mikis Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Har nettopp satt opp Samba PDC (Primary Domain Controller) som håndterer ca. 30 brukere. Ved pålogging mappes hjemmeområder og flere fellesområder. Alt fungerer utmerket. Denne boksen skal sannsynligvis ta seg av dhcp og dns også, men dette er ikke bestemt. Spørsmålet er hvordan man sikrer denne boksen best i forhold til sikkerhetskopiering. Det er ønskelig å bruke harddisk som lagringsenhet. Disken(e) skal plasseres i en annen boks lokalisert i et annet rom. Ved harddiskkrasj eller lignende skal nedetiden være så kort som mulig. Dvs klargjøring av nye maskin med samme konfigurasjon, brukere og lagringsområder. Hva slags alternativer finnes, og hva synes dere om de? Hva med rsync, rdiff-backup, rsh og tar? Er det mulig å sette opp to Sambaservere som kontinuerlig synkroniseres? Takker for alle svar og forslag! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 hvordan er dine harddisker satt sammen? raid? lvm? Lenke til kommentar
mikis Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Foreløpig er det bare en disk som er satt opp med standard lvm. Har aldri satt opp RAID på Linux. Bruker Fedora 4 og mener software RAID er støttet out of the box. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 har du noen formening om hvor langt tilbake i tid du vil ha backup? slik at du kan gå tilbake til en fil slik den var for 1 md siden? eller vil du bare daglig ta backup i tilfelle det skulle skje noe over natt? Lenke til kommentar
mikis Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Daglig backup burde holde i denne sammenheng. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 da ville jeg satt en dedikert disk i en annen maskin som jeg nattlig oppdaterte endrede filer til (inkrementell backup) Lenke til kommentar
mikis Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Da går jeg ut fra at du anbefaler rsync, rdiff-backup eller noe liknende? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 jah.. det ghør jeg. google linux backup er alltids relevant og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå