Seatrout Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Davs, Jeg har lige købt en fz30'er(Den er undervejs med posten). Nu da den tilsyneladende ikke er for god til de høje ISO værdier 200 +400, vil det så ikke være en god idé med en kraftig ekstern blitz til familiefesterne/indendørsfoto + sommeraftenerne ude i haven.......eller på aftenbytur i en ferieby......nede ved middelhavet.....?? I så fald........hvilken skal jeg købe ?? ....og kan jeg købe andre end Panasonics egne, der passer til fz30'eren? Krav: -den skal være så kraftig, som det er hensigtmæssigt, -den skal passe til en fz30'er, -den skal være ud fra "value for money" princippet, dvs. der hvor man får mest for pengene. Jeg håber at høre fra nogen, som har fz30'eren....og som har investeret i en (monster)blitz.....hvis det altså kan hjælpe.... På forhånd mange, mange tak Mvh. Michael L. Ps....... flashen må meget gerne kunne købes i DK..... Dette kan tjekkes på www.edbpriser.dk Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Jeg hadde tidligere en FZ10, som jeg tror har den samme standard ISO hot shoe. Med min FZ10 brukte jeg en 6-7 år gammel Nikon SB-26 blitz, som jeg kjøpte brukt for ca. 1000 kroner. Dette er en kraftig og solid sak. Du kan egentlig bruke enhver automatisk blitz laget de siste 10-15 årene. Mitt råd til Panasonic FZ-serie eiere (du er ikke akkurat den første som stiller dette spørmålet på forumet) pleier å være å vurdere om du kommer til å gå videre til dslr. For meg var dette det naturlige neste steg før det var gått ett år. I så fall bør du vurdere hvilket slr-merke du kommer til å kjøpe, først som sist, og kjøpe blitz tilpasset dette, da det ikke har noen betydning hva du bruker til din Panasonic. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Mener manskow bruker Metz på sin FZ30. Nå ja, han kommer sikkert med en kommentar snart. Lenke til kommentar
Seatrout Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Mener manskow bruker Metz på sin FZ30. Nå ja, han kommer sikkert med en kommentar snart. 5899025[/snapback] Ok.....Jeg venter i spænding på, hvad han mener om det mvh. Michael L Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 (endret) Her kommer Manskow! Du kan egentlig bruke enhver automatisk blitz laget de siste 10-15 årene. Mitt råd til Panasonic FZ-serie eiere d a det ikke har noen betydning hva du bruker til din Panasonic. Feil, og feil! Evt. forkert og forkert! for våre danske venner. Jeg har ganske riktig investert i blits til mitt FZ30, men først etter en grundig sjekk. Jeg lurte først på om min gamle Bauer-blits til mitt gamle analoge OM-10 speilrefleks kunne benyttes. Min lokale fotoforretning forsto ikke hvorfor jeg lurte på det. Alle blitser kunne da vel brukes om hverandre? Jeg ble litt skeptisk, og søkte på nett. Heldigvis. Der sto det nemlig at man for all del ikke måtte finne på å sette gamle analoge blitser på digitalkameraer, eller nye for den del, uten å først sjekke blitsens triggerspenning, samt kameraets spesifikasjon vedr. dette. Det viste seg at FZ30 følger en ISO-standard som spesifiserer maks. 24V triggerspenning. Jeg målte på min Bauer, og den lå på hele 54V! Videre undersøkelser på nett viste at det er høyst forskjellige toleranser på de ulike fabrikatene. Enkelte Canon-kamera har f.eks. kun 6V som maks tillatt spenning. Det er derfor svært viktig å finne en blits som er tilpasset det ditt kamera krever. Jeg fikk et tips om at produsenten Metz har et stort utvalg. Jeg sjekket så deres sider, og ganske riktig, der kunne man velge kameratype, og få opp anbefalte typer blits fra Metz. Mitt valg falt da på modellen 36 C-2, som er en midt-på-treet-blits. Jeg var hovedsaklig ute etter å få en med vippbar reflektor, og det har denne. Den kan settes i 5 vinkler, fra 90 -180 grader. Den kan kjøre alt fra "full pupp" til full auto. På laveste auto har jeg fotografert barna våre på 1m direkte mot ansiktet uten at det var sjenerende på dem, og uten utbrente hvite partier. På full effekt lyser den godt opp i større lokaler. Den kostet ca. 700,- her i Norge. En meget god kombinasjon med FZ30. Endret 10. april 2006 av manskow Lenke til kommentar
Seatrout Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 Her kommer Manskow! Du kan egentlig bruke enhver automatisk blitz laget de siste 10-15 årene. Mitt råd til Panasonic FZ-serie eiere d a det ikke har noen betydning hva du bruker til din Panasonic. Feil, og feil! Evt. forkert og forkert! for våre danske venner. Jeg har ganske riktig investert i blits til mitt FZ30, men først etter en grundig sjekk. Jeg lurte først på om min gamle Bauer-blits til mitt gamle analoge OM-10 speilrefleks kunne benyttes. Min lokale fotoforretning forsto ikke hvorfor jeg lurte på det. Alle blitser kunne da vel brukes om hverandre? Jeg ble litt skeptisk, og søkte på nett. Heldigvis. Der sto det nemlig at man for all del ikke måtte finne på å sette gamle analoge blitser på digitalkameraer, eller nye for den del, uten å først sjekke blitsens triggerspenning, samt kameraets spesifikasjon vedr. dette. Det viste seg at FZ30 følger en ISO-standard som spesifiserer maks. 24V triggerspenning. Jeg målte på min Bauer, og den lå på hele 54V! Videre undersøkelser på nett viste at det er høyst forskjellige toleranser på de ulike fabrikatene. Enkelte Canon-kamera har f.eks. kun 6V som maks tillatt spenning. Det er derfor svært viktig å finne en blits som er tilpasset det ditt kamera krever. Jeg fikk et tips om at produsenten Metz har et stort utvalg. Jeg sjekket så deres sider, og ganske riktig, der kunne man velge kameratype, og få opp anbefalte typer blits fra Metz. Mitt valg falt da på modellen 36 C-2, som er en midt-på-treet-blits. Jeg var hovedsaklig ute etter å få en med vippbar reflektor, og det har denne. Den kan settes i 5 vinkler, fra 90 -180 grader. Den kan kjøre alt fra "full pupp" til full auto. På laveste auto har jeg fotografert barna våre på 1m direkte mot ansiktet uten at det var sjenerende på dem, og uten utbrente hvite partier. På full effekt lyser den godt opp i større lokaler. Den kostet ca. 700,- her i Norge. En meget god kombinasjon med FZ30. 5900579[/snapback] Er det denne her ? http://www.klausgarde.dk/p/22161 Jeg kan nemlig ikke se, om den passer til Panasonic FZ30'eren ?! Foreløbig tusind tak manskow Mvh. Michael L Ps... havde du ikke en hjemmeside med din fz30'er.........i så fald må du meget gerne poste den her. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Den hjemmesiden finner du link til i signaturen hans. Lenke til kommentar
Seatrout Skrevet 11. april 2006 Forfatter Del Skrevet 11. april 2006 ps. skal man købe kameraet i en dansk/norsk butik før der følger en brugervejledning med på dansk/norsk...... Købte via internettet.......hos et firma, som parallel importerer ...tror jeg............. Jeg skulle ihvertfald godtage, at der ikke nødvendigvis fulgte en dansk brugervejledning med........ Det skal der nemlig iflg. den danske købelov.........men det fraskrev jeg mig.....så det er ok, men jeg troede så at man kunne downloade en hos kameraproducenten.... men panasonic.dk har den ihvertfald ikke tilgængelig på deres side ?!.... Måske for at minimere parallelimport ??! Det er ihvertfald lidt træls.....da kameraet er til min far.......og han forstår absolut intet engelsk...... ! Så kan jeg vist godt sætte x-antal timer tilside ..... med at undervise ham i kameraet Håber måske lidt på, at der findes en digital norsk manual........som nogen af jer kunne sende til mig ? På forhånd tak. Michael Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Manskow gjør det unødvendig vanskelig. Det er sikkert riktig at blitzen til hans OM10 (kameraet kom i 1979) krevde 54V for å utløse, og dette ville totalt stekt en FZ30, men som jeg sier vil det være grei skuring meg nesten enhver rimelig moderne blitz. Alt som passer til en nyere Olympus, Nikon, Canon, Pentax (og det kan altså gjerne være Metz eller Sunpak) eller lignende, vil fungere fint med Panasonic FZ-serie, for det er heller ingen av disse som fungerer med en blitz som krever mer enn 24V. Det er ikke vanskelig å finne en blitz som passer; du trenger nemlig ikke å tenke på om den passer akkurat FZ30, så lenge den passer noe annet moderne kamera. Endret 11. april 2006 av Anew Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Er det denne her ? http://www.klausgarde.dk/p/22161Jeg kan nemlig ikke se, om den passer til Panasonic FZ30'eren ?! Det stemmer. Det er den du har funnet der, ja. Hvis du besøker http://www.metz.de/en/photo_electronics/fl...ations.142.html og velger Digital, deretter Panasonic og nederst FZ-30, får du opp 7 modeller de anbefaler til dette kameraet. Og da var 36 C-2 den jeg syntes var ideell for meg med hensyn til størrelse, vridbar reflektor og at den ikke skulle koste det hvite i øyet. Lenke til kommentar
Kakerlakken Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Håper det er greit at jeg utvider tråden her litt, og spør om undervannshus til FZ30. Finner lite om dem på nett, men et alternativ er Ewa-marine D-A, som etter sigende skal passe til FZ20. Da har de vel en modell som man kan få FZ30 inn i også. http://www.camerasunderwater.co.uk/ewa_mar...ills/index.html Noen som har noe erfaring med sånne? Vi hadde noe lignende på en båt jeg jobbet på, og der garanterte produsenten faktisk at de betalte en eventuell reparasjon i tilfelle feil med deres produkt. Det er dykking ned til 20-30 meter som er planen, og bilder av "dramatisk" vestlandskyst. Edit: Fant et par reviews på nettet, og de ser jo ut som om de kan funke bra. Endret 13. april 2006 av EverythingApe Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Manskow gjør det unødvendig vanskelig. Det er sikkert riktig at blitzen til hans OM10 (kameraet kom i 1979) krevde 54V for å utløse, og dette ville totalt stekt en FZ30, men som jeg sier vil det være grei skuring meg nesten enhver rimelig moderne blitz. Alt som passer til en nyere Olympus, Nikon, Canon, Pentax (og det kan altså gjerne være Metz eller Sunpak) eller lignende, vil fungere fint med Panasonic FZ-serie, for det er heller ingen av disse som fungerer med en blitz som krever mer enn 24V. Det er ikke vanskelig å finne en blitz som passer; du trenger nemlig ikke å tenke på om den passer akkurat FZ30, så lenge den passer noe annet moderne kamera. Jeg er redd du snur det hele på hodet. Det er ikke blitsen som krever 54V (altså i mitt tilfelle med Bauer'n), det er Bauer'n som leverer de 54V på triggerkontakten. Og det er den spenningen som kan knekke kameraet. Og som jeg skrev er det slettes ikke alle som tåler de 24V som FZ30 er spesifisert for, de som ikke tåler mer enn 6V kan du jo forsøke å kline til med en blits med mange ganger så høy spenning. Det hadde iallfall ikke jeg risikert. Så at en ny blits passer til enkelte nye kamera er ikke det samme som at de går til alle. Gjør det gjerne selv, men tillat meg iallfall å advare mot det. At det kan gå bra er ikke det samme som at det vil gå bra. Og kanskje det heller knekker kameraet etter en del overspenningssjokk, for den del, hvis man tar sjansen uten å sjekke. Endret 14. april 2006 av manskow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå