Gå til innhold

Samferdselsministeren's uttalelser .... !


Gisle

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil bare kommentere Samferdselsministerens uttalelser i det siste om at fart dreper!

 

For det første: Fart derper ikke!

Jeg og du kan kjøre på motorveien i 140-150 km/t uten å bli drept og uten at det skjer noe. Er det en naturlov som sier at hvis du kjører i 130 km/t i Norge .... blir du drept? Hva skjer hvis du kjører i 130 km/t i Sverige da? Beholder du livet?

 

Det som dreper er kollisjonene! Og det er IKKE slik som Samferdselsministeren påstår at det er de som kjører fort som står for marioteten av alle dødsulykkene her i Norge.

Det er helt "ordinære" - kom-over-i-feil-kjørebane-kolliosjoner som tar flest liv. Disse kolisjonene skjer som oftes der begge biler hart en fart mellom 52-68 km/t hver. Og de fleste som omkommer, gjør det p.g.a bilens manglende evne til å ta vare på sine passasjerer ved en kollisjon.

 

La oss se på bilene i det øverste sjiktet når det gjelder biler som tar vare på sine passasjerer, BMW 5/7 serie , Mercedes E/S klasse, Volvo 80-90 serie og SAAB 9-5. Disse bilene er berømt for å ta vare på sine passasjerer.

Men inngangsbiletten er ikke uventa grunnet SINNSYKE avgifter , hinsides enhver fatteevne. Ta for eks. en BMW 530d Touring. En bra stor stasjonsvogn for familen med 10 airbagger. 6 til de fremme og 4 til barna bak.

Ekstremt miljøvennlig dieselmaskin, som forøvrig er kåret til DEN beste dieselmaskinen i Verden!

På denne bilen sørger Staten for at jeg må ut med : 320.000,- i rene avgifter!!!!!!! I tilegg kommer prisen på bilen : 380.000,- ! Slik at hvis jeg, ikke for luksusen skyld, men for mine barns liv, vil ha en SIKKER bil, må ut med 700.000,- kr!

Hvordan vil Samferdselsministeren forsvare slike avgifter?

Vil Samferdselsministeren påstå at slike avgifter IKKE dreper, hvis hun samtidig påsatår at FART dreper?

 

Og dere, hold dere på et anstendig nivå her på denne lenken. Det er jo mulig noen finner på å legge ut en link til denne diskusjonen for å vise at folk er opptatt av å beholde sine kjære uten å bli flådd av avgifter.

Helsing en urolig familiefar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror neppe dette er rette forumet :smile:

 

Uansett; så lenge velgerne fortsetter å stemme som de gjør, blir det ingen forandring; det er kun gjennom valg vi kan forandre på slike ting.

 

Dessuten representerer Torild Skogsholm Venstre, noe jeg finner svært uheldig i en slik oppgave som samferdselsminister.

 

Kun ved å stemme blått - Høyre og FrP, kan vi få noen fornuftige folk inne på tinget. Jeg stemte iallefall førstnevnte selv.

Lenke til kommentar

Bra innlegg Gisle. De dyre bilprisene er en politisk sak som jeg selv er sterkt interessert i å få gjort noe med. Hvorfor skal vi i Norge betale så inn i granskauen mye for en brukbar bil når nesten alle er nødt til å ha bil og det ikke kan kategoriseres som luksus. Jeg ønsker at det i utgangspunktet ikke skal være mer enn vanlig moms på bilene. En evt. avgift må gå på at bilen er for ineffektiv ved vanlig kjøring, dvs. bruker mer en viss mengde drivstoff pr. kilometer. Her i Stavanger-området er vi i tillegg belemret med en haug med idiotiske bompengestasjoner. Mitt forslag er at storparten av avgiftene tas inn via bensinprisen og at pengene går direkte til lokalsamfunnet. Vi sikrer dermed at Staten ikke "stjeler" pengene til andre ting, vi kan hyre private til å bygge fine veier og vi kan fjerne alt som heter bompengeringer. Jeg ble forbannet da jeg tidligere i år kom fra kjørende fra Østlandet og nærmet meg Kvinesdal. Der var det en del byggeaktivitet og et stort skilt. Hmm, tenkte jeg, endelig skal de begynne å utbedre veien. En nærmere kikk på skiltet viste imidlertid at "Her bygger Vegvesenet ny bompengering. Planlagt åpnet januar 2003". Bompengering før vei, hvem ser logikken i det. I en butikk pleier jeg normalt ikke betale for varen før jeg får den. Ikke så lenge etterpå bygget det seg opp en lang kø med biler bak en svær lastebil med tørrfor. Køen varte i over en mil da det var så mange svinger og dårlig oversikt til å kjøre forbi. Det er en skam for Norge at vi ikke klarer å ha en høyere standard på veiene. Nei, eneste råd er visst å stemme Frp/Høyre som er vel de eneste større partiene som innser dumheten i avgiftsystemet.

Lenke til kommentar

Quote:


Det er helt "ordinære" - kom-over-i-feil-kjørebane-kolliosjoner som tar flest liv. Disse kolisjonene skjer som oftes der begge biler hart en fart mellom 52-68 km/t hver.


 

Først vil jeg si at jeg er uenig med samferdelsministerens hårreisende uttalelser, og synes at avgiftene burde senkes betraktelig!

 

Men; det var din utalelse over som fikk meg til å reagere. Det som dreper er forbi-kjøringer, disse defineres ofte som "kom-over-i-feil-kjørebane" i avisene. Da blir det litt feil å si at d er ikke farten som dreper blir det ikke? For de fleste må vel si seg enige at det er når man kjører forbi den sinka som ligger i 75 i 80'n at man ofte passerer både 100 og 110 for å komme forbi i tide..

Lenke til kommentar

Ja, hva så? Selv om du kommer over 100-110 km/t betyr ikke det at du dreper deg?

Jeg sier det igjen; FART dreper ikke! Hadde fart drept , hadde ikke Petter Solberg vert i livet i dag, da hadde ikke jeg vert i live i dag, da hadde ikke min kone vert i live i dag, eller mine barn!

 

Hvis man ligger i 110 - 130 km/t i Tyskland da?

Dør du da?

Lenke til kommentar

Fart dreper ikke alene, men høy fart er en faktor som bidrar til at antall drepte i trafikken stiger. Men det er tydeligvis mange politikere som mener at bare vi setter ned fartsgrensene så vil også dødstallene gå ned. Så enkelt er det ikke. Dersom bilistene føler at hastigheten er for lav på en strekning vil fartsgrensen ikke respekteres. De som følger fartsgrensen vil bli oppfattet som sinker og skape farlige forbikjøringssituasjoner. Eller?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 16:41, skrev Gisle:

Ja, hva så? Selv om du kommer over 100-110 km/t betyr ikke det at du dreper deg?

Jeg sier det igjen; FART dreper ikke! Hadde fart drept , hadde ikke Petter Solberg vert i livet i dag, da hadde ikke jeg vert i live i dag, da hadde ikke min kone vert i live i dag, eller mine barn!


Hvis man ligger i 110 - 130 km/t i Tyskland da?

Dør du da?



 

Selve farten har vel aldri drept noe, det som dreper er når du blir for ivrig og mister kontrollen over bilen NÅR du kjører fort.

 

OG

 

Alle verdens airbager vil ikke redde deg om du kjører i 110 km/t i den bmw'n din når det møtende vogntoget for sleng på glatta og du treffer head-on.

Lenke til kommentar

Nei, hør nå her! Nå sklir det ut her! Det argumentet faller for sin egen urimelighet! 110 km/t på glatten! DU må skjerpe deg! Gidder ikke kommentere det videre ..... !

Mange av dere har ALDRI kjørt på bilferie i Europa og har opplevd hvordan det bør kjøres. Der er det sinkene som viker! Her i landet er det sinkene som BESTEMMER! Akkurat det er det som skaper usedvanlig mange starter på farlige og uønskede hendelser.

Lenke til kommentar
Quote:


Gisle skrev (2002-09-29 20:11):

Nei, hør nå her! Nå sklir det ut her! Det argumentet faller for sin egen urimelighet! 110 km/t på glatten! DU må skjerpe deg! Gidder ikke kommentere det videre ..... !

Mange av dere har ALDRI kjørt på bilferie i Europa og har opplevd hvordan det bør kjøres. Der er det sinkene som viker! Her i landet er det sinkene som BESTEMMER! Akkurat det er det som skaper usedvanlig mange starter på farlige og uønskede hendelser.



Joda har vert på bil tur europa. Men du kan ikke sammenlingne norske forhold med veistanderen i europa. Hvor mye ville det ikke ha kostet om vi skulle laget så avanserte veier for ca2500000 kjøretøy. Men eg er enig at å sette ned farten er ikke den rette veien å gå. Hvor kjører du som sier sinkene som bestemmer finner ingen eg, Men det som eg finner er alle egoistene som kjører flotte biler som tror de eier veien. Dem er farlige ikke "sinkene".
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 16:41, skrev Gisle:

Ja, hva så? Selv om du kommer over 100-110 km/t betyr ikke det at du dreper deg?

Jeg sier det igjen; FART dreper ikke! Hadde fart drept , hadde ikke Petter Solberg vert i livet i dag, da hadde ikke jeg vert i live i dag, da hadde ikke min kone vert i live i dag, eller mine barn!


Hvis man ligger i 110 - 130 km/t i Tyskland da?

Dør du da?


Garantert!! Du blir påkjørt bakfra......
:grin:






 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-09-29 23:39 ]

Lenke til kommentar

er sikker på at norge hadde vært et bedre land å leve i hvis alle kjørte bmw... ikke lenge før det skjer uansett. og b-gjengen er gode bidrag til den norske trafikksikkerheten.

 

pleier å ta meg en dram før hver biltur, for som statistikken sier er det kun 4% som dør pga. fyllekjøring... og hvis jeg da kjører extra fort tilbringer jeg kortere tid på veien. noe som minsker sjansen for å dø enda mer. og som en grei bivirkning av det jeg drikker før turen, pleier jeg bare å være på veien halvparten av tiden jeg kjører...

 

men er enig i at avgiftene er absurde. hadde de vært lavere kunne folk tatt flere kjøretimer og lært skikkeli¨g hvordan man kjører. kjenner mange som igrunnen ikke skulle vært i nærheten av førersetet.

Lenke til kommentar

jeg synst at nye biler skulle vert billig å kjøpe og forsikre for alle.

 

gamle biler skulle vert dyre.

 

og en skal kjøre etter forholdene. det finnes veier en kan kjøre i 100 i, men det finnes også veier som ikke kan kjøres mer enn 70 på.

 

farten dreper ikke, men idioten bak rattet gjør. viss en kjører forbi en bil på en tett traffikert vei så er en en direkte trafikkfare.

 

men jeg er enig at en må over 100 for å kjøre forbi en bil noenlunne "trygt" (et relativt utrykk)

 

men tenk litt. på norske veier så møter biler hverandre i 80 km/h med 1 meter klaring (+/-), bare det konseptet å kjøre bil er GALSKAP. spesielt når ungdomm slipper unna med 10 kjøretimer. en skulle egentlig bevise for myndighetene at en er god nok til å kjøre bil 1 gang i året.

 

Avgiftsnivået i norge er også seriøst for høyt. når en ford sierra 2,0cl (87mod) koster meg en rundt 4000,- i måneden i avgifter så er det galt.

 

Et tips til alle unge sjåfører (meg selv inkludert) spar de pengene dere har spart til bil på 18 års dagen til dere er 23 og kjøp en skikkelig bil/hus/leilighet.

 

OG VIL NOEN BLI MED Å KUPPE NORGE NÅ??? :razz:

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det lover, regler og avgifter som gjør at det er "farlig" å kjøre fort i Norge.

Jeg prøver ikke å si at det ikke skal være lover og regler, men de regler og lover vi har i dag er gamle, som mye annet i dette landet.

 

Selvom politiet har begynnt a innse at det er faktisk de som kjører sakte som er en fare faktor, for jeg ser ingen grunn til at jeg skulle kjøre forbi hvis man holdt en normal fart på veien, og det er ikke 80 på en 6 felt motorvei, må de følge regler som er utdatert.

 

Bare et eksempel er forbi kjøring, du har jo ikke lov til å bryte fartsgrensen hvis du skal kjøre forbi. Har en kammerat som mistet lappen på denne måten.

 

Når det gjelder avgifter, som er drepen på trafikk sikkerhet, så er de alt for høye. Det er mange 18 åringer som har spart til bil før de ble 18. Når dagen kommer stikker de ut og kjøper seg et "vrak", fordi at det var det eneste de hadde råd til.

Gutten / jenta er fornøyd og stolt over sin egen bil.

Ut på tur uten noen av det sikkerhets utstyret som tilbys i dag.

 

Og det som synd er at det er mange 18 og eldre som tror de er verdens beste sjåfør, som regel gutter. For når helgen kommer og kameratene vil finne ut hvor fort bilen går osv.... går det som regel åt skogen. Personskade og en helt ødelagt bil, ikke bare fordi at den var gammel, de har nå blitt et nytt tall i statestikken.

 

Vet det sporer litt av men...

 

En annen ting som jeg syns er bemerknings verdi er, hvor er det disse ulykkene skjer.... Man hører nesten aldri om døds ulykker i Oslo, fordi at det nesten ikke er noen. Det er slik at det er i utkant Norge det skjer, grunnen til dette er mangel på politi, det fins jo ingen..... Man skulle nesten tro at det er aksebtabelt å kjøre i fylla! For det er nemelig det som er farlig, da har du nemlig mistet all respekt for deg selv, de som sitter på og de du ville møte.

 

Bare et nytt eksempel, jeg og to andre kammerater var på vei til Bryne for å kjøpe en veteran boble, vi valgte å kjøre om natten, for å slippe traffik. Når vi hadde kommet til Morgedal, finner vi en Audi coupe på taket, rimelig kræsjet. Det var to jenter som hadde kjørt, vi ringte til Politi og ambulanse.

Ambulansen og brannvesnet kom fort, 10 min. Men Politiet kom ikke før etter litt over 1 time.......

 

De to jentene hadde jo såklart drukket!

 

Min mening blir da at det er lover, avgifter, alkohol, mangel på politi og total mangel på respekt for fart som dreper.

 

Det er ikke farlig å kjøre fort, men det er ikke det som er problemet, det er hva andre mennesker kan finne på.

 

Jeg vil si at jeg er en dreven sjåfør, selv om jeg bare er 23, grunnen til dette er god kunnskap om hvordan en bil reagerer på hva du gjør med ratt og pedaler og en hel haug med mil på baken.

 

Det er vel også det som er problemet i dag, der ingen som lærer bort hvordan du kan "leke" med bil. Dette må man finne ut av selv, men hvor, Gatebiltreff er en god start...

 

Tror jeg har opplevd mere en det mange som har hatt lappen i 20 år har, prøver ikke å si at de ikke har opplevd mye, regner med at dere skjønner.

 

Og til slutt det går fint å kjøre i 100 - 130 i Tyskland, da kjører du ca like fort som de fleste. Kjørte en liten tur I Europa i fjor sommer, 350 mil. Planen var å stikke til Hochenheim, men det ble heller 350 mil på 30 timer.

 

Det er nesten ingen som kjører fortere enn 200 unntatt noen i en BMW Alpina B10.

 

Kjør med hodet, og KJØR BIL ikke følge med på hvordan dama på H&M rekalmen ser ut!

Lenke til kommentar

"Det er ikke fart som dreper, det er kollisjonene".

 

Jo... man kan jo ikke nekte for det.

 

Noen som har noen harde tall aa vise til i denne diskusjonen da? Som f.eks. prosentvis andel av doedsulykker ved X km/h?

 

Og blir selvmordskjoererne regnet med i statistikken?

 

Tipper dem bryr seg mye om at farten dreper der dem kjoerer i hundre-og-trygve inn i vogntog... :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


Den 2002-10-01 08:21, skrev DrDoogie:

"Det er ikke fart som dreper, det er kollisjonene".



 

Var det ikke stutum som hadde den?

"Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen"

 

Og det er et paradoks at den velfødde 50åringen triller rundt i en sikker, ny mercedes, mens småbarnsfamilien har en slitt opel stasjon. "Treffes" de front mot front får 50åringene en støkk, barnefamilien går inn i statistikken....

Lenke til kommentar
Quote:


m-kane skrev (2002-10-15 16:40):


Var det ikke stutum som hadde den?

"Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen"


Og det er et paradoks at den velfødde 50åringen triller rundt i en sikker, ny mercedes, mens småbarnsfamilien har en slitt opel stasjon. "Treffes" de front mot front får 50åringene en støkk, barnefamilien går inn i statistikken....



Prioritering, Noen kjøper hus noen kjøper flotte biler, Noen har råd andre har ikke. :grin:
Lenke til kommentar

Quote:


Kjetil Lura skrev (2002-10-16 01:19):

Prioritering, Noen kjøper hus noen kjøper flotte biler, Noen har råd andre har ikke.
:grin:


Prøver du bidra med noe i denne diskusjonen, Ketil?

 

Jeg er enig i at det er prisen på bilene som dreper. Heller det enn veiene. Hadde den norske bil-parken vært av bedre stand, hadde det vært færre ulykker, og i ulykken hadde det vært færre alvorlig skadede/omkomne.

Kjører du ute en dag (iallefall her jeg bor), ser du at over 50% av bilene er fra før 1990, og det er for gale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...