Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

w2k + ftp server, hastighet

Anbefalte innlegg

Jeg kjører ftp server i et lite lokalnettverk bestående av to maskiner. Den maskinen som fungerer som server står tilkoblet et større lokalnettverk (alt er 100mbit).

Mitt problem er som følger:

Når jeg uploader til min egen ftp via en 100mbit hub får jeg ikke mer enn maks ca. 1600K/s (i gjennomsnitt under 1000). Får også maks denne hastigheten hvis jeg uploader til andre servere på det store lokalnettet.

Maskiner i det store lokalnettet klarer fint uploade til min server med hastigheter større enn 1600K/s.

Når jeg downloader fra min egen server, til min arbeidsstasjon, klarer jeg mer enn 4000K/s.

Hvorfor blir hastigheten så lav når det er et rent 100mbit nettverk? Det skal sies at når jeg kjørte arbeidsstasjonen rett ut på det store lokalnettet så klarte jeg uploade og downloade mer enn 5000K/s.

Serveren er en gammel ibm aptiva 300MHz/160ram. Diskene er ata100 disker, diskkontrolleren derimot er jeg ikke sikker på, men selv en ata33 kontroller burde klare skrive mer enn 1,6MB i sekundet.

Min server fungerer også som gateway for arbeidsstasjonen. Kjører ingen form for firewall.

Det står selvfølgelig to 100mbit nettverkskort i denne. Jeg bruker ingen form for routing, KUN internet connection sharing.

Arbeidsstasjonen er en p4 2.0/512ram.

Vet noen hvorfor skrivehastigheten blir så lav???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det kan være serverprogrammet heller, fordi server-til-server overføringer (flashfxp) går også raskere.

Logisk tenking kan være at det er nettverkskortet på min arbeidsstasjon som er dårlig, evt har en dårlig driver. Nettverkskortet er det som er integrert i hovedkortet (Abit BD7-II).

Vurderer å kjøpe/låne et nettverskort for å teste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...