Gå til innhold

LS-50, gain og auto-exposure

Anbefalte innlegg

Fikk vel egentlig ikke helt noen erfaringer med dette så jeg ser om jeg treffer bedre i åpsken med en ny tittel som er mer bekrivende:

Hva er deres erfaring med auto-exposure? Jeg får alltid feil i en eller annen retning og må scanne på nytt med justert "gain".

Hadde det da vært like greit å slå AV auto-exposure, og justere menuelt med "gain" hele tiden, eller blir ikke det det samme.

(altså, blir resultatet av "auto-exposure + gain justering" det

samme som bare "gain", eller blir "fordelingen" av farger ulik)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk vel egentlig ikke helt noen erfaringer med dette så jeg ser om jeg treffer bedre i åpsken med en ny tittel som er mer bekrivende:

Hva er deres erfaring med auto-exposure? Jeg får alltid feil i en eller annen retning og må scanne på nytt med justert "gain".

Hadde det da vært like greit å slå AV auto-exposure, og justere menuelt med "gain" hele tiden, eller blir ikke det det samme.

Jeg tror at jeg må starte Windows igjen, og fyre opp NikonScan.

Helt ærlig, jeg vet det ikke nå, men vent bare noen få dager.

Holder på med en bokanmeldelse + veldig mye annet, så her er det ingen ferie. Men jeg skal få tatt en titt på denne "auto-exposure" i løpet av denne uken.

Kan du i mellomtiden fortelle hva du gjør, hvis du ikke allerede har beskrevet det i detalj i en annen melding?

Lenke til kommentar

Jepp, kan prøve:

1. metode :-) Slår på "auto-exposure" i "setting" for både preview og alle andre steder. Scanner så inn preview, og bildet blir veldig ofte enten for mørkt eller for lyst (sammenligner med papirkopi, og ved å se på selve diaset mot lyset). For å få det slik at alt kommer med rett må jeg justere "gain" og ta en ny preview.

2. metode :-) Slår AV alt som heter "auto-exposure", og vis jeg da avslutter programmet og scanner så ser bildene bedre ut (mer som på diasene). Men hvis jeg nå justerer med "gain" vil resultatet blir det samme som på 1 (altså hvis jeg fremdeles synes noe er for lyst eller mørkt), eller vil noe blir annerledes.

PS! Hvis jeg med metode 2 klikke på "auto-exposure" knappen så blir resultatet naturligvis som i punkt 1. MEN det er noe feil. For hvis jeg da scanner på nytt så henger verdien fra den manuelle "auto-exposure" igjen på alle nye bilder (må avslutte for å få nullstilt den igjen), så dette virker litt sånn ullent på meg :-/

Liksom vanskelig å vite hva slags setting som er aktiv og om "auto-exposure" er av eller på (eller henger igjen eller hva-jeg-nå-skal-kalle-det)....

Grrr... Hvorfor kan den ikke bare scanne bildet akkurat slik det er på filmen

(altså akkurat slik som det vises når jeg setter det i lysebildefremviseren)?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
MEN det er noe feil. For hvis jeg da scanner på nytt så henger verdien fra den manuelle "auto-exposure" igjen på alle nye bilder (må avslutte for å få nullstilt den igjen), så dette virker litt sånn ullent på meg :-/

5901423[/snapback]

Automatikken er aldri så bra som brukeren. Sender du bilder til en vanlig fotoforetning kjører de automatisk eksponering. Somregel går det greit. Automatikken feiler hvis bildene er lyse eller mørke. Noen ganger ønsker vi jo mørke eller lyse bilder. Andre ganger er det fordi fotografen har tatt feil lysmåling eventuelt kamera må justeres på service. Jeg bruker autoexposure slik at scanneren skal få et utgangspunkt for eksponering, deretter hvis nødvendig bruker jeg analog gain (endre en av fargene eller alle fargene). Somregel treffer autoexposure ganske bra. På bilder som er under eller overeksponerte bli fargene noe rare og da er analog gain greit å bruke. Det er ikke nødvendig å avslutte programmet hvis du bruker thumbnails? Filmscanning har aldri vært plankekjøring, desverre. På en annen side stusser jeg litt på hvorfor din autoexposure tar mye feil da min ikke gjør det (har LS50ED). Kanskje din scanner må justeres?

Ps har også merket at forskjellige filmtyper er lettere å scanne enn andre. Hvilke filmtyper scanner du?

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Bruker Fujichrome 100 og 400D filmer stort sett, men har også scannet noen negative og svart/hvitt. Ikke så mye forskjell.

Det jeg stusser på er at den må justere noe som helst. Lysbildene ER helt perfekte når de vises med fremviser. Da burde da gå an å lage en scanner som kopierete bildet akkurat slik. Men testene jeg har gjort så langt viser at det aldri blir så bra. Enten blir mørke detaljer helt sorte, eller lyse detaljer helt hvite.

Skulle ønske meg at ALT kom med - både de lyse og de mørke detaljene.

Lenke til kommentar
Bruker Fujichrome 100 og 400D filmer stort sett, men har også scannet noen negative og svart/hvitt. Ikke så mye forskjell.

Det jeg stusser på er at den må justere noe som helst. Lysbildene ER helt perfekte når de vises med fremviser. Da burde da gå an å lage en scanner som kopierete bildet akkurat slik. Men testene jeg har gjort så langt viser at det aldri blir så bra. Enten blir mørke detaljer helt sorte, eller lyse detaljer helt hvite.

Skulle ønske meg at ALT kom med - både de lyse og de mørke detaljene.

5947757[/snapback]

Negativen/diasen har større dynamisk omfang enn hva elektronikken i ls50 kan trekke ut i en scanning. Det er jo ingenting i diasen/negativen som sier direkte at hvilke toner som er mellomtonene (den viktigste) og hva som skal være laveste og høyeste verd og det varierer mellom bildene. Hadde scanneren klart å dra ut alt med en gang hadde vi ikke hatt et problem. På en annen side har DDE funksjonen i Nikonscan god egenskap til å trekke ut MYE informasjon i mørke og lyse partier. (digital dynamic enhancement).

Endret av sNx
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nei. Den står å støver ned. For mye å gjøre, og helsa er for dårlig :-)

Har fått printet alt jeg hadde av digitalfoto og driver og setter det i album.

SÅ skal jeg begynne med scanningen :-)

Tipper jeg kommer til å slå av auto-exposure, og heller finne en instilling som git tilsvarende resultat som papirbildene (eller slik de ser ut på lerret).

Men jeg driver å lukter på en ny skjerm, bør kanskje gjøre det først siden den jeg har nå er 12 år og sikkert ikke viser riktig hverken farger eller lysstyrke :-)

Lenke til kommentar
Men jeg driver å lukter på en ny skjerm, bør kanskje gjøre det først siden den jeg har nå er 12 år og sikkert ikke viser riktig hverken farger eller lysstyrke :-)

6867343[/snapback]

Ja, god skjerm er essensielt! Har testet et lite knippe bilde som jeg har scannet tidligere, og forskjellen er enorm!! DETTE BLIR BRA!! :thumbup:

Men det er mange feller, så det blir nok en del jobb... :blush:

Forbasket crop blir hengende, så det tok lang tid før jeg skjønte hvorfor jeg aldri fikk med hele bildet.. Burde resettes når man previewer nytt bilde..

MEN, kjører nå med ICE normal, og på Curves kjører jeg ofte med et klikk på auto contrast, eller justerer kurven manuellt i toppen.

Scanner så på 2000 dpi. Det blir suverent!!

Ser du bor i Oslo, jeg er ikke langt unna, anbefaler at vi tar en workshop en kveld, så tror jeg vi kan lære mye, og få bedre resultater.

Jeg har mye forskjellig film og rammer som vi kan prøve ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...