Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 (endret) Anandtech har gjort en test av socket AM2. Fra "final words": The disheartening news for AMD and its fans alike is that if AM2 can't offer significant performance increases over what we have now, then all Intel has to do is execute Conroe on schedule, delivering the performance we've been promised and 2006 will be painted blue. AMD has been telling us that 2007 is the year we'll see major architectural changes to their processors, so AM2 may very well be as good as it gets for now. That's still very good, of course - the fastest X2 chips still outperform the fastest Pentium D chips - but it looks like after three years K8 may finally get some competition for the performance crown. Endret 10. april 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Det ser spennende ut. Men jeg vil ikke bedømme AM2 og Conroe før de ferdige versjonene er her, men det ser ut til å være i Intels favør. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 så hva er poenget med am2, ddr2? når cpuen er det samme Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 så hva er poenget med am2, ddr2? når cpuen er det samme 5902185[/snapback] Slik jeg har forstått det, skal nyhetene i AM2 være DDR2, ny HT, L3-cache og mindre endringer. L3-cachen har kanskje ikke kommet på plass i test-cpuene, så kanskje vi får en overraskelse her. Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 synd jeg er på utveksling (USA) det kommende året 06/07 men gleder emg til jeg kommer til bake og skal bygge ny pc etter å ha siklet over ny teknologi i et år hehe og da slipper jeg en del barne sykdomer Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 helloooo? AM2 er en sokkel... ikke ett nytt CPU-design...hvorfor folk har ventet så store ytelsesforskjeller er meg totalt hinsides... *venter i spenning på nytt CPU design fra AMD til å ta opp kampen mot conroe* Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 helloooo? AM2 er en sokkel... ikke ett nytt CPU-design...hvorfor folk har ventet så store ytelsesforskjeller er meg totalt hinsides... *venter i spenning på nytt CPU design fra AMD til å ta opp kampen mot conroe* 5909848[/snapback] Enig. Alle "venter" på AM2... hvorfor?? Det er jo bevist i ørten benchmarks at høyere båndbredde for A64 ikke gjør en døyt (så og si). Latency spiller en større rolle. L3 cache er nytt for meg... men uansett... se på ytelsesforskjellen da mellom 512KB og 1MB L2 versjonene på A64... ikke akkurat noe å hyle for... så en L3 vil gjøre akkurat det samma som DDR2 for A64... altså ikke en damn shit. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Dette har vært tatt opp tidligere, og AM2 ser ikke ut som det revolusjonerer markedet akkurat. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Skulle nesten tro de bytta sokkel bare fordi Intel gjør det; eller bare for å tjene litt ekstra penger...? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 hovedgrunner slik jeg ser det: DDR2 Virtualiseringsteknologi Hvor jeg tror virtualiseringsteknologien er viktigere enn DDR2... Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Skulle nesten tro de bytta sokkel bare fordi Intel gjør det; eller bare for å tjene litt ekstra penger...? 5915467[/snapback] de bytter bare sokkel pga de må det siden de skal over på DDR2 og det krever mere data ut og in av cpu, detter eg i teorien en helt vanlig AMD 939 bare den har fått 1 pinne mer byttet DDR med DDR2 og støtte for viritualisering. implimentering av viritualisering er like stor forskjell som det å implimentere SSE2 altså ikke veldig mye. det er nesten som en ny revisjon av 939 bare med DDR2 og 1 pinne Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Så de tester en ny type prosessorkjerne fra Intel mot en ny sokkeltype fra AMD...? Hva blir det neste? WD 150 GB Raptor vs. Samsung 21" LCD? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Så de tester en ny type prosessorkjerne fra Intel mot en ny sokkeltype fra AMD...?Hva blir det neste? WD 150 GB Raptor vs. Samsung 21" LCD? 5917514[/snapback] :!: Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 DDR2 vil vel gi fordeler etter hvert med billigere brikker og bedre timings. Mange vil tydeligvis ha DDR2 uansett. Jeg synest at nye Turion på S1 virker mye mer spennende enn AM2. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Vil DDR1 brikker fungerere på AM2 Hovedkort? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Det vil jeg ikke tro at de gjør, siden minne har med CPU og gjøre siden minnekontrolleren er innebygd i CPU så er det sikkert bare lagd for en minnetype. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Socket AM2 er bare en liten oppdatering for å implimentere ddr2 støtte, som toppen vil gi 5 % mer ytelse (kanskje 10% i helt ekstreme tilfeller med spesial skrevede benchmarks). Dette gjør de ikke for å få bedre ytelse, men å gå over til ddr2 teknologien som begynner å bli billigere enn vanlig ddr og fungerer bedre ved større størelser (etter som hva jeg har forstått). Så gjennstår det å se om det kommer reallife programmer som klarer å utnytte den enomre båndbredden disse prosessorene får tilgjengelig. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Anandtech har nå sammenlignet minneytelsen mellom AM2 og S939. First Look: AM2 DDR2 vs. 939 DDR Performance Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Det burde ikke forundre noen at ytelsesøkningen er høyst moderat i de fleste applikasjoner. Overgangen fra 754 til 939 ga en dobling av båndbredden, men gjerne under 10% økning i ytelse, dette indikerer at A64 har lite behov for mer båndbredde i en hjemme-PC. Fortsatt er DDR2 langt fra å doble båndbredden, og selv om den hadde gjort det, kunne man i beste fall fått tilsvarende ytelsesøkning som sokkelskiftet ga. Interessant å se at latency går markant ned, skal ikke se bort i fra at det vil bety mer for ytelsen. Hvis vi ser på båndbredden isolert, vil dette gi størst gevinst i applikasjoner som ha minne som flaskehals, og der kan man i beste fall få ytelsesøkning tilsvarende pkningen i båndbredde, som på Anandtechs test var høyst beskjeden, rundt 10-20%. Forhåpentligvis får vi se ytterligere forbedringer i kontrolleren, slik at AM2 kan nærme seg teoretisk båndbredde på 12,8GB/s (på DDR2-800), men dette i seg selv vil som nevnt ikke ha spesielt stor effekt på vanlig PC-bruk. Endret 18. april 2006 av Del Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) AM2 representerer ikke en ytelsesøkning på kort sikt, men derimot en vesentlig modernisering. Så jeg forstår ikke hvorfor så mange er så opptatt av om AM2 flytter fjell på ytelse, da har de gått glipp av mange av godbitene med AM2. Husk at AM2 er en ny sokkel med forbedringer i plattformen, men CPU'ene som kommer i begynnelsen ikke er bedret på ytelse i spesiell grad. Men AM2 har rom for ytelsesforbedringer når bedre prosessorer kommer på markedet. Endret 19. april 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå