at vi kan gå over til noe nytt. Snakker ikke om spesiell action. Familiescener, barn og dyr for det meste.

Jeg ville f.eks. ikke gjettet meg til at 2 sekunder kan være nok på en scene/tagning/bilde. Men det skal jeg jaggu prøve!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...