kyrsjo Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Kan man bare bruke en pc til å løse problemet... Hvis man definerer hva et partall og hva et primtall er, så skulle vel en pc greie å ta tall for tall å finne ut om teorien stemmer. Men det er jo et lite problem der. Det kan ikke gå. Ingen kan bli ferdige. Et tall kan vel ha en uendelig lengde? Stemmer ikke det? 5908176[/snapback] ja, men du trenger bare holde på til du finner et tall som ikke kan beskrives som summen av to primtall 5908438[/snapback] Høres gøy ut - finne et motbevis ved eksempel på noe man er temmelig sikker på at stemmer... Jeg gidder ikke donere CPU-tid til dette i allefall... Lenke til kommentar
andersfk Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Leste videre til denne siden:http://www.jimloy.com/geometry/trisect.htm Han nevner stadig vekk at det er mulig å løse kvadratrøtter vha. passer&linjal. Hvordan? 5903714[/snapback] "How to calculate square roots using only a compass and a ruler (straightedge)". Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Dette har ikke noe med primtall å gjøre, men den som klarer å skrive fullt ut tallet 10^(10^80) for meg, skal få en 1000-lapp Det er nemlig bare 10^80 atomer i hele universet, så det blir jæklig vanskelig (selv hvis man teoretisk sett hadde klart å bruke ett atom på å fremstille ett 0-tall) Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Fikk overflow i Mathematica. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Rart hvordan noen problemer har fått større oppmerksomhet enn andre. Jeg hadde hørt relativt mye om Fermats siste sats før den ble bevist, men jeg hadde ikke hørt om de problemene nevnt her i denne tråden før. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Grunnen er nok at fermats siste sats er såpass enkel å forstå, problemet kan faktisk forstås av folk med veldig grunnleggende matematikk. Du har jo f.eks. problemer som det å bevise at alle nuller langs zeta-funksjonen ligger på linjen Re(z) = 1/2 (Riemanns hypotese), eller noe slik, husker ikke helt. Dette problemet er like populært blant profesjonelle matematikere som fermats siste sats. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Ja, Fermats siste sats er enkel for legfolk å forstå, enig der. Men jeg syns nå ikke Goldbachs formodning virket så ille vanskelig den heller. Kanskje det har noe med Fermats siste sats sammenheng med Phytagoras og at den faktisk er satt opp som et regnestykke...? btw: har en bok om Fermats siste sats. Der fortelles det at en kjent matematikker hadde et telegram klart for nødstilfeller. Hvis skipet hans sank e.l. ville en slektning sende et telegram om at matematikkeren hadde bevist Riemanns hypotese, noe som ville føre til at hele verdens matematikkere ville gå amok i å finne fyren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå