Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høytalere i døren, Skoda Fabia

Anbefalte innlegg

Hei! jeg skal bytte ut de kjipe høytalerne i dørene på min Fabia 2005 modell. Den høyre høytaleren foran skurrer på mellomtone/bass og er fryktelig irriterende. Jeg dro innom Skoda forhandleren og lurte på om de kunne utbedre det på garantien, men selgeren vred seg unna og skylte på CD'ne mine, og påsto at høytalerne skulle være sånn. Hold dere unna Møller! Bilen er ikke ett år en gang.. jeg har ikke spilt høyt eller sprengt høytalerne mine..

Det sitter en diskant på hver side oppe ved A-stolpen originalt, og de har jeg ikke tenkt til å gjøre noe med. Det sitter en bass/mellomtone høyttaler i hver dør som jeg skal bytte ut. Jeg er redd jeg må av med hele dør-trekket. Jeg har elektriske vindusheiser, så jeg slipper å ta av sveiva. Noen som har gjort dette før meg, evt noen som vet om en worklog om dette? Ps, selgeren sa at det var pop-nagler i døra som var vriene å få av... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder til på Jessheim. :) Er ikke så veldig bilteknisk av meg, og lurer egentlig både på hvordan jeg skal åpne døra, og hvilke høytalere som passer. Var på Pioneer sine sider og fant noen høytalere som passet med en adapterplate. Kunne også kjøpe pakke med diskanter som passet. Men mener å ha hørt at Pioneer ikke var all verden... :roll:

Lenke til kommentar
Men mener å ha hørt at Pioneer ikke var all verden... :roll:

5898954[/snapback]

Pioneer er ikke "all verden", men det er mye av verden for å holde oss til metaforen. Det skal godt gjøres å gjøre et skikkelig bomkjøp når man handler Pioneer spør du meg.

Du kunne jo bedt denne selgeren om å spille noen av sine egne cd'er da hvis han var så sikker i sin sak.

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar
Men mener å ha hørt at Pioneer ikke var all verden... :roll:

5898954[/snapback]

Pioneer er ikke "all verden", men det er mye av verden for å holde oss til metaforen. Det skal godt gjøres å gjøre et skikkelig bomkjøp når man handler Pioneer spør du meg.

Du kunne jo bedt denne selgeren om å spille noen av sine egne cd'er da hvis han var så sikker i sin sak.

5899493[/snapback]

Han gjorde det, han satte på en referanse-cd fra Focal Labs eller noe, når han hørte ulydene da skylte han på meg og sa at jeg hadde spilt for høyt. :ermm:

Lenke til kommentar

Dette er typisk! Om anlegget i en ny bil ikke er skikkelig dimensjonert for å takle fullt pådrag og dynamikken i moderne musikk er det crap.

Det manglende leddet er her som hos de fleste andre tilfeller av høyttalerdød, elendig og underdimensjonert forsterker.

Selgern er full av gjæra kamlepiss om han påstår noe annet.

Siden du sikkert har integrert allverdens dill & dall i spiller/midtkonsoll så går det vel ikke å skifte til en ny og bedre spiller og en god forsterker så du ikke griller de nye høyttalerne heller...

Om du har det så pris deg lykkelig :)

Jeg er som du skjønner ikke noe fan av de "elegante" integrerte sakene nåtildags, hehe :D det gir jo null valgmuligheter!

Lenke til kommentar
Dette er typisk! Om anlegget i en ny bil ikke er skikkelig dimensjonert for å takle fullt pådrag og dynamikken i moderne musikk er det crap.

Det manglende leddet er her som hos de fleste andre tilfeller av høyttalerdød, elendig og underdimensjonert forsterker.

Selgern er full av gjæra kamlepiss om han påstår noe annet.

Siden du sikkert har integrert allverdens dill & dall i spiller/midtkonsoll så går det vel ikke å skifte til en ny og bedre spiller og en god forsterker så du ikke griller de nye høyttalerne heller...

Om du har det så pris deg lykkelig :)

Jeg er som du skjønner ikke noe fan av de "elegante" integrerte sakene nåtildags, hehe :D det gir jo null valgmuligheter!

5901031[/snapback]

Hehe, du har nok helt rett der.. Har et integrert anlegg som ser pent ut som en del av dashbordet, men blir verre å bytte det ut. Det har utganger til forsterker og innganger til CD-skifter heldigvis. Det kostet 4000 kr når jeg kjøpte bilen, hadde vel strengt tatt vært bedre å kjøpt anlegg for den prisen selv.. hadde nok blitt en smule bedre da. :p

Lenke til kommentar

har du ingen som kan hjelpe deg som kan dette? akkurat det å gjøre dette er veldig simpelt (iallefall i en honda) tviler på at skoda er så veldig forksjellig, så om du har en kamerat eller bekjent som har bittegrann peiling er dette gjort på kort tid, akkurat det med ledningene må du legge hvor du vil, men bare husk å hold strøm og signal avskilt ;)

Lenke til kommentar

Hmm..ok. Har ingen kompiser som kan dette.. :( Men jeg får prøve selv tror jeg. Første jeg skal gjøre er å åpne døra selv, og kikke litt inni der sånn at jeg vet hvordan det ser ut før jeg setter i ny høyttaler. :)

edit: har funnet noen høytalere som skal passe med en adapter. hva tror dere om disse: http://www.pioneer.no/no/product_detail.js...nomy_id=430-461

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har samme problem med min 2000 oktavia.

Fikk problem med vindusheisen bak på førersiden, som gjorde at jeg måtte fjerne dørtrekket.. Dette er ikke noe problem, bortsett fra selve "dørhåndtaket".

Det var litt tricky å få åpna, men ellers er det ikke noe å åpne døra..

Ang. selve høyttaleren, så er ikke Pioneer det værste du kan velge, særlig med tanke på de nye modellene de har kommet med de siste par årene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sorry for bump, men har trådstarter fått ordna dette i sin Fabia? Lurer på akkurat det samme selv. Å åpne døra altså

6923857[/snapback]

Har enda ikke fått åpna døra... må ha en spesiell skrutrekker dessverre. Dessuten kvier jeg meg litt da jeg er redd for å ødelegge noe.

Men her er noen bilder fra Briskoda.net ifra en som har skiftet høytalere:

post-96633-1159040631_thumb.jpg

post-96633-1159040638_thumb.jpg

post-96633-1159040646_thumb.jpg

post-96633-1159040656_thumb.jpg

post-96633-1159040664_thumb.jpg

post-96633-1159040671_thumb.jpg

post-96633-1159040679_thumb.jpg

post-96633-1159040687_thumb.jpg

post-96633-1159040695_thumb.jpg

post-96633-1159040700_thumb.jpg

post-96633-1159040706_thumb.jpg

post-96633-1159040713_thumb.jpg

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...