Gå til innhold

(Billig) Avansert lydkort for hjemmestudio

Anbefalte innlegg

Ja, altså, jeg har brukt Fruityloops en stund nå, mest for å lære meg programmet og teoriene, og har blitt temmelig hekta. Men, jeg har ett veldig gammelt lydkort, SB live platinum, og dette fungerer ok helt til det blir endel samples eller veldig mye mixing. Noen som har noe erfaring med dette?

Jeg er på jakt etter ett billig lydkort, samtidig som det må takle slik bruk med ok lyd kvalitet.

Endret av Da_Assassin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har sagt flere ganger i liknende tråder, M-audio audiophile 2496... Relativt sammenliknbart med ESI-kortet (har jeg inntrykk av etter spesifikasjonene, jeg har ikke sammenliknet dem, aner heller ikke hvordan det er med bundlet software)

Jeg bruker kortet hovedsaklig til å koble en (linux) PC mot stereoanlegg, men også litt til opptak. Hadde jeg visst det jeg vet nå, ville jeg ha gått opp litt i pris og kjøpt et kort med flere analoge innganger.

I den prisklassen du tenker på, finnes det jo en del løsninger med ekstern DA/AD konverter, slik at du holder de analoge signalene utefor PC-kassen.

M.

edit: Leser innlegget en gang til, og får inntrykk av at du stort sett jobber digitalt (samples, loops, midi etc) i så fall er det nok ikke et lydkortproblem du har, de typene signaler mixes før det sendes til lydkortet.

edit2: Vær obs på at både Juli@ og 2496 er spesifisert som 4 inn / ut. For begge kortene er det 2 analoge og stereo digital ut og inn, så om du ikke har eksterne digitale komponenter er de 2 kanal inn/ut. (ser også at Juli@ er 192kHz...)

edit3: Jeg har ikke noe med procom å gjøre og aner ikke om de nå er billige ift andre nettbutikker.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

du trenger et lydkort med ASIO-støtte. til og med live platinum burde ha dette. husk å sett opp device i sequenceren/trackeren du bruker slik at du faktisk bruker ASIO-devicen. dette vil hjelpe ganske kraftig på CPU-loaden din.

utover det kan du som nevnt tidligere sjekke ut m-audios sortiment for noenlunde rimelige og meget brukbare kort.

Lenke til kommentar

Live platinum kortet sliter veldig når det er mye som er mikset samtidig, det er snakk om skrape lyder/hakke lyder, det er veldig sjenerende. Hender som regel når det er fra 6+ samples som er mikset. Den klarer vel greit 12+ samples når det ikke er mikset. Det er greit nok, men hvis jeg legger på vokaler tar den kvelden. For min del virker det som lydprossesoren sliter.

Takk for svar forresten, skal kikke litt ;)

Endret av Da_Assassin
Lenke til kommentar
E-MU 1212M.

1500kr på procom.

5897675[/snapback]

I second that.

Kan forøvrig prøve ASIOforall (et googlesøk unna) på det kortet du har og se om det hjelper litt.

EDIT: ASIO4ALL het det forresten om jeg ikke husker feil.

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

Hvor mye minne har du i pcen? De symptomene du beskriver som skraping og hakking kan også komme av for lite RAM/minne, noe som igjenn kan medføre høy CPU load.

Som det er blitt nevnt tidligere så sørg for at du bruker ASIO driveren. Hvis du allerede gjør det så prøv eventuelt og justere opp buffersizen for å se om det hjelper.

Støtter forresten forslaget til Radiated ang. E-MU 1212M kortet. Meget bra kort til den prisen..

Lenke til kommentar
Live platinum kortet sliter veldig når det er mye som er mikset samtidig, det er snakk om skrape lyder/hakke lyder, det er veldig sjenerende. Hender som regel når det er fra 6+ samples som er mikset. Den klarer vel greit 12+ samples når det ikke er mikset. Det er greit nok, men hvis jeg legger på vokaler tar den kvelden. For min del virker det som lydprossesoren sliter.

Takk for svar forresten, skal kikke litt ;)

5897320[/snapback]

Når du sier at du bruker Fruity vil jeg anta du også bruker VSTi som er syntese emulering gjort av CPU'en - så lydkortet har lite å si i den sammenheng. Miksing gjøres også av CPU'en. Ved bruk av kun software emulert synteser slik som Reason, Fruity, Live osv, vil lydkortet kun konvertere ferdigmikset lyd til analoge signaler slik som alle andre lydkort.

Men dersom han benytter klaviatur (f.eks synth eller MIDI-kontrollere) eller andre instrumenter, kan han oppleve forsinkelse p.g.a store buffere om lydkortet ikke støtter ASIO2.

Mange som kun benytter seg av softsynth velger ofte kort slik som f.eks Audiophile 2496 fordi de støtter ASIO2 og har god lytt (lite støy på DAC-konvertere o.l.) - ikke fordi CPU'en er kvalt av softsynths/effekter! :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Bare for å teste, så kan du prøve driverene fra kX project, noen karer som har laget bedre drivere (med ASIO-støtte) for en del Soundblasterkort. Har selv et SB Live! Gamer (eller noe sånt), som ikke støttet ASIO (fikk rundt 150ms latency :p), men etter jeg installerte de driverene der får jeg full ASIO-støtte med ~5ms latency.

Merker litt av samme greierne i Cubase som har blitt beskrevet i tråden tidligere, der jeg får litt "spraking" i lyden dersom jeg kjører på med mange samples og softsynths/plugins. Selv om CPU-bruken ligger på 60-70%, så skulle man jo tro at den hadde litt mer og gå på. Kan jo også være at jeg bare må skru opp latencyen for ASIO-driveren.

Men som sagt - test kX Project-driverene, gjorde underverker for meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...